Hur använder man Omega 917 (manuell växellåda)?

ark_killenn
14 augusti 2014 · 76 Inlägg

2.2 liter manuell med läckage.

Omega 917 177ml.

Drönirettab
14 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Jag har inte använt Omega 917 eller kollat på själva flaskan vad det står där, men rimligtvis borde det stå vilket blandningsförhållande som är lämpligt. Du får alltså kolla upp hur mycket olja växellådan innehåller och sedan hälla i rekommenderad mängd 917 direkt i växellådan, då blandas allting automatiskt och värmen gör att medlet börjar verka.

Enligt en del info på nätet rekommenderas att blanda 1:30 när det gäller läckage, men gäller det förebyggande så rekommenderas 1:50-1:100.

Man får dock tänka på att den här tillsatsen är till för att fräscha upp gummitätningar och eventuell plasttätning, dvs om läckaget beror på andra saker (tex spricka i tråget) så kommer det antagligen att fortsätta läcka. smile

ark_killenn
14 augusti 2014 · 76 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har inte använt Omega 917 eller kollat på själva flaskan vad det står där, men rimligtvis borde det stå vilket blandningsförhållande som är lämpligt. Du får alltså kolla upp hur mycket olja växellådan innehåller och sedan hälla i rekommenderad mängd 917 direkt i växellådan, då blandas allting automatiskt och värmen gör att medlet börjar verka.

Enligt en del info på nätet rekommenderas att blanda 1:30 när det gäller läckage, men gäller det förebyggande så rekommenderas 1:50-1:100.

Man får dock tänka på att den här tillsatsen är till för att fräscha upp gummitätningar och eventuell plasttätning, dvs om läckaget beror på andra saker (tex spricka i tråget) så kommer det antagligen att fortsätta läcka. smile

Har läst fattar trögt dock.

Läckage + 2.2 L + 177 ml = X big_smile

Drönirettab
14 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Gör först om 2,2 liter till ml, det blir 2200 ml. En blandning på 1:30 innebär att du delar 2200 ml med 30, vilket blir ca 73 ml eller 7,3 cl eller 0,73 dl. smile

Lyngmo
20 november 2014 · 466 Inlägg

Hallå alla . jag beställde Omega 917 idag.. samma problem här hur mycket ska jag hälla i min motor ? volvo s60 är det  tror det går i 5.8 liter olja..

Ha det gött big_smile

Senast redigerat av Lyngmo (20 november 2014)

Glesmark
20 november 2014 · 1 938 Inlägg

Drönirettab förklarade hur man räkans ut blandningsförhållandet ovan, jag ger dig halva lösningen.
5800 / 30.

Lyngmo
20 november 2014 · 466 Inlägg

fick ihop det till 1.7 dl vet ifan om det är rätt  tack ändå.

Senast redigerat av Lyngmo (20 november 2014)

Glesmark
20 november 2014 · 1 938 Inlägg

Får du det till 1.7dl så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer.

Munne Doctor Inside
2 december 2014 · 36 Inlägg

Kanske inte så dumt att man vill göra om gymnastiet till obligatoriskt. Vi kan liksom inte ha stolpskott ute i samhället som inte kan konvertera enheter.

Senast redigerat av Munne (2 december 2014)

Teknikale
2 december 2014 · 64 Inlägg

Lyngmo skrev:
fick ihop det till 1.7 dl vet ifan om det är rätt  tack ändå.

2 dl

torpis Forummoderator
3 december 2014 · 10 572 Inlägg

Munne skrev:
Kanske inte så dumt att man vill göra om gymnastiet till obligatoriskt. Vi kan liksom inte ha stolpskott ute i samhället som inte kan konvertera enheter.

Ironiskt nog så har du helt rätt, men att använda det som slagord är inte okej på detta forum. Tänk på det i framtiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Joakim-S Hobby Fotograf
3 december 2014 · 650 Inlägg

Munne skrev:
Ja du har helt rätt, vi är ju så lättkränkta i detta avlånga land.

Du har inte vart så mycket i resten av världen eller?

Alla kanske inte har så lätt med matematik är det så konstigt?  Sitter och läser i så många trådar där så många är otrevliga och dryga och jag kan verkligen INTE förstå varför?

Varför ska man vara otrevlig mot någon som uppenbarligen behöver hjälp med någonting..

Men ni får ju göra som ni vill såklart, tycker bara det är så tråkig stämning på detta forum allt för ofta.

Ha en trevlig dag.

MG e-HS (2021)
Glesmark
3 december 2014 · 1 938 Inlägg

ProXem skrev:

Munne skrev:
Ja du har helt rätt, vi är ju så lättkränkta i detta avlånga land.

Du har inte vart så mycket i resten av världen eller?

Alla kanske inte har så lätt med matematik är det så konstigt?  Sitter och läser i så många trådar där så många är otrevliga och dryga och jag kan verkligen INTE förstå varför?

Varför ska man vara otrevlig mot någon som uppenbarligen behöver hjälp med någonting..

Men ni får ju göra som ni vill såklart, tycker bara det är så tråkig stämning på detta forum allt för ofta.

Ha en trevlig dag.

Vi är nog världens mest lättkränkta folk, här blir alla kränkta för något, pepparkaksgubbar, nationalsången, kyrkklockor osv.

Jag blir mest irriterad när folk vill ha allt serverat på fat utan att tänka till själv först, men man behöver inte vara otrevlig för det, nej.

Jag skrev uträkningen ovan, det är bara att titta, man plockar fram miniräknare, 5800 slås in med 5800, ett tryck på / knappen, 30 slås in med 30 varpå man trycker på knappen med tecknet = och får det korrekta svaret med ett gäng decimaler.
Faktumet kvarstår att man fick uträkningen och miniräknaren ger dig ett exakt svar om man inte kan räkna med penna och papper.
Alla har en miniräknare, det finns inbyggt i både Windows och på 99% av mobiltelefonerna.

Sen kan jag även säga att det brukar finnas en skala på Omegas produkter på baksidan, tillsatsen är oftast uppmärkt i deciliter-gradering på sidan, exempelvis står det "1 dl produkt per 3 liter olja".
Har folk ens läst på sina förpackningar? Det kan vara en intressant fråga ibland.

Lyngmo
4 december 2014 · 466 Inlägg

sorry att jag frågade er. det e därför man knappt inte är på denna sida som proxem säger som att man får på hoppningar av vissa. men nästa gång så lägger jag min fråga på något annat forum

Glesmark
4 december 2014 · 1 938 Inlägg

Noterat, om du ger en fattig man en fisk eller lär han att fiska, lär han sig i det senare något.
Jag gav dig halva lösningen med siffrorna att bara slå in i en miniräknare så skulle du se formeln och lära dig till nästa gång, hade jag bara serverat 1.93 dl så hade du aldrig förstått hur man räknade fram det i nästa motor du skall hälla det i.

Tråkigt att du ser det så, lycka till i andra forum.

Evildan
4 december 2014 ·

3% av oljevolymen rekommenderas av tillverkaren när det läcker.
1% vid förebyggande användning.

http://www.kullagret.com/omega-917-pack … 7ml/1682-0



1% av 5800 är 58 vilket då gör att 3% är tre gånger så mycket som 58.
58X3=174.
5.8l som växellådan rymmer ger med andra ord en mängd om 1.74dl som skall hällas i.

Munne Doctor Inside
4 december 2014 · 36 Inlägg

Arbetar med olika människor till vardags och tyckar att jag är ganska berest faktist och just därför anser jag att vi i Sverige är unika på den fronten.

Alla må visseriligen inte ha lätt för matematik men nu pratar vi om synnerligen basala kunskaper som ungarna på mellanstadiet besitter. Får man dessutom "problemlösningen" serverad på ett fat men inte orkar lösa problemet, ja då är det illa.

Jag har inga problem med att hjälpa någon i nöd och gör det mer än gärna men vederbörande måste också vara mottaglig för hjälp.

Alla som känner sig kränka får jag be så mkt om ursäkt:D


ProXem skrev:

Munne skrev:
Ja du har helt rätt, vi är ju så lättkränkta i detta avlånga land.

Du har inte vart så mycket i resten av världen eller?

Alla kanske inte har så lätt med matematik är det så konstigt?  Sitter och läser i så många trådar där så många är otrevliga och dryga och jag kan verkligen INTE förstå varför?

Varför ska man vara otrevlig mot någon som uppenbarligen behöver hjälp med någonting..

Men ni får ju göra som ni vill såklart, tycker bara det är så tråkig stämning på detta forum allt för ofta.

Ha en trevlig dag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang