3395
Sök

Felindikation Automatlåda Volvo 850 -95 2,5 se

95 Inlägg
27 augusti 2014
Trådstartare
#1
Lider av fel troligtvis orsakat av den så kallade växellägesgivare/startspärrskontakt. Den välkända pilen blinkar trots att bilen i övrigt går som smort. Något grova växlingar kan ske ibland.

Bytte ovan nämnda del idag till en spretans, men felet kvarstår.

Bilen är en 850 -95 automat 2,5 se.

Nu är frågan kan felkoden komma pga växellägesgivaren inte är korrekt inställd eller beror felet på något annat tror ni. Har inte fått den att starta i både neutral och parkeringsläge ännu. Isåfall har ni några ideer. Ala fel jag läst om beror på deffekt växellägesgivare.

Mvh Eric

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-ea0a8386bba4c1cbda4c59a8f5e9beb1.jpg

* Voff voff *
11 058 Inlägg
28 augusti 2014
#2
Iaf på 960 var det inte alls ovanligt att kontaktstyckena till växellådan blev fulla med smuts och fukt. En tanke bara... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

95 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#3
Tack för tipset! Ska kolla det idag samt läsa av felkod igen!

95 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#4
Kollade felkoderna idag och det var enbart 3-1-3 dvs felaktig signal från växellägesgivare. Min givare är utbytt och nu injusterad så att det går att starta i P samt N.

Vad attan är felet då min pil och därmed felkod återigen dyker upp?

Med vänlig hälsning, sad 850

95 Inlägg
7 september 2014
Trådstartare
#5
Har nu provat typ 10 olika inställningar av givaren. I vissa lägen växlar den bra, medans i andra värdelöst och då blrjar pilen blinka mycket tidigare. Blir jag tvungen att köpa det där lilla verktyget för centrering tror ni?

95 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#6
Är galen nu!

Växellägesgivare bytt och troligtvis inställd(kan starta i n och p. Låda spolad med 15l olja tills färgen var klarröd. Provkör, och den blinkande pilen kommer igen ( felkoder raderade innan provkörning ). Nu felkodar den 3-2-3 lock-up funktion slirar eller är deffekt. Trodde det skulle lösas av oljespolningen.

Den smäller till ganska bra när man lägger i driven och mellan 2a och 3e växeln skrapar det ibland.

Lådan har gått 14000mil och är gubbkörd ska tilläggas!


Sök