Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?
  • 131 Följare
  • 214 955 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
LeafBox Lat Perfektionist
8 november 2014 · 6 359 Inlägg

Tempo...

Denna vecka har det inte hänt massor, men nån intressant sak har vi väll att bjuda på

Först och främst tog vi tag i styrstaget. Ett problem jag visste om sedan innan, men inte hur pass stort det skulle bli.
Det var inte så illa, så jag valde att värma upp och böjja till det istället för att spendera 2k på ett färdigböjdt ifrån staterna. Blev rätt bra! Tror det ska gå vägen, men svårt att garantera utan att provköra. Men nu kan ju motorn ligga ner ordentligt utan att skrapa imot iaf.
http://i.imgur.com/DWTUNIt.jpg

Och så började vi jävlas med växellådsfästet oxå, men jag han bara göra "klart" framsidan. Det gick så mycket tid åt att klura ut hur jag ens skulle göra.
http://i.imgur.com/G1eZXoE.jpg

Fästet ska även svetsas ihop upptill...
Men det känns jobbigt att hålla på med lådan eftersom jag skulle kunnat användt org-lådan. Men nädå, det duger inte åt SFRO... roll
http://i.imgur.com/IJTpA58.jpg


Jag tänkte försöka få det där fästet bortgjort under veckan så man skruva fast motorn och få se "exakt" hur den kommer sitta. Finns en del kringdelar som inte går att börja med förens det är gjort satt.

Aja, bara att pula vidare!

Senast redigerat av LeafBox (8 november 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
16 november 2014 · 6 359 Inlägg

Jobb

Ursäktar den ovanliga tystnaden denna veckan. Men det har vart fullt upp med jobb och andra sysslor.
Dessutom står företagets King-cab i garaget utan länkarmar, så det är aningen trångt där inne just nu roll

Nästa vecka borde bli bättre, då ska vi se om vi inte kan få till ett växellådsfäste till och åtminstonde bulta fast motorn ordentligt för första gången cool

Under tiden, finns det några frågor eller åsikter? smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi_S1Quattro
21 november 2014 · 158 Inlägg

blir nog till att följa detta smile

LeafBox Lat Perfektionist
22 november 2014 · 6 359 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
blir nog till att följa detta smile

Det tyck ja! wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
1 januari 2015 · 6 359 Inlägg

Framgångar...

Förra månaden var minst sagt lackluster...

I slutet av November var det mest en massa städning/organisering och arbete på själva garaget och tyvärr inget alls på bilen. Sen kom December och vi gjorde efter mycket fundering en ny planering över projektet så att vi hade mål att sikta på!

Första helgen försvann pga jobb, andra pga ej bil-intresserade vänner, sen var det julklapps inhandling och i mellandagarna fanns det helt enkelt ingen ork kvar. Sånt som händer, men nu verkar skutan räta upp sej igen, och jag tänkte gå igenom lite snabbt vad tankarna är just nu.

Först och främst, andra växellådsfästet är fortfarande inte på plats. Men det SKA göras till veckan. roll
För sen när det är inpassat och klart så är det dags att rycka ur motor igen och byta oljetråg.

http://i.imgur.com/hOVTI5D.jpg

Som ni ser har det gamla tråget en inbuktning på sidan. Varför? För att kylaren ska få plats.
Turbon var ju lite bredare, så jag antar att dom bara flyttade ut fästet för kylaren istället, men sånt lyx har vi inte här!

Det ska dessutom kapas lite i innerskärmarna. Jag tänkte använda den gamla luftfilterlådan men med det nya bränslehuvudet för att både kunna använda dem gamla fästena och behålla en original-look. Men pga hur insugs-rören ska gå till IC osv måste hela lådan flyttas ut en hel del.
Tanken var då att helt enkelt kapa, böjja baksidan, och sedan svetsa ihop en glipa runt luftfiltret.

http://i.imgur.com/6743SJA.jpg

Många brukar använda ur-quattro bränslehuvuden, iaf på de äldre GT Coupé. Jag är tveksam till om det funkar i min bil, och detta är dessutom bra mycket billigare.

När allt detta är klart passar vi nog på att hänga dit el-härvan provisoriskt så att vi koppla det som behövs för en provstart och se till att allting funkar som det ska.

För att sedan få allt att rulla är en helt egen historia roll
Men förhoppningsvis kan vi väll ta oss en liten tur till sommaren iaf cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
2 januari 2015 · 6 359 Inlägg

Hmm...

http://i.imgur.com/17LL2Ri.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
10 januari 2015 · 6 359 Inlägg

Nystart

För att få nå fart på projektet så bröt vi planen lite och röck ut motorn igen.
http://i.imgur.com/VppXdfE.jpg

Ett tränat öga ser att det "nya" tråget är på plats. Med indenteringen på sidan för kylaren.
Sen om man vill kan man även flytta över den lilla "skvalp-plasten" runt oljesilen. Den på turbon var lite längre.
http://i.imgur.com/A2iGQpo.jpg

Efter det slant jag lite med kapen
http://i.imgur.com/K5j42bH.jpg

Men som ni ser har jag ritat lite mer som behöver... Övertalas
I slutändan så kommer luftfiltret flyttas ut nästan en decimeter.

Man kan ju säga som så att det finns lite mindre plats i en Coupé än i en Audi 100 roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
17 januari 2015 · 6 359 Inlägg

Lördags-pyssel

Var till garaget en sväng under dan, tyvärr blev inte allt som jag ville gjort. Så jag tror vi får ta en extra tur imorrn.
Jag monterade iaf tillbaka generatorn och downpipen, men efter det blev det mest bara förberedelser inför annat.

Så som att flytta omkring en del i garaget, skottade fram porten, la lite temporär grundfärg på småprylar och så blev det en del fundering. Mest över drivaxlarna.

Lite snabb överblick ger mej hopp om att jag med lite tur kan mixa och matcha ihop något användbart i rätta längder. Men en sak i taget, det är ingen mening att hålla på med drivlinan om motorn inte startar roll

http://i.imgur.com/wZyxfye.jpg
http://i.imgur.com/jFZq3yc.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 januari 2015 · 1 899 Inlägg

Trevligt, trevligt!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Hervas
17 januari 2015 · 2 373 Inlägg

Mkt bra jobbat!! smile)

Häls. Hervas
LeafBox Lat Perfektionist
18 januari 2015 · 6 359 Inlägg

!

http://i.imgur.com/yK8Z35s.jpg
http://i.imgur.com/dRzI7ZK.jpg

cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
27 januari 2015 · 6 359 Inlägg

Ett steg till

Förra veckan/helgen blev det lite pyssel. Var så jävla kallt i garaget roll

Först och främst så är luft/bränsle-lådan flyttad så mycket som det går utan att designa om hela skärmen tongue
Jag tror det ska gå vägen, men jag vågar inte svetsa ihop något innan jag fått ner motorn och provat.

http://i.imgur.com/q6FJ4OP.jpg
http://i.imgur.com/aXjVwUF.jpg

Sen så trimmade jag lite på växellådan så att man kommer in med blocknyckeln bakom för att hålla imot muttern på ena fästet
Väldigt proffsigt skuret om jag får säga det själv cool

http://i.imgur.com/8diZhri.jpg
http://i.imgur.com/h9bBSHZ.jpg

Det där fästet måste fortfarande svetsas ihop ordentligt, och så har jag faktiskt det andra fästet liggandes, men det ska passas in lite sen när motorn åker ner igen.

Vi började lägga dit elhärvan väldigt provisoriskt för en uppstart.
Så nästa steg är väll att få det inkopplat, vilket jag defenetivt inte ser fram imot.

Efter det så ska motorn dumpas ner igen, och vi göra nå soppa-slang och dra en massa vacum och tryckrör.
Sen är det nog dags att se om vi kan få liv i liket igen.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Stol3n_Identity så äre!
27 januari 2015 · 872 Inlägg

otroligt snygg bil smile preem lägges!

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
27 januari 2015 · 6 359 Inlägg

SpendeX skrev:
otroligt snygg bil smile preem lägges!

Just nu ser den väll inte allt för fager ut tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Tick, Tock

Har vart segt på senaste tiden, kallt och jävligt i garaget och bla bla bla roll

Växellådsfäste, mer eller mindre klart. Lite finlir under veckan så dug det nog sen.
http://i.imgur.com/xBTxt3r.jpg
http://i.imgur.com/aVDziK8.jpg

Efter det provmonterade vi motorn igen. Dom bra nyheterna är att det "nya" tråget funkar med kylarn. Men det var ju inte oväntat direkt.
http://i.imgur.com/q2je1Uf.jpg
http://i.imgur.com/lyae1ET.jpg

Mer intressant var ju detta område.
Jag flyttade ju ut luftfiltret så långt jag vågade, och nu går den ju ner i bilen!
http://i.imgur.com/BXC8Dwz.jpg

Men självklart äre bara att glömma att få dit varken snorkeln eller nå tryckrör...
Ärligt talar tar jag gärna imot några förslag angående detta, för jag vet inte riktigt vart jag ska börja lösa detta. Min enklaste lösning i huvet är att helt enkelt bygga en egen snorkel/tryckrör. Men jag vet inte hur SFRO reagerar på det...
http://i.imgur.com/YZ29fqP.jpg

Som vanligt är det bebissteg framåt, men som sagt tar jag gärna imot förslag/åsikter om luftfiltret. Även om det ni funderar på inte är perfekt så kanske det får mej att tänka i rätt banor iaf, så var inte blyga smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 078 Inlägg

Du ska alltså ha ett rör in till luftfiltret?

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Du ska alltså ha ett rör in till luftfiltret?

"Snorkeln" har ett tryckrör som går till turbon.
På sista bilden har jag lagt/monterat det hela så gott det gick hmm

Edit:
Jag inser att "tryck"-rör är fel ord. Det är såklart sug-sidan på turbon jag pratar om.
Eftersom turbon ska suga luften igenom filtret -> snorkeln -> röret

Senast redigerat av LeafBox (14 februari 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 078 Inlägg

Snorkel skulle ja säga sitter innan luftfiltret, så är det på Land Rover i alla fall. Men men, gummiprylen uppepå filtret är inga problem att få dit ser det ut som, utan det är plaströret efter som inte ser ut att stämma? Det är bara ett plaströr utan några anslutningar?
Så länge röret är tätt, fungerar som orginal och att du gör det snyggt så ska inte SFRO skulle klaga på det.

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Snorkel skulle ja säga sitter innan luftfiltret, så är det på Land Rover i alla fall. Men men, gummiprylen uppepå filtret är inga problem att få dit ser det ut som, utan det är plaströret efter som inte ser ut att stämma? Det är bara ett plaströr utan några anslutningar?
Så länge röret är tätt, fungerar som orginal och att du gör det snyggt så ska inte SFRO skulle klaga på det.

Näe röret är ju inget problem, det finns plats för det bara det hamnar på rätt ställe.

Problemet sitter i själva snorklen. Den är för lång, så den tar i insuget.
Böjjen skulle behövt gått i 180 grader, och väldigt mycket snävare.

Senast redigerat av LeafBox (14 februari 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Putteliten
14 februari 2015 · 9 078 Inlägg

Nu e ja med! Ja bygger du en egen snorkel så kan du ju välja åt vilket håll röret ska gå ut. Frågan är bara om det går att få tag i material för att täta mot filterburken där...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang