Isak-s
Alla sätt är bra utom dom dåliga
11 november 2014
· 64 Inlägg
Väldigt länge sen jag skrev nu tyvärr och det är för att jag helt enkelt inte har gjort så mycket. All demontering är klar nu och det är dags att lämna in på bearbetning och köpa nya delar och som alla vet så kostar sånt pengar så idag har jag gjort lite mätningar för att se vad jag kommer behöva lämna in för att få fixat och vilka delar som kommer behövas köpas in.
Jag har införskaffat en cylindermätare (Dial Bore Gauge) så att jag kan mäta om cylindrarna och ramlagerna är inom tolerans. Då det inte är jätte kul att se en massa bilder på när jag håller i en indikatorklocka så har jag bara sammanfattat alla mätresultat i ett Excel dokument.
Dom röd markerade rutorna är glappen som blev. Och i service manualen så står det vad det ska vara.
Så om vi börjar med att kolla hur kolv mot cylinder glappet är så ser vi att det det lägsta är 0,11 och det största är 0,15. Om vi nu kollar i manualen så står det att det måttet ska ligga emellan 0,015-0,035. Detta är såklart för original kolvar så om man köper eftermarknads kolvar så måste man följa andra specs. och nu ser vi att vi bara är pytte lite över toleransen... Så jag är rädd att jag kommer behöva nya kolvar och borra upp och hona blocket.
Nästa mått jag tog var hur stort glapp det var på kolvringarna (piston ring end gap).
För att ta det här måttet så lägger man i kolvringen i sin cylinder.
Sen läger man den på plats genom att trycka ner kolven i cylindern.
Då ligger ringen rakt och man kan då mäta mellanrummet med ett bladmått.
Måtten jag fick fram blev följande.
Och det ska var, 1:a ringen ska ha max 0,42. Andra max 0,64. Oljeringarna ska ha max 0,76. Så även här är det helt åt he****e, inte så konstigt att föra ägaren tyckte att den läckte komp!
Sista måtten blev ramlagerna, dom mätte jag med hjälp av bore gaugen. För att veta vilka mått som är vilka ritade jag lite och sen tog kort för att veta vad som är Y mått och vad som är X.
Sen är det bara att använda sig av mätaren och tyvärr så är den inte tillräckligt lång för att man ska kunna nå alla lager från en sida så dom två sista blir till att mäta en annan dag.
Jag mätte både med och utan lager för att se om banorna var ovala, vevaxeln mättes sen med mikrometer och resultatet blev så här.
Som ni ser så är det ungefär en halv millimeter s glapp om jag har mätt rätt, det blir till att dubbel kolla allt. Och specsen är från 0,021 till 0,048. Så här är det också något som är fe.l Jag mätte även axel spelet och det var ungefär 0,1 mm och det ska ligga mellan 0,05 till 0,18 så det är det ända måttet om är okej!
Min diagnos på det här blocket är som så att jag tror att någon har "renoverat" det genom är hona upp cylindrarna men inte bytt kolvar så därför är kolv mot cylinder och kolvrings måttet alldeles för stort. Veven verkar ha varit inne på slipning och sen har han bara köpt standard storlek på ramlagerna då veven har alldeles för jämna mått för att vara normalt slitage och dessutom väldigt små mått, på baksidan av lagerna så står det tydligt NISSAN STD så det är standard storlek på dom. Frågan är nu bara hur lång tid det kommer ta innan jag kan beställa hem nya delar.
Allt för idag!