Nissan 200sx s13 Driftprojekt och motorrenovering

Nissan 200sx s13 som ska få nytt liv igen. Blir lite uppfräschning av karossen, trimning och allmän renovering av motorn. Allt det här i ett väldigt litet garage.
  • 55 Följare
  • 42 572 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2015
MrCarl
22 oktober 2014 · 380 Inlägg

Intressant projekt det här smile

Hur långt har motorerna gått?

Saknar nummerplåten en ram och sitter fast med bultar i kanterna? Lite tråkigt när ägare till bilar inte tar hand om dem ordentligt och gör snabblösningar.

Vet hur det känns med ett litet garage, men det är bara att kämpa på! smile

Ser ut att vara fin i lacken och ett bra objekt.

Lycka till!

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
25 oktober 2014 · 64 Inlägg

MrCarl skrev:
Intressant projekt det här smile

Hur långt har motorerna gått?

Saknar nummerplåten en ram och sitter fast med bultar i kanterna? Lite tråkigt när ägare till bilar inte tar hand om dem ordentligt och gör snabblösningar.

Vet hur det känns med ett litet garage, men det är bara att kämpa på! smile

Ser ut att vara fin i lacken och ett bra objekt.

Lycka till!

Tack! smile

Tyvärr så har jag ingen aning om hur långt dom har gått, karossen har gått ungefär 18k.

Jaa tyvärr så har den haft många ägare och därefter fått många snabblösningar. hmm

Lacken är ganska bra förutom på fronten där den börjat släppa, på bagage luckan så har den blivit lackad så man ser en ganska så tydlig skarv där han har tejpat x)

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
25 oktober 2014 · 64 Inlägg

Inte hänt så värst mycket i garaget än, då jag har massa andra saker på gång. Nu tänkte jag iallafall dra igång igen, jag har lov nästa vecka så ska försöka spendera så mycket tid som möjligt i garaget! smile

Sen sist har det inte hänt så värst mycket, jag har försökt att städa och hålla lite ordning på alla delar. Det har blivit några nya investeringar iaf, har köpt mig en ny dremel med lite olika slip verktyg och tillbehör. Eftersom oljekylare är ett måste på till dessa motorer så har jag även fått tag på en sådan. Oljekylaren är en trevlig 24 raders alu kyl med tillhörande slangar och kopplingar för filter flytten. Säljaren var även så generös så han bjöd med ett oljefilter också så jag sliper leta efter ett som passar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8e11cb491f54bca650423869a2529230.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a66ea92769173b87d234bcbd4adb2100.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-298205f97e274ee4e88c3137df029659.jpg

Den andra motorn har lämnat last pallen och flyttat till motor stativet! Det blir kul att riva ner den här och jämföra med den gamla. Om jag har tur så är den i lite bättre skick än den andra så jag kan plocka lite delar i mellan. Det enda som är gjort på motorn är att jag har tömt oljan och vattnet, hör och häpna men det var faktiskt glykol i kylarvattnet så förhoppnings har den inte börjat att rost inifrån och ut. smile Av någon anledning så var iallafall två av fyra tändstift trasiga, men förutom det så såg den helt okej ut. smile

Här är lite bilder innan städningen. smile Tyvärr så tog jag dom med mobilen men men ni ser nog ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8344e7444c1eef58e87b4678be71cc96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-36ae8ca3bb0e5d9ec9dca4fa0be68704.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5df91a0c7d2061a022036fd3b6a5769f.jpg

Efter! okej det kanske inte vart jätte rent men alla små prylar har iallafall hamnat i lådor, så inte allt bara ligger direkt på golvet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a4586cc4145f07e330ca2fb488196d03.jpg (Hehe oljekylen är där på grund av fotograferingen... den ska såklart in i sin påse igen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1357270b4378024dbc0f4c23b12f2e6b.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0333b5ab4234d440af3b96db87df5c5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a6c99d01d551db986585f4f4493b578b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0b817bbdc2dee014ff7603e315eea3b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-aa6024eb626cf62d99e0fa56b9b0ca21.jpg

Det var allt för idag, mer än så har jag inte hunnit/orkat göra.
Fortsättning följer! cool

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
27 oktober 2014 · 64 Inlägg

Igår hittade jag några packningar till insuget så nu kan jag börja matchporta insuget mot andra delen där spridarna sitter.

Lägger på packningen för att se hur mycket jag kan ta bort. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a23a075c0ae6d7652bec4255c9c346cb.jpg

Här ser man tydligt att man kan ta bort lite material. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ad5a2e9b9edaf4707400df95c50e4f56.jpg

Sen måla jag med en spritpenna för att se tydligt hur mycket jag kan slipa bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2fd7347c65f4faea1d8b6e9486fdaeaf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-596f0b14d77db1194122145fa376a13e.jpg

Efter bilder! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f28a0da6bf4cb8e5ea08bbba28b9bd69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a6c6bd8deb5c7ba43a4fa50769d4631c.jpg

Weight reduction! det är ju nästan väga allt innan och efter för att se hur mycket vikt man slipar bort
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-83c39550fe193edfdfae4ed9ab4873e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e2aee1a2049a10326fa87ee64deb802e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c9954f890627608d8a686ef098497b3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ed6757d08cd8491ddc03b695a6d3f43f.jpg

Slutresultatet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-66758214e2f15d4beca20327f84952bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6fa146a1db77d8fc54ff7aea040e87d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c75755bec39524bd966e4f2168545e65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a1e09621c61751aa6922db234923dac7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8e8bb6939432ee2aca15c78f6795834b.jpg

Tyvärr har jag ingen före bild när insuget sitter ihop. Förhoppningsvis så vart det bättre än förut iallafall! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8bd527d31aaff5eb29bd29e0cea02430.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-553538a2e7755d704ae58cf92fc734e6.jpg

Nu fick ni en liten bildbomb iallafall kanske inte så mycket arbete men hoppas det är intressant! big_smile

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
3 november 2014 · 64 Inlägg

Nu är lovet slut och jag vet att jag har varit dålig på att uppdatera, har gjort ganska mycket. Så nu blir det en stor uppdatering! Har nämligen rivit andra motorn jag fick med bilen och fått hem ett roligt paket från Litauen! smile Nu blir det en liten bild bomb!

Det satt en ny och fin vatten pump på motorn! Den blir till att spara, smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fe77d69fa48f42df068ff7c3938b8da4.jpg

Ventil kåporna bortplockade smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-568eab505da5d48c8f34e842f1c76eb2.jpg

Insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e119ef6e13a5443c1be86cc2da663b8a.jpg

Remhjulet satt som F*n! tur att man har muttersmack! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9153dced1e9cdc575406d1c2723b3d8e.jpg

Alla remmar och remhjul borta. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7549dd27615e65f797d437bd0d528fea.jpg

Hittade en liten ledtråd till att motorn har blivit öppnad förut... Någon tidigare ägare har visst planat toppen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-12b45318e20462af9271d2e23a2248fa.jpg

Bort med oljetråget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1f03d7e21a0433a204532db748a9fdb4.jpg

På den här motorn så har dom ju lyxat till det och köpt packningar till den! på den som satt i bilen var det flytande packning överallt. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ca6c0ffc2197aea8071d5f890be7565e.jpg

YEES! Lagerna ser inte ut som skräp iallafall! Det här ser lovande ut. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e237b3e82d15edb86945808d61b50404.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1f8c337cbabada8a9887bb527a9039ba.jpg

Ett lager med repa. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a6fa43d290251a653aeb091e6d8bf208.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b4346a633f27b5a06fa25af60cbea3b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5b3f8e50ee33ad61d14eb80f62779f97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d7b750aeb44557e9b1b4a88576a3b478.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-96c1360cb76a208c1cdd4ddd3af6b735.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-96c1360cb76a208c1cdd4ddd3af6b735.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ec7c64688fe8135bafada184a90f236f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-12fed66b2b92a0f354576e4cc443b418.jpg

Markerat upp lyftarna! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-40d7109704d6579c0fab8a6706a50d14.jpg

Den här lilla flodhästen visade sig vara ganska bra på att plocka upp lyftare! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-74842e01342c3bbfacec3207a8098caf.jpg

Notera att det sitter en liten sugkopp på den, Det skulle nog ha gått lättare med ett ventilslips verktyg istället men men man tager vad man haver! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2cb1c3fdc9125ada5e4de16f99ca1222.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-72fe0dfcc9064a01dc9a037b65c129d9.jpg

Lyftarna i oljebad. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7ee39bacaba0649bd0ca29d471300d1b.jpg

Här kan man se att det är ganska mycket gammal olja som har runnit ut ur lyftarna från den tidigare motorn. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3f49c0ca0ad83a6d9ad2a051983aa5a4.jpg

Funderade lite på om Beläggningen på hållarna är från olja eller om det kan vara från läckande ventiltätningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a119cb645b21d74ee08e54448e14a92d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-63edf481780a5eb7fef98207e237915a.jpg

Jämförelse bild från den förra motorn. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3e499b2e7bd0badfcbd47bb6ddbb85f9.jpg

Kamaxellagerna var lite slitna några mer andra mindre. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-06a4f2e8fce3a1763bac3fb3fa92d942.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d9756eccbe4dd6e4b92da8589da8a57d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7b0fa1b1ac5c79f141aa1d747d573ad8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0161dbd42119d703c19dede90e6d4364.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2136ea1c29de1450447aff268ef0d360.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8b25c5283a84a7a8818036d131133dcd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c5369319f3fe5be6be6a23c0e041a12d.jpg

Toppen bortplockade. Det här blocket var inte o-ringat. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-37c20bd498db1782dae0b7ed37b8cdce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-50094a84bd92600195580478ec454a11.jpg

Tycker att cylindrarna är mycket fräschare på den här motorn än den gamla. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7e68af7179f89c6f2014ebc4e7423a0b.jpg

Kolvarna också nästan inga tecken på spikningar i kanterna. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-31dad826144efb4a8794f6db8ef5042e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-102cce013784dc7503ac6277515745f5.jpg

Vevlagren. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-12b445ea8acd0a2fb9af72f647bf3a2a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-34e687c4c011539c4b4de1b2509416a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a11692add693efa811943474ce0106bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-bd6e52019dc249b7a788fd6bcc2b724b.jpg

Vad var det då i packet jag fick??? Jo en komplett packnings satts till hela motorn! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f10a3560f17aee7b46cce8e18ac3154a.jpg

Det var det som har hänt hittills! smile Snabb fråga, blir det för mycket bilder och för lite text eller är det bra när det bara är korta förklaringar/kommentarer runt bilderna. Är ni intresserade av mer detaljerad information om varför vissa saker ser ut som dom gör? smile

Senast redigerat av Isak-s (3 november 2014)

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
5 november 2014 · 64 Inlägg

Har gjort ett enkelt läckage test på topparna nu. Allt man behöver är lite vatten, sen ställer man bara upp toppen på sidan och häller i vattnet i insugs portarna. Sen är det bara att vänta och se om något vatten läcker ut, och troligt viss så kommer det att läcka...

Lite svårt att se men det ligger iaf vatten nästan upp till kanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8184ed48d433d68e3faf4eacfa48d670.jpg

Första toppen började genast läcka ur insugs ventilerna.
Här är en cylindern som började läcka på en gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d6bb20d7c18402508b08e1e3658b0aa9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c1d58feb130e7b4272da2ce7ce03b983.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4d1cacfb5e465bb1f823ec8cbe22c55a.jpg

Man ser väldigt tydligt när det är en ventil som läcker, då första topplocket läckte på ett flertal ventiler så ställde jag det åt sidan för att testa det andra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3903ce955cefd2916a6e085ccc422a8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5f2cc3753e235880205774116b2b4732.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b73d189b918a4c3f98ce5d729be1b8f4.jpg


Den andra toppen var faktiskt tät på insugs sidan så den gick vidare till nästa test, avgas sidan var inte lika tät, andra cylindern läckte som ett såll! medans fjärde cylindern endast läckte lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c122f7d57b08d50f2916320ff3a606a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-98bab820bc0eadbc8099347d7eec1223.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-255d27c5099cb8fd01b9cf0db3fde340.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-7935839b223dd7c3c9b14dc152513a97.jpg

Så toppen kommer få in slipade ventiler och om pengar finns kanske till och med frästa ventilsäten, jag har även inhandlat lite mer fina verktyg så som en kolvringskompressor, en torqe angle (vet inte vad det heter på svenska), en kolvrings tång och en ventilfjäderkompressor för demontering av ventilerna senare. smile

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
11 november 2014 · 64 Inlägg

Väldigt länge sen jag skrev nu tyvärr och det är för att jag helt enkelt inte har gjort så mycket. All demontering är klar nu och det är dags att lämna in på bearbetning och köpa nya delar och som alla vet så kostar sånt pengar så idag har jag gjort lite mätningar för att se vad jag kommer behöva lämna in för att få fixat och vilka delar som kommer behövas köpas in.

Jag har införskaffat en cylindermätare (Dial Bore Gauge) så att jag kan mäta om cylindrarna och ramlagerna är inom tolerans. Då det inte är jätte kul att se en massa bilder på när jag håller i en indikatorklocka så har jag bara sammanfattat alla mätresultat i ett Excel dokument.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-132c38e16af957a7c3043ceb142c71f9.jpg

Dom röd markerade rutorna är glappen som blev. Och i service manualen så står det vad det ska vara.
Så om vi börjar med att kolla hur kolv mot cylinder glappet är så ser vi att det det lägsta är 0,11 och det största är 0,15. Om vi nu kollar i manualen så står det att det måttet ska ligga emellan 0,015-0,035. Detta är såklart för original kolvar så om man köper eftermarknads kolvar så måste man följa andra specs. och nu ser vi att vi bara är pytte lite över toleransen... roll Så jag är rädd att jag kommer behöva nya kolvar och borra upp och hona blocket. smile

Nästa mått jag tog var hur stort glapp det var på kolvringarna (piston ring end gap).

För att ta det här måttet så lägger man i kolvringen i sin cylinder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-4bf1205198422a98c854344c729436c3.jpg

Sen läger man den på plats genom att trycka ner kolven i cylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6004144b9257659fdcc3804667683751.jpg

Då ligger ringen rakt och man kan då mäta mellanrummet med ett bladmått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2694af86ec18689fd70bb0d25302021f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2f8f32af6edaea7c68caabd05df78076.jpg

Måtten jag fick fram blev följande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2fad39fe9b218ca9beca2eaadfafca77.jpg

Och det ska var, 1:a ringen ska ha max 0,42. Andra max 0,64. Oljeringarna ska ha max 0,76. Så även här är det helt åt he****e, inte så konstigt att föra ägaren tyckte att den läckte komp! tongue

Sista måtten blev ramlagerna, dom mätte jag med hjälp av bore gaugen. För att veta vilka mått som är vilka ritade jag lite  och sen tog kort för att veta vad som är Y mått och vad som är X.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-fea19b9ea5d68095d921a38bcbb912e0.jpg

Sen är det bara att använda sig av mätaren och tyvärr så är den inte tillräckligt lång för att man ska kunna nå alla lager från en sida så dom två sista blir till att mäta en annan dag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b7da339fb3ce606f5a10575d5f6a6dd0.jpg

Jag mätte både med och utan lager för att se om banorna var ovala, vevaxeln mättes sen med mikrometer och resultatet blev så här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ac35153da4f05633e5f4364a5503fb47.jpg
Som ni  ser så är det ungefär en halv millimeter s glapp om jag har mätt rätt, det blir till att dubbel kolla allt. Och specsen är från 0,021 till 0,048. Så här är det också något som är fe.l mad Jag mätte även axel spelet och det var ungefär 0,1 mm och det ska ligga mellan 0,05 till 0,18 så det är det ända måttet om är okej!smile

Min diagnos på det här blocket är som så att jag tror att någon har "renoverat" det genom är hona upp cylindrarna men inte bytt kolvar så därför är kolv mot cylinder och kolvrings måttet alldeles för stort. Veven verkar ha varit inne på slipning och sen har han bara köpt standard storlek på ramlagerna då veven har alldeles för jämna mått för att vara normalt slitage och dessutom väldigt små mått, på baksidan av lagerna så står det tydligt NISSAN STD så det är standard storlek på dom. Frågan är nu bara hur lång tid det kommer ta innan jag kan beställa hem nya delar.
Allt för idag! smile

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
12 november 2014 · 64 Inlägg

Mek Onsdag idag! Idag svängde jag förbi Mekonomen för att se om dom hade en ventilbåge/ventilfjäder kompressor. Då den jag köpte på Biltema inte passade. Men tyvärr så såg dom ut att vara likadana så det blev inget ny köp. Om man inte kan köpa verktyg då får man bygga sina verktyg. wink

Här ser man att verktyget tar i där ventilkåpan ska sitta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-173c04db77c015c16287a0e39ae583e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-c87a7270e2942d28ee6b2c035b58170d.jpg

Armen som trycker ner fjädern är för kort! sad Så med lite hjälp av dremeln så fick jag loss armen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9833a6c11cbe97ce103ff6c2a8dc8ac4.jpg

Det var bara att vända den 90 grader och svetsa fast den igen, och tyvärr så har jag bara en gaslös mig svets så det är därför svetsarna ser ut som dom gör. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f29652fc5f1fc3e7196a75b91ea97690.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-13535a96c4dacd4fce330d7f6ab8fc70.jpg

Nu finns det lite mer plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-978768a34ea07f45fb1c7b280ae9406b.jpg

Jag började med att ta ut ventilerna topp nr 2 som satt på motorn som låg bredvid när jag köpte bilen. Och ventilerna såg hemska ut fulla med gägga och några hade börjat att rosta, så jag kollade nästa topp. Topp nr 1 som satt på motorn i bilen var mycket fräschare där var ventilerna endast lite sotiga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d15091ba4d4b3a52943dadf8a7e912a5.jpg

Mitt sätt att hålla koll på vilka fjädrar som ska sitta vart, en prick betyder att det är avgas sidan och 2 prickar mitt emot varandra betyder att det är insugs sidan, dom andra prickarna står för vilken ordning dom sitter i räknat fråm kamdreven och bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-77b5704f06f3807fc0a67496de22cfeb.jpg

Sen ett sätt att hålla reda på ventilerna. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-183eba504ccfb867130b0a0a7e438c17.jpg

Planen framöver blir att använda blocket från motor nr 2 och topp från nr 1. blocket ska in på planing borrning och honing (så om ni har ett par överdimensions kolvar så får ni gärna skicka ett PM big_smile ) Toppen ska in på planing, och jag kommer göra lite enkel portning och slipa om ventilerna. smile så ser det ut just nu och tyvärr så kommer jag nog inte börja med karossen förrän jag har en motor som startar och går. smile
Allt för idag!

I_am_lost1 system7
30 december 2014 · 737 Inlägg

ser ju riktigt bra ut smile hur går det med motorn?

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
2 januari 2015 · 64 Inlägg

I_am_lost1 skrev:
ser ju riktigt bra ut smile hur går det med motorn?

Tack så mycket! Tyvärr går det långsamt på grund av penga brist. Men så fort ekonomin tillåter så ska det bli fart på det igen. smile

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
17 mars 2015 · 64 Inlägg

Hej alla, Här har det varit dött alldeles för länge! Nu när våren börjar närma sig så kommer meksuget tillbaka, så nu kommer tråden att vakna till lite mer, Måste ju ha bilen körklar till sommaren. Mitt mål är att ha bilen RULLANDE till Maj, Notera Rullande för det behöver bara motorn komma tillbaka i bilen. Det kan vara en lite tight dead line, men men vi får se hinner jag inte så kommer den ut på vägen så fort som möjligt.

Under dom senaste veckorna har jag gjort lite mer portning av toppen samt polerat förbrännings kammarna. Då det här inlägget blir starten på första säsongen så har jag gjort en liten film, inget speciellt är inte någon mästerfotograf! Det kan ju vara kul för er som läser att se en rörlig bild bara smile

[video]http://www.garaget.org/video/148579[/video]


Jag har som sagt gett mig in i att försöka porta lite, Det jag har gjort är väldigt simpel och ingen högeffekts portning. Det enda jag har gjort är att slipa ner gjutskägg och försöka få en lite finare yta. För er som kanske vill veta lite mer om portning och själva vill prova på så kan jag säga att det är väldigt mycket jobb om det ska bli bra. Det är inget man bara sätter sig ner med och sen är det klart, nej man måste vara försiktig och slipa lika mycket i alla fyra insug. Så som nybörjare är det en god idé att bara "snygga till", se till att det är mjuka övergångar mellan gjuten yta och bearbetad. Det man ska vara försiktig med är att ändra på geometrin för mycket, portarna ser ut som dom gör för att Nissan har forskat och gjort tester och kommit fram till att det här blir en bra geometri för luftflödet. Så var försiktiga och ta inte bort för mycket material.

På bilden här ser vi hur jag har slipat i taket av porten och längs med väggarna för att få en fin och mjuk yta. jag har endast använt dremeln med en sandpappers rulle för att endast ta bort det allra grövsta. om man vill gå ett steg till kan man även polera portarna för ett bättre flöde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-cc23c7722d979267c2ba20b0e3743d13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f3a728026e64502c45a26d09ad0087f7.jpg

Här har jag även jämnat till över gången mellan ventilsätet och toppen, här brukar det ofta vara en kant från när dom fräser ut material för att sätta dit sättet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6cc11a8a3255372cc9e27d8fa5954d44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-951d593e6f0add171361fefbc5721b07.jpg

Det var det lilla jag har portat, det kommer troligtvis inte göra en jätte stor skillnad men det ser bättre ut iaf.
Nu kan vi byta ämne och gå över till poleringen av förbränningskammaren, detta är inte lika avancerat och jag tror att det ger mer än min portning. Genom att polera förbrännings kammaren så minskar man arean i toppen, tänk er att när förbränningskammaren är original så är den gjuten då är det massor med små toppar och dalar i godset som gör att det blir en relativt stor yta. En större yta gör att mer material kommer i kontakt med explosionen i förbränningsrummet. Detta med för att mer värme energi tas upp av toppen och försvinner ut i kylaren, en opolerad topp gör det även lättare för sot att fastna i toppen. Sotet kan i sin tur leda till knackningar. Genom att polera toppen så motverkar vi detta och får förhoppningsvis en effektivare motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8407e8d60d345d9098f3eb8cf39854f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e0b14fa2c6a33e64fc2af10895f69abf.jpg

Det var allt för idag, jag hoppas ni är lika taggade som jag inför 2015! smile

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
22 mars 2015 · 64 Inlägg

Idag Slipade jag in ventilerna i sina säten så efter det här hoppas jag dom håller tätt. Så jag slänger ihop en liten guide på hur jag gör när jag slipar in ventilerna. smile

Först så måste man göra rent ventilerna från sot och smuts för att "slippinnen" ska fastna.
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e9c45f5c1516f1da38f1341636ee0eb7.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-dc7843dd480aa860722b2c282e7ca18d.jpg

Sen har jag på en droppe olja på ventilen så att inte ventilen eller ventilguiden tar skada.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2edc59a2a74c04e630d2ea72657efa08.jpg

Sen lägger jag dit ventilslipspasstan, Den jag köpte kom med två burkar en grov och en fin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5b65a230260ac4707431b538f7553945.jpg

Sen är det bara att slipa, man snurrar pinnen mellan handflatorna. När ljudet går från raspigt och hårt till tystare och mjukt så kan man tvätta bort passtan och gå över till fin passtan om man har en.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b4a966d9c1d947e66974a4170825f4d4.jpg

Här ser man skillnaden mellan det slipade (till vänster) och ett oslipat sätte (tillhöger). Tyvärr så skulle jag även behöva  fräsa sätena då man kan se små gropar i dom. Tyvärr så finns inte pengar till det och bilen måste ju bli klar någon gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-89b77e62b218c5ef8f80d583677de4af.jpg

Ventilen slipad med fin pastan
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6f7ff176d93cd54da40f571924bcf99a.jpg

Sätet slipat med fin pastan
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-1505411bca221aa07904ada2fd58adbc.jpg

Jag satte mig ner och försökte dra ut alla ventiltätningarna men fy vad dom sitter hårt! efter en långstund med slitande så var till slut allt tätningar bort plockade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-0732ed06c555e4a8c8006ea6358f7c8b.jpg

Då toppen ska iväg på planing så såg jag till att pila ut alla små brickor som sitter under ventilfjädrarna så att dom inte ska lossna och försvinna under bearbetningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-3d51d198bfcc3eecd3cfcffcdb40538a.jpg

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
23 mars 2015 · 64 Inlägg

Portning av oljematningen till toppen.
Kort uppdatering, slipade lite i toppen idag för att öka oljeflödet till toppen.

På bilden ser ni vart oljan till toppen kommer ifrån, oljan går upp ur blocket till toppen via den här kanalen, original så är det en väldigt skarp kant där oljan byter riktning och fortsätter upp så genom att grada av kanten lite så ser man till att oljan flödar så lätt som möjligt. Här har jag bara tagit bort ytterst lite material tar nog bort lite mer under ett annat tillfälle. smile

Original
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-2b417c556d14c0791d70e3f6f506c636.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-acdf25da0147904a63897fdde639c870.jpg

Lätt modifierad
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d9bcc69d2d5e4ffcdbca5b2eafedf912.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-d58db951f9a445e7c3e43c9888c52d0a.jpg

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
7 april 2015 · 64 Inlägg

här kommer en update över allt som har gjorts under påsken, nu är det bara 3 veckor kvar och det börjar bli ont om tid. Håll tummarna för att allt går smärt fritt! big_smile

Under påsken så lämna jag in blocket och toppen på bearbetning, toppen har planats och plocket har borrats och honats. Tycker att det värt skapligt rent efter bearbetning och tvättning. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-bb661fb136a5be3f5bcb98319e77422d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-e87167d4e3448c98a22ce8220d412597.jpg

Jag började med att sätt dit nya ventiltätningar och det gör man enkelt genom att sätta fast dom i en 10mm hylsa sen knacka försiktigt med en hammare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-70d755141430f20ec7cc2a7fe344a253.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-583e4469ea62d940012c232034e2419c.jpg

Glöm inte att ta bort rester från dom gamla tätningarna!!! det gör man lättast med ett oringsverktyg. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ee26dae79fdbcc356ca576984f1af46a.jpg

Resterna gömmer sig i ett spår på ventilstyrningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b171878339f4ade9f9c38e8edfe20b44.jpg

Ett helt gäng med sådana gömde sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f5088eb3abde4cbecb96f881cda549ca.jpg
Om man inte tar bort resterna kan man säkert få problem med att det läcker olja eller luft smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-8b607007d192ab6c4c9ebedb292cc7e7.jpg

På CA18DET så sitter det "oljespridare" i blocket som sprutar upp olja på under sidan av kolven för att smörja och kyla. Dom här  bultarna är lite speciella och har en liten kolv i dom som öppnar när ett visst oljetryck uppnås. Om någon av bultarna börjar kärva och fastnar i öppet läge så kan man få problem med dåligt oljetryck, se till att alla fungerar som dom ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-6d68bbd28b3806b8927f506fe3fc6156.jpg

Jag använde WD-40 och en liten mejsel för att smörja upp dom lite. En av mina hade fastnat i öppet läge!! yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-95b2c11e2bb06aab4a3935292ae0a3d5.jpg

Nu är alla på plats! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-9adf20b5d585b312774ade9d3e1cab70.jpg

Nästa update så blir det lager och vevaxel montering! smile

napster33
7 april 2015 · 166 Inlägg

Riktigt snyggt vart det, Tack för tipsen smile

BMW 318i "little bby" (1988)
Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
7 april 2015 · 64 Inlägg

napster33 skrev:
Riktigt snyggt vart det, Tack för tipsen smile

Tack så mycket! Kul att det uppskattas! smile

Fillefilmjolk
7 april 2015 · 156 Inlägg

Här sitter man och skojsurfar efter japanska sportbilar och så hittar man den här helt sjukt väldokumenterade projek-tråden big_smile Har nu suttit helt insnöad och noga läst igenom tråden. Sjukt spännande! smile


Men en snabb följdfråga kring dina uppmätta värden på vevaxel spel/skevhet:

Jag kan ha förstått det här helt fel, men du skriver att du fått ett uppmätt spel på 0,1 mm, som är mellan lager och axel? eller lager och lagerbana?

För! Jag säger inte att du mätt på ett sätt som ger tokiga värden, men det finns ett annat sätt du kan mäta på som förhoppningsvis kan ge dig bättre värden smile

Tillexempel:

- Vill du mäta vevlagerspel så rekommenderas bland annat: Flexiguage, som är ett litet plastsnöre som läggs mellan lager och vevaxel vartefter det pressas ihop med alla lageröverfall åtdragna till rätt moment. Sen när man tar lös de kan man mäta utbredningen på det utsmetade plastsnöret mot en skala som visar lagerspel. (går att köpa på närmaste motorverkstad)

- Vill du mäta skevhet så rekommenderas en mätklocka, typ en sån du har men med en fast magnet.
Sen lägger du ner två vevlager halvor på vardera sida med lite olja på, vartefter du lägger ner vevaxeln utan att dra på några lageröverfall. Sen snurrar du axeln runt för hand och mäter med mätklockan i mitten. Det du då kommer mäta är axelns totala skevhet i längstled.. om ja tänker rätt , och de är ofta det här du skulle vilja veta så han inte vobblar när du varvar upp den i 5-7000 varv. Och de här värdena ska du kunna hitta i motormanualen.

Har ja förklarat som kossa så finns en kanske lite bättre förklaring med text och bilder på länken under, och om du scrollar ner till inlägg #34
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=2

Hoppas du inte tar mig på fel sätt, säger som sagt inte att du mätt nå tokigt, tro ja iallafall, tipsar bara om att de kan vara bra och mäta de ovanstående också när man ändå är i farten smile

Annars, jä****t Bra jobbat! Sjukt spännande läsning med bra och många bilder! Följer med spänning:)

Keep it up!

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
7 april 2015 · 64 Inlägg

Fillefilmjolk skrev:
Här sitter man och skojsurfar efter japanska sportbilar och så hittar man den här helt sjukt väldokumenterade projek-tråden big_smile Har nu suttit helt insnöad och noga läst igenom tråden. Sjukt spännande! smile


Men en snabb följdfråga kring dina uppmätta värden på vevaxel spel/skevhet:

Jag kan ha förstått det här helt fel, men du skriver att du fått ett uppmätt spel på 0,1 mm, som är mellan lager och axel? eller lager och lagerbana?

För! Jag säger inte att du mätt på ett sätt som ger tokiga värden, men det finns ett annat sätt du kan mäta på som förhoppningsvis kan ge dig bättre värden smile

Tillexempel:

- Vill du mäta vevlagerspel så rekommenderas bland annat: Flexiguage, som är ett litet plastsnöre som läggs mellan lager och vevaxel vartefter det pressas ihop med alla lageröverfall åtdragna till rätt moment. Sen när man tar lös de kan man mäta utbredningen på det utsmetade plastsnöret mot en skala som visar lagerspel. (går att köpa på närmaste motorverkstad)

- Vill du mäta skevhet så rekommenderas en mätklocka, typ en sån du har men med en fast magnet.
Sen lägger du ner två vevlager halvor på vardera sida med lite olja på, vartefter du lägger ner vevaxeln utan att dra på några lageröverfall. Sen snurrar du axeln runt för hand och mäter med mätklockan i mitten. Det du då kommer mäta är axelns totala skevhet i längstled.. om ja tänker rätt , och de är ofta det här du skulle vilja veta så han inte vobblar när du varvar upp den i 5-7000 varv. Och de här värdena ska du kunna hitta i motormanualen.

Har ja förklarat som kossa så finns en kanske lite bättre förklaring med text och bilder på länken under, och om du scrollar ner till inlägg #34
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=2

Hoppas du inte tar mig på fel sätt, säger som sagt inte att du mätt nå tokigt, tro ja iallafall, tipsar bara om att de kan vara bra och mäta de ovanstående också när man ändå är i farten smile

Annars, jä****t Bra jobbat! Sjukt spännande läsning med bra och många bilder! Följer med spänning:)

Keep it up!

Va kul att du tycker om tråden och att du kommer med kommentarer! big_smile det var ett tag sen jag mätt det där spelet hehe. men kan förtydliga att det var dom gamla lagerna. Ja 0,1 är mellan lager och axel, 0,1 är väldigt mycket spel och tyder på att dom gamla lagerna var slut dock så är just 0,1 service gränsen enligt manualen så ett lager byte var verkligen dags!
Tyvärr har jag inget stativ till min mätklocka så kunde inte mäta om veven wobbla. Jag hoppas verkligen att veven är rak annars lär jag få en väldigt otrevlig överraskning i sommar sad

måste nog dubbel kolla min tråd, det kanske stod fel, men jag tror jag mätte på veven för att se om lager ytorna på veven var ovala smile
Kan nämna att veven sitter redan i med nya lager och inmätt spel med Plastigauge, kommer en till update snart wink

Hoppas det redde ut några frågetecken, och om det var något jag missa fråga igen bara.
Tack igen för den trevliga feedbacken! smile

Fillefilmjolk
7 april 2015 · 156 Inlägg

Va kul att du tycker om tråden och att du kommer med kommentarer! big_smile det var ett tag sen jag mätt det där spelet hehe. men kan förtydliga att det var dom gamla lagerna. Ja 0,1 är mellan lager och axel, 0,1 är väldigt mycket spel och tyder på att dom gamla lagerna var slut dock så är just 0,1 service gränsen enligt manualen så ett lager byte var verkligen dags!
Tyvärr har jag inget stativ till min mätklocka så kunde inte mäta om veven wobbla. Jag hoppas verkligen att veven är rak annars lär jag få en väldigt otrevlig överraskning i sommar sad

måste nog dubbel kolla min tråd, det kanske stod fel, men jag tror jag mätte på veven för att se om lager ytorna på veven var ovala smile
Kan nämna att veven sitter redan i med nya lager och inmätt spel med Plastigauge, kommer en till update snart wink

Hoppas det redde ut några frågetecken, och om det var något jag missa fråga igen bara.
Tack igen för den trevliga feedbacken! smile

Okej! Då är jag med smile var jag som förstod fel tongue

Att mäta skevheten på vevaxeln på japanska/tyska bilar av den årsmodellen är egentligen lite overkill så länge inget drastiskt har inträffat (typ motorras, eller tappad i golvet). Så att du inte har haft möjlighet till att genomföra det steget skulle ändå jag påstå du kan vara helt lugn över i sommar smile


Ser fram emot kommande update!

Senast redigerat av Fillefilmjolk (7 april 2015)

Isak-s Alla sätt är bra utom dom dåliga
8 april 2015 · 64 Inlägg

Update igen!

Nu är det dags för att montera vevaxeln, innan lagerna sätts dit så rengörs lager sätet noggrant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-37dddaa63a4d0e24aaa28214b8b554f9.jpg

Mitt val av lager blev acl race lager i Standard storlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-a4c8e59219ba87ce41d16ad93ffa2a33.jpg

Ett smidigt och enkelt sätt att mäta lager spel på är med hjälp av plastigauge som Fillefilmjolk nämnde i tidigare, väldigt simpel process att genomföra. Montera ram lagerna och tänk på att det är två sorters ramlager 5st med hål i som går i blocket samt 5st utan hål som går i överfallen, jag vill inte att ni blandar ihopp dom här nu. När lagerna är på plats så rengörs veven noggrant och läggs i TORR, inget fett eller olja ska användas då det sabbar mätningen. Lägg sedan på en liten bit plastigauge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-ec92c855402d47ad4c3c18a505a28b9f.jpg

Och sätt ihop allting enligt manualen, i minst tre steg och i rätt ordning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-5ce74088233690cf604a857fde33de83.jpg

Lossa sedan allting igen, här med i flera steg och i rätt ordning. Den lilla plastbiten kommer nu ha smetats ut och man kan nu läsa av hur stort spel man har. Jag fick ca. 0,051 på alla lager det är lite lösare en ordinarie lagerspel men det skadar inte med ett lite större spel, dock måste jag välja rätt tjock lek på oljan då större oljespel gör att en tunn olja lätt rinner undan för lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-439a7f7b77bb6ce4218c2303314f2a22.jpg

Här är mitt hemma gjorda monterings fett! ca 70% fett och 30% olja (mineral olja är att föredra)
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-f658d6a81d8fbbd5dd2a66a1fb2c112c.jpg

Okej nu när vi vet att veven passar som den ska kan vi montera ihop stackar och kolvar. Innan vi gör det så måste kolvringarna slipas in, då det är nya ringar så är det på tok för litet ringgap.  Vi mäter på precis samma sätt som tidigare i tråden, med ett bladmått och ringen ner trycken med hjälp av kolven hela vägen ner så att kolv kjolen är i kant med blocket.

För att slipa ringarna glömde jag fast dom mellan två träbitar och använde ett diamantbryn (sånt man har för att slipa knivar med) till att försiktigt slipa ner ena sidan. Med hjälp av ett bryne blir det lätt att fila på den hårda ringen, brynet är inte heller lika grovt som en fil och man tar inte för mycket åt gången. Efter brynet så tog jag bort eventuellt vassa kanter med ett fint slippapper på 400.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-b626af61ea6f2a47af19e185251572ce.jpg

Då jag använder CP kolvar så kollade jag upp vad som stod i spec häftet som följde med kolvarna. Ringgapet jag använde var 0,45 på översta ringen och 0,60 på andra kompringen, oljeringarna ska man inte slipa. Beroende på vilket märke du har och hur du ska använda motorn så får man anpassa ringarna. Det är dock viktigt att den undre ringen har ett större gap en den övre för att minska risken för "ringflutter" där tryck läcker förbi den övre ringen och fastnar i den undre och sen tvingas förbi den övre igen, detta kan orsaka stor skada på kolvar, ringar och cylindern. smile

Sen är det para att montera ringarna på kolven med hjälp av en ring tång. Ett tips är att börja med den undre kompringen sen den övre sist tar man oljeringarna för hand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208246/208246-542bacac6de17bf4a87d167fadc3b607.jpg
(vet att det inte är några ringar på bilden;) )

Tyvärr blev det väldigt mycket text den här gången då jag helt glömde ta bilder roll
Förhoppningsvis blir det mer bilder i nästa uppdatering. smile
Stay Tuned!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang