Volvo 244 75a OM603/606 Diesel. Till snyggad kaross, motorbyte och effektökning.
Volvo 244 75a Renovering Och motorbyte till OM603 diesel, senare OM606. Karossen snyggades till under vintern 2014-2015, roslagning, spackling och uppmålning. REGISTRERINGSBESIKTNING KLAR. BMW ZF växellåda, förstärkt bakvagn och... Visa mer
kan typ inget om mercor men ja en växel till är ju en väldig fördel. är det för att det är olika motorer som du måste svetsa om ? sålde en om617 och fick pengar och lådan emellan !
låder ifrån 123er passar ej på 124
men typ alla 124 låder passar på alla 124 motorer (diesel) och även 606er 605er
okej då har man lärt sig något nytt
yepp kan även till lägga att om du ska ställa upp pumpen är de knappt värt de :p för en orginal pump mosar max typ 50cc/min om man inte vill att de enbart ska sota så kan man ju ställa på dom få 3,5varven man kan sen äre även lite pilligt o göra de
men typ alla 124 låder passar på alla 124 motorer (diesel) och även 606er 605er
okej då har man lärt sig något nytt
yepp kan även till lägga att om du ska ställa upp pumpen är de knappt värt de :p för en orginal pump mosar max typ 50cc/min om man inte vill att de enbart ska sota så kan man ju ställa på dom få 3,5varven man kan sen äre även lite pilligt o göra de
ja den ska ju gå gött är ju tanken! men om man ställer på max, hur mycket luft räcker de till då ? locket på baksidan med tre skruvar innanför
yepp kan även till lägga att om du ska ställa upp pumpen är de knappt värt de :p för en orginal pump mosar max typ 50cc/min om man inte vill att de enbart ska sota så kan man ju ställa på dom få 3,5varven man kan sen äre även lite pilligt o göra de
ja den ska ju gå gött är ju tanken! men om man ställer på max, hur mycket luft räcker de till då ? locket på baksidan med tre skruvar innanför
mins inte va mkt luft men jag rekomenderar o köpa typ en pump ifrån en om606 me el styrd pump för dom sitter de 6mm i och plocka elementen o flytta över om man ej vill köpa en ordentlig pump
Jaha då var de dags för en uppdate! Har tyvärr inte haft tid att uppdatera då det varit väldigt mycket med skola och tjejen som flyttat D24an har fått köra tungt
Men har hunnit med lite iaf
Tänkte att de var dags att få på fjädrarna från 245an, så att man kan greja med bilen.
Här kan man tydligt se resultatet av att köra utan fjädrar. Gummit helt sprucket..
Skrapade rent fjäderbenet och länkarmen så gott de gick från rost, och slipade sedan med ståltrissa på borrmaskin
Blev en del skit.
Hammarlack på de!
Sen Biltemas klet på burk
Fjädern på platts. Var ett helvete att få dit den, har gjort det en gång förut på en a-traktor, men denna gången ville de bara inte gå. Fjäderihopdragarna gick i fjädertornet när man skulle ha upp hela fjäderbenet, men löste det med pappas ide om att sätta kättingar runt fjädern och sen släppa på dragarna. Jag tycker detta är mycket enklare på 7/940, någon som har samma erfarenhet?
Köpte grundfärg CA-primer och Temadur-20 färg som ska rollas på. All hammarlack är bortslipad
Fanns massa ytrost på och runt dörrar men slipades ner med ståltrissan
Ca-Primer. Detta var första lagret så det täcker inte riktigt som man kan se.
Bjuder på två bilder från i somras
Har är intercoolern.. tror hälften av denna räcker haha...
Här står de still ja.. men inte i verkligheten har fått gjort en del iaf, inte så bra temperaturer just nu för å hantera färg och sånt men har iaf lagt på ett lager CA-primer på andra sidan sedan rollat bilen ett lager med Temadur 50 grön färg. ska rollas ett lager till och sen ger jag mig på framskärmarna.
blev uppdate lite tidigare iaf, så att ni inte helt tappar intresset för tråden Som sagt inte bra väder för ett kall "garage", men har passat på när det varit plusgrader. Andra fjäderbenet klart.
Ja sen ser ni resten, Ca-primer och sedan Temadur 50 färg. Tyvärr var en roller rätt kass så blev massa små hårstrån på huven, men den ska nog bytas framöver då den är lite knäckt.
245an ska skrotas snart så river ner hela drivlinan. Drog upp den på sidan med min kära Nuffield. Mamma undrar va fan jag håller på med
Aja så ser de ut nu iaf. Kommentera gärna om ni har något tyck å tänk på hjärtat
Hejsan! Nu är karossen nästan klar! Såhär ser den ut nu öser på lite bilder här.
Jag som sa att det inte var något genomgående under aja kunde varit värre, det var lätt fixat.
Dålig bild här! Är rätt nöjd med resultatet även fast man kan se att den är rollad! Färgen har typ tre olika nyanser beroende på ljuset haha Det som är kvar nu på karossen innan motorn ska bytas är att montera lister med nya klips och sätta fast inredningen kommer lägga upp några fler bilder på det, sen blir det till att dra fram dizzeln som stått under en presenning sen i somras, då blir det bilder på uppfräschning av motorn osv
Ser bra ut... håller själv på att stoppa in diesel i 240..... Jo såg när du svetsade att du satt jordklämman på pinnskruven till bakhjulet.... då går jorden genom lagret.... vilket förstör ytan på kulorna... vilket förkortar livslängden på lagret... nåja skall inte skälla bara säga.,... ser ju kanon bra ut...
Tjo! Nu är 75an Nybesiktigad helt utan anmärkningar, förutom en spricka i framrutan som skulle bytas tills nästa besikting, om två år har inte blivit något motorgrejande.. börjar dra ihop sig i skolan med prov osv, snart studenten!! har iaf kortat två fjäderben och satt i saabdämpare. Har monterat det ena idag. om jag hinner få dit de andra imorgon så kommer en uppdatering med bilder på hur jag gjorde
Precis nybessad besikningsgubben efter att han knackat efter rost: "jaha här va ju ingen rost" med en lite besviken ton hahaha