940 LTT koppling

Equium
20 september 2014 · 356 Inlägg

Testade en liten sedvanlig "burn" för ca en vecka sedan. Slirade direkt på kopplingen istället...luktade lamell som fan tongue

För övrigt drar kopplingen direkt när man lyfter kopplingspedalen (ca 2mm)...dvs ganska otydligt dragläge.
Slirar INTE vid fullt gaspådrag osv.

Tror ni kopplingen behöver luftas? Eller är den slut?

B230FK som gått 19k mil, allt original.

DNSFY Volvonörd
21 september 2014 · 121 Inlägg

Hur känns kopplingspedalen i helhet? Är det ett jämnt tryck hela vägen men kopplingen börjar släppa efter ca 2 mm?

Om så är fallet är det nog inte luftning utan kopplingsbyte som gäller. Det är dock väldigt lätt att lufta slavcylindern. Så det kanske är värt ett försök.

Kopplingen ska inte börja släppa så tidigt heller.

Senast redigerat av Denesfay (21 september 2014)

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Equium
21 september 2014 · 356 Inlägg

Känns som det finns två olika draglägen på bilen.

Ibland är det ett jämnt tryck hela vägen med ett väldigt otydligt dragläge (drar så fort man lyfter pedalen 2mm), kan släppa upp kopplingen ganska snabbt och bilen bara segar iväg)

Ibland känner man istället ett tydligt dragläge (som det ska vara) och kopplingen känns då som den ska.

Men ska prova att lufta!

Senast redigerat av Equium (21 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang