2145
Sök

Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?

Lat Perfektionist
230 112 Visningar
Uppdaterades senast 13 december 2019
9 141 Inlägg
1 679 Inlägg
18 augusti 2015
#182
Svarta eller silvriga ok smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#183
Det visar sej att jag är lite tappad!
Vilket är något nytt för mej, men ingen annan verkar vara förvånad...

Jag pressade iaf ihop alla nya fina delar, och självklart kommer dom inte överens med varandra.
Det visar sej att naven ifrån turbon är en bit kortare än org. Och anledningen till att jag aldrig tänkte på det var för att den del man pressar in i själva lagret är samma längd, det är bara det att turbo-naven har ett mer "abrupt" slut så att säga medans org bygger ut lite extra.

Detta problem skapade ju självklart flera andra problem, som att bromsarna inte passar och att hjulbultarna tar i huset. Så jag letar för fullt efter S2-nav, dom använder samma hjullager och har samma taggar i navet, men använder samma "koniska" design som org-prylarna vilket borde underlätta en hel del...

http://i.imgur.com/Q0tgx3R.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 141 Inlägg
19 augusti 2015
#184
Det var du som skrev det! Vi kan hålla med om du vill? wink tongue
Bara en tanke, passar inte 100 ok och skivor istället då?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#185
Putteliten skrev:
Det var du som skrev det! Vi kan hålla med om du vill? wink tongue
Bara en tanke, passar inte 100 ok och skivor istället då?

Det är dom bromsarna som inte passar roll
Plus att ET- måttet blir typ, 47 tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 141 Inlägg
20 augusti 2015
#186
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:
Det var du som skrev det! Vi kan hålla med om du vill? wink tongue
Bara en tanke, passar inte 100 ok och skivor istället då?

Det är dom bromsarna som inte passar roll
Plus att ET- måttet blir typ, 47 tongue

Jaha, du tänkte köra med dom ja. Spindlarna från 100 passar inte alls eller?
Njaa Navet hamnade väl längre in? Navet långt in = lågt ET. Navet långt ut = högt ET.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#187
Putteliten skrev:
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:
Det var du som skrev det! Vi kan hålla med om du vill? wink tongue
Bara en tanke, passar inte 100 ok och skivor istället då?

Det är dom bromsarna som inte passar roll
Plus att ET- måttet blir typ, 47 tongue

Jaha, du tänkte köra med dom ja. Spindlarna från 100 passar inte alls eller?
Njaa Navet hamnade väl längre in? Navet långt in = lågt ET. Navet långt ut = högt ET.

100 har inte spindlar, fjäderbenet är inte delbart. neutral

Du har rätt, men ET-mått sitter igentligen bara i fälgen, (då det beskriver "avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet"), och då blir det ju bakvägen.

FÄLGAR med lågt ET = Längre ut eftersom det måste kompensera för hur långt in naven sitter
Men jag förstår vad du menar, jag skulle skrivit 27 istället, för det är måttet fälgarna måste ha för att komma på samma ställe
Senast redigerat av LeafBox (20 augusti 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#188
Still not dead

Slött med uppdateringar för att jag helt enkelt inte haft så mycket att göra, anywho.
I väntan på att få tag i ett par S2-nav så passar jag på att ordna till bakaxeln och bromsarna fram.

Har ni bromskolvar som sitter fast? En gammal bromsslang och lite tryckluft bokstavligt talat skjuter ut dom!
http://i.imgur.com/YtgUR4C.jpg

Inte så illa som jag förväntade mej.
http://i.imgur.com/Lqor4Yc.jpg

En snabbis med blästern och penseln så ser sakerna ut som nya.
http://i.imgur.com/4XPPZfg.jpg

Glad att jag köpte rep.satser, ser jävligt ordentligt ut!
http://i.imgur.com/iL9zgZk.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bakaxeln gav inga större problem, naven är exakt samma fast med 5-bult och hålls fast med ett helt vanligt koniskt lager, så dom byttes på 10min.
Jag tvingades motionera upp oken lite, men jag hade ett väldigt intressant problem med skivorna...

När jag försökte få dit skivorna första gången så hade jag samma problem som fram, vilket jag tyckte var konstigt för jag VET att jag mätte flera gånger, så jag började jämföra med allt annat jag hade liggande.

Gamla skivan - Nya skivan(1). Som ni ser är nya skivan ett par mm djupare.
http://i.imgur.com/fsxXKwi.jpg

Nya skivan(2) - Gamla skivan. Medans den andra skivan är nån enstaka mm LÄGRE?
http://i.imgur.com/cgFZ6U1.jpg

Sen kom jag ihåg något vi diskuterade tidigare i tråden. Den här prylen som jag hittade just under skivan.
http://i.imgur.com/fG1Lk2K.jpg

Jag har ingen aning om vad som pågår här. Varför är skivorna olika djup? Vilken skiva är rätt? Varför har spacern VAG-märkning? Ska skivorna vara olika djup? ...?

Aja, för stunden får det vara. Men det blir nya skivor innan besiktningen.
Allting kom på plats till slut, och jag har blästrat av och snabbmålat de gamla turbo-fälgarna, så nu är bakaxeln redo för provkörning.
http://i.imgur.com/t4kGYoZ.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

310 Inlägg
29 augusti 2015
#189
Snyggt smile
Men ett tips till de som tänkt använda tryckluft för att plocka ut bromskolven,
Sätt en brädbit mellan för att inte skada kolven eller riskera att den flyger iväg smile
Senast redigerat av sonken91 (29 augusti 2015)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#190
sonken91 skrev:
Snyggt smile
Men ett tips till de som tänkt använda tryckluft för att plocka ut bromskolven,
Sätt ek brädbit mellan för att inte skada kolven eller riskera att den flyger iväg smile

Ah, yes. Sätter man inget ivägen får den självklart en jävla fart...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
29 augusti 2015
#191
Brukar köra med en rejäl hög med trasor emellan. Även "testat" det i kombination med fingrarna.... aj säger jag bara!


310 Inlägg
29 augusti 2015
#192
Nosliwe skrev:
Brukar köra med en rejäl hög med trasor emellan. Även "testat" det i kombination med fingrarna.... aj säger jag bara!

Första gången ja provade visste ja ej att det skulle bli sånt tryck.
Vill man göra det långsamt funkar även en  fettspruta smile men då får man göra rent efter


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#193
STILL still not dead!
Man kan tro det imellanåt, men tystnaden ljuger!

Hade som sagt lite nav-trubbel, och trots ett par möjliga lösningar så kändes ingen utav dom tillräckligt bra. Förutom ett par riktiga S2-nav dvs. Men att få tag i ett par sånna är tydligen som att jaga enhörning... 2 veckor på varenda svenska annonstavla och inte ett enda napp. neutral

2 timmar på S2-forums därimot och jag hade 2 alternativ, haha. Tyvärr hela vägen ifrån Lettland, så frakten blev... "imponerande", menmen, vad gör man? roll

S2 vs. Stock
Som ni ser är dessa en exakt kopia förutom bultmönstret, garanterad perfektion!
http://i.imgur.com/iQ1Hv43.jpg

Tillsnyggade, såklart
http://i.imgur.com/WvyXtP1.jpg

Nu när jag har nav som är lika höga som original så passade jag på att använda mej utav dom gamla navhusen för att avgöra hur pass jag måste modifiera OK-hållaren, och insåg att turbo-skivorna var otrevligt "låga". Jag skulle behöva fräsa ner i princip halva anliggningsytan för att få dom att funka, vilket inte kändes speciellt bra.

Så det var bara att lätta på lädret igen och fixa ett par S2-skivor oxå, jag var tom tvungen att köpa helt nya så att jag kan vara säker på att jag får rätt mått. Jag har inte kollat in i detta något mer, men på första glans tror jag att jag måste spacera ut hållaren 1-2mm, vilket är bra mycket lättare än att fräsa bort 10 roll

NG vs. MC
http://i.imgur.com/AJYpOpx.jpg
NG vs. S2
http://i.imgur.com/hK5bYj0.jpg

Bytte yttre knutar oxå, men har inga bilder på det just nu, inget att se, ska fixa till hela axlarna ordentligt senare.
Mest troligen så har jag allt på backen igen tills nästa helg, så det ser vi fram imot! Ny provkörning! cool
Senast redigerat av LeafBox (19 september 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#194
Många mil dom lagerna hann snurra... neutral

http://i.imgur.com/kqK4TMx.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

515 Inlägg
21 september 2015
#195
sorry, tankevurpa från mitt  håll wink
Senast redigerat av MatsaBusen (21 september 2015)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#196
MatsaBusen skrev:
mhm? vart blev de patrull?

Hmm? neutral

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#197
MatsaBusen skrev:
lr misstolkade jag att något sket sig med lagren/setupen?

Näe allting skulle funkat ihop, det var bara det att dom splitternya lagrerna vi monterade med förra naven delade på sej när vi knackade ut dom igen...

1.000:- spänn bortkastat neutral

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
#198
5-bult historien

Tjena gubbs, haft en bra helg?

Framsteg har gjorts, och som vanligt med motstånd längs hela vägen...
Veckan började med ett par nya lager. Vilket sög, men vad gör man. Tog dom tillbaka till en vän som äntligen pressade i S2-naven.
http://i.imgur.com/UMtVh9N.jpg

Med nya S2-skivor
http://i.imgur.com/VTa9eTl.jpg

Och med turbo OK-hållaren. Passade perfekt!
http://i.imgur.com/f2Nze9N.jpg

Om man inte har en svetstång roll
http://i.imgur.com/QxMSuxn.jpg

Och allting ihopsatt, ser redigt fint ut!
http://i.imgur.com/WOGLc7v.jpg

Och tillbaka på backen igen!
http://i.imgur.com/cxf82iT.jpg

Hittills har allt gått rätt smidigt, så det var dags för gamla goda Murphy att dyka upp...
Jag startade bilen och tänkte ta en liten provsväng, men när jag la i backen så kände jag lite motstånd. Jag tänkte att det säkert bara var bromsarna bak, för dom är inte i nyskick om man säger så. Så jag tänkte att jag tar lite sats och sen när dom släpper så borde det vara okey. Ger lite varv och börjar rulla och bilen ger ifrån sej världens skrik! Ett ordentligt metalljud!

Jaha, ut ur bilen, hissa upp bak och känner på hjulen. Nähä, dom snurrar kinda fritt? Fuck, då äre fram...
Hissa upp fram och hjulen VÄGRAR att röra sej, kunde inte vrida dom med dragskaftet ens. Så jag plockar bort hjulen och förväntar mej att se mina bromsar helt låsta och värdelös, men icke! Bromsarna funkar som dom ska!

FUUUUCCK, dom där jävla naven igen! Vafan äre nurå!? Så jag börjar plocka isär allt och ser skrapmärken längs sidan av drivknuten, och ABS-ringen är helt mosad. Well, på baksidan navhusen sitter det en liten metallring som ska skydda imot smuts antar jag? Den funkar tydligen inte med drivknutar som har ABS roll

Plockade bort dom och allting funkar prima!
http://i.imgur.com/koexIWY.jpg

Tillbaka ner igen, ska försöka ta lite bättre bilder snart.
http://i.imgur.com/YQ7PIGR.jpg

Vid detta laget ås har jag spenderat för mycket tid åt att fjanta runt för att ta en provkörning. Men jag tänkte att eftersom jag redan har flyttat över batteriet så kan jag varmköra motorn, det var ett tag sedan. Så jag startar bilen och städar lite medans, och så går jag ut till bilen i typ 2 sekunder och när jag kommer tillbaka in så visar det sej att jag vid ett tidigare tillfälle skruvat av locket till expansionskärlet...
http://i.imgur.com/2IwwbP1.jpg


Såå, ungefär lika smidigt som alltid... Men nu är pusslet komplett iaf. Inge mera tid att spendera på att försöka hitta delar ifrån olika modeller som funkar ihop. Och hey, jag kanske kommer byta garage snart, och då kan jag faktiskt få något gjort under vintern oxå, vilket verkligen snabbar upp saker och ting!

Tills vidare, hare bra!

Och btw, dom här uppdateringarna tar så lång tid att skriva ut, och så delar jag dom på ett engelsk forum oxå, vilket betyder att jag skriver allt 2 gånger och en gång på engelska. Jag funderar på att göra nästa uppdatering till en typ av Vlog? På engelska direkt isf så att jag inte behöver spendera ~2h med att fixa med bilder, text, översättning osv.

Åsikter? Yay or nay?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
28 september 2015
#199
Fräscht med navet. Jag röstar på det som är smidigast för dig

huehue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#200
jeppanh0e skrev:
Fräscht med navet. Jag röstar på det som är smidigast för dig

Tror jag ska prova med 1 video iaf. Får se hur det känns och förhoppningsvis höra lite reaktioner. smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök