Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?
  • 131 Följare
  • 214 927 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
LeafBox Lat Perfektionist
27 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Ännu en vecka

Nu har en till vecka passerat, och ännu en gång så har vi gjort lite framsteg.

Tyvärr blire ingen provtur denna uppdatering, och antagligen inte nästa heller.
Men istället så bjuder jag på lite random pyssel denna helgen och så nästa helg kan jag bjuda på en redigt häftig intercooler installation istället! (Förutsatt att jag hinner få delarna)
Jag är faktiskt rätt taggad inför det, det kommer bli grymt. cool


Men som sagt, det har vart lite pyssel.
Först och främst kopplade jag om strömmen till ECU'n. Jag använde en liten sidokabel som gick ihop med startmotorn och drog den igenom ett relä.
Så nu får ECU'n ström därigenom medans startmotorn går, sen när nyckel går tillbaka så tar den gamla kopplingen över igen.

Sen så mixtrade jag ihop en gasvajer. I slutändan kommer jag nog göra en helt ny, men för stunden så blev detta skitbra.
Det jag gjorde var att klippa ändarna utav båda dom jag hade, sen använde jag en kabelsko för att koppla dom till rätt längd.
Funkar förvånandsvärt bra, enda anledningen till att göra en helt ny vore estetisk. Men jag la en krympslang över den sen iaf.
http://i.imgur.com/hy5DW4Z.jpg

Jag började även plocka ner bromsar och nav ifrån turbon.
Frambromsarna ser faktiskt bra ut, och var nog bytt rätt nyligen, tom oken verkar okey trots att bilen stått länge.
Bak därimot var... inte så bra. Beläggen förr isär när jag tog lös dom och oken var helt stumma. Men det spelar inte så stor roll, för dom tänkte jag inte använda då coupén har samma dimension på bromsarna bak.
http://i.imgur.com/gH01mVO.jpg

Sen stötte jag på denna pryl. Någon slags spacer som satt BAKOM skivan på bara vänster bak.
4mm tjock och har VAG-stämpeln. Uppenbart oanvändbar, men borde jag fixa nya? Använda dom ifrån coupen kanske? (Om den ens har några?)
http://i.imgur.com/KvkbGuZ.jpg
http://i.imgur.com/JgXr85V.jpg

Så, det har jag haft för mej under veckan. Förutom en MASSA mätning för intercoolern och tryckrören osv.
Som sagt, rätt taggad för det, måste vänta på IC ifrån staterna dock, fanns ju ingen svensk återförsäljare som hade rätt storlek

Eller, "rätt" är väll fel ord. "Nära nog" är nog korrekta beskrivningen.
Glöm inte bort att titta in för det förhoppninsvis nästa vecka!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Putteliten
27 juni 2015 · 9 078 Inlägg

Ja men om det är framsteg så är det ju ett steg närmre provkörning. wink Angående strömmen till ECU, så finns det väl ett par säkringar i säkringsdosan som inte ska brytas vid start? Hur fick gamla ECUn ström?

LeafBox Lat Perfektionist
27 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Ja men om det är framsteg så är det ju ett steg närmre provkörning. wink Angående strömmen till ECU, så finns det väl ett par säkringar i säkringsdosan som inte ska brytas vid start? Hur fick gamla ECUn ström?

Jorå, det finns det säkerlilgen.
Problemet är dock att det är ett par kablar som behöver 12v, och för att slippa dra 4(5?) olika +kablar så drog jag dom alla till en kontakt. (en utav dessa är dessutom redan rätt grov)
Jag tror att om jag använder org kablarna lär dom få det lite hett om öronen wink

Jag skulle väll tekniskt sett kunna leta upp alla gamla ECU 12v och sammanfoga dom, men jag tror inte så många hade 12v medans startmotorn snurra. Kändes lättare att bara dra en ny kabel iaf, ett extra relä gör inte så mycket. Kan fästa det bland de andra under ratten och det är ett helt vanligt relä så skulle det gå sönder finns dom överallt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
28 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Snabbryck

Gjorde ett litet ryck idag oxå och plockade av naven fram och bak smile
Fram gick som väntat okey eftersom man måste ta hela fjäderbenen, bak därimot...

...Kunde gått bättre roll
http://i.imgur.com/SqtCpqF.jpg

Nu satt ju naven som vanliga hjullager bak på FWD-bilar, så dom föll ju bara ut. Men jag ville ta axeltappen oxå för säkerhets skull, trots att jag antagligen inte behöver dom för man vet ju aldrig...

Men till slut så gick ju det med!
http://i.imgur.com/1w59c7k.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
28 juni 2015 · 1 899 Inlägg

Ser ut som om bakvagnen skulle må bra utav att du går över den med blästern, det finns kanske med i planerna för framtiden? smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sonken91
28 juni 2015 · 310 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Ser ut som om bakvagnen skulle må bra utav att du går över den med blästern, det finns kanske med i planerna för framtiden? smile

Det ser ut att va 5 bult så ja antar de kommer från reservdels bilen?
smile

LeafBox Lat Perfektionist
28 juni 2015 · 6 359 Inlägg

sonken91 skrev:

PHrnfeldt skrev:
Ser ut som om bakvagnen skulle må bra utav att du går över den med blästern, det finns kanske med i planerna för framtiden? smile

Det ser ut att va 5 bult så ja antar de kommer från reservdels bilen?
smile

Correcto^
Den där bakvagnen är inte mycket att hänga i gran, gör mer nytta som colaburkar roll

Bakvagnen på Coupén därimot kommer självklart få sej en makeover i framtiden,
men förhoppningsvis ser den inte lika illa ut wink

Senast redigerat av LeafBox (28 juni 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
29 juni 2015 · 1 899 Inlägg

LeafBox skrev:

sonken91 skrev:

PHrnfeldt skrev:
Ser ut som om bakvagnen skulle må bra utav att du går över den med blästern, det finns kanske med i planerna för framtiden? smile

Det ser ut att va 5 bult så ja antar de kommer från reservdels bilen?
smile

Correcto^
Den där bakvagnen är inte mycket att hänga i gran, gör mer nytta som colaburkar roll

Bakvagnen på Coupén därimot kommer självklart få sej en makeover i framtiden,
men förhoppningsvis ser den inte lika illa ut wink

Aha, ja just det ja tongue Det första man blir blind på är ögonen säger de smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sonken91
29 juni 2015 · 310 Inlägg

LeafBox skrev:

sonken91 skrev:

PHrnfeldt skrev:
Ser ut som om bakvagnen skulle må bra utav att du går över den med blästern, det finns kanske med i planerna för framtiden? smile

Det ser ut att va 5 bult så ja antar de kommer från reservdels bilen?
smile

Correcto^
Den där bakvagnen är inte mycket att hänga i gran, gör mer nytta som colaburkar roll

Bakvagnen på Coupén därimot kommer självklart få sej en makeover i framtiden,
men förhoppningsvis ser den inte lika illa ut wink

Vet du vilka mer nav som kan passa? Har tänkt fixa 5 bult på min 80 avant. Fram tar man naven bak från en s2 iaf, då kan ja behålla fjäderbenen.

Putteliten
29 juni 2015 · 9 078 Inlägg

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:

sonken91 skrev:

Det ser ut att va 5 bult så ja antar de kommer från reservdels bilen?
smile

Correcto^
Den där bakvagnen är inte mycket att hänga i gran, gör mer nytta som colaburkar roll

Bakvagnen på Coupén därimot kommer självklart få sej en makeover i framtiden,
men förhoppningsvis ser den inte lika illa ut wink

Vet du vilka mer nav som kan passa? Har tänkt fixa 5 bult på min 80 avant. Fram tar man naven bak från en s2 iaf, då kan ja behålla fjäderbenen.

A4 B5 1.8t har samma hjullager som Cabriolet i alla fall. Så det borde funka, men då är visst skivorna ingen höjdare sägs det.

LeafBox Lat Perfektionist
29 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:
Correcto^
Den där bakvagnen är inte mycket att hänga i gran, gör mer nytta som colaburkar roll

Bakvagnen på Coupén därimot kommer självklart få sej en makeover i framtiden,
men förhoppningsvis ser den inte lika illa ut wink

Vet du vilka mer nav som kan passa? Har tänkt fixa 5 bult på min 80 avant. Fram tar man naven bak från en s2 iaf, då kan ja behålla fjäderbenen.

A4 B5 1.8t har samma hjullager som Cabriolet i alla fall. Så det borde funka, men då är visst skivorna ingen höjdare sägs det.

Näe jag tänkte köra på sånna först, men efter att jag såg designen tänkte jag om.
Bromsskivorna och navet är liksom 1 del.

Så som jag gör nu så ser det ut såhär,
Fram: 20v navhus, turbo nav, och drivknutar ifrån en 100/A6
Bak: turbonav

Fram är det dock lättare att bara köpa S2 navhus inkl nav, men du behöver fortfarande drivknutarna för att få org-axlarna att funka
Bak tror jag att det inte finns något lättare än turbo-prylar

Senast redigerat av LeafBox (29 juni 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
sonken91
29 juni 2015 · 310 Inlägg

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:

sonken91 skrev:

Vet du vilka mer nav som kan passa? Har tänkt fixa 5 bult på min 80 avant. Fram tar man naven bak från en s2 iaf, då kan ja behålla fjäderbenen.

A4 B5 1.8t har samma hjullager som Cabriolet i alla fall. Så det borde funka, men då är visst skivorna ingen höjdare sägs det.

Näe jag tänkte köra på sånna först, men efter att jag såg designen tänkte jag om.
Bromsskivorna och navet är liksom 1 del.

Så som jag gör nu så ser det ut såhär,
Fram: 20v navhus, turbo nav, och drivknutar ifrån en 100/A6
Bak: turbonav

Fram är det dock lättare att bara köpa S2 navhus inkl nav, men du behöver fortfarande drivknutarna för att få org-axlarna att funka
Bak tror jag att det inte finns något lättare än turbo-prylar

Kör med fram drivknutar från audi 80 bak på mina s2 axlar så borde funka fint med s2 nav fram.  smile
Ang bak naven , är det som att leta guld?

Putteliten
29 juni 2015 · 9 078 Inlägg

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:

A4 B5 1.8t har samma hjullager som Cabriolet i alla fall. Så det borde funka, men då är visst skivorna ingen höjdare sägs det.

Näe jag tänkte köra på sånna först, men efter att jag såg designen tänkte jag om.
Bromsskivorna och navet är liksom 1 del.

Så som jag gör nu så ser det ut såhär,
Fram: 20v navhus, turbo nav, och drivknutar ifrån en 100/A6
Bak: turbonav

Fram är det dock lättare att bara köpa S2 navhus inkl nav, men du behöver fortfarande drivknutarna för att få org-axlarna att funka
Bak tror jag att det inte finns något lättare än turbo-prylar

Kör med fram drivknutar från audi 80 bak på mina s2 axlar så borde funka fint med s2 nav fram.  smile
Ang bak naven , är det som att leta guld?

Kolla med Nosliwe om han har. Han har en 100 turbo stående....

LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:

Näe jag tänkte köra på sånna först, men efter att jag såg designen tänkte jag om.
Bromsskivorna och navet är liksom 1 del.

Så som jag gör nu så ser det ut såhär,
Fram: 20v navhus, turbo nav, och drivknutar ifrån en 100/A6
Bak: turbonav

Fram är det dock lättare att bara köpa S2 navhus inkl nav, men du behöver fortfarande drivknutarna för att få org-axlarna att funka
Bak tror jag att det inte finns något lättare än turbo-prylar

Kör med fram drivknutar från audi 80 bak på mina s2 axlar så borde funka fint med s2 nav fram.  smile
Ang bak naven , är det som att leta guld?

Kolla med Nosliwe om han har. Han har en 100 turbo stående....

Det är väll inte det lättaste att få tag på, speciellt om du har fwd. Men så illa tror jag inte att det är smile
Kolla på "Audi Marknad Köp&Sälj" på FB, hittade både urquattro huvudet där samt svänghjulet och kopplingen.

(https://www.facebook.com/groups/1376058739288040/)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Snabb fråga. Eller, inte så mycket utav en fråga, mer intresserad utav att få höra någon annans åsikt.

Var till garaget idag för att spana in elmätaren och såg då en droppe vätska under bilen.
Lång historia kort så verkar den läka olja ifrån kompressorhuset. (Dock inget på avgas-sidan)

Vilöket jaf tycker är udda, för jag har kännt på turbon flera gånger, och den känns helt, normal?
Men nu när jag tänker tillbaka så första gången jag tog bort gamla intercoolern rann det olja ur den (1-2dl?)
Just då skyllde jag på övertryck pga för mycket olja samt 30år i drift...

Tips, tricks eller idéer?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
4 juli 2015 · 6 359 Inlägg

http://i.imgur.com/TCgdcEp.png

Vad gör delen?
Jag tycks missplacerat min, men allting känns bra ändå. Kan inte ens list ut vad den är till för tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Sökte på delnumret och hittade ett gammalt utdrag från ETKA.
http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5/Au … umbers.pdf

Benämns som bushing där, så någon typ av bussning? Bör ju vara till för att stabilisera upp spaken.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
LeafBox Lat Perfektionist
4 juli 2015 · 6 359 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Sökte på delnumret och hittade ett gammalt utdrag från ETKA.
http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5/Au … umbers.pdf

Benämns som bushing där, så någon typ av bussning? Bör ju vara till för att stabilisera upp spaken.

Konstigt att den heter "socket" i min ETKA...
Och den har liksom inget att fjädra imot, det finns inget alls på andra sidan :s

Mystiska saker tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
5 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Rullande förberedelser

Tyvärr hann inte intercoolern riktigt hela vägen fram under veckan, men kag förväntar mej att den är här under morgondagen!
Istället gjorde jag bort det sista småsakerna för ett rull-test, och så kan jag bjuda på en tryckrörs-teaser cool

Aja, låt oss börja!
Som ni vet var det rätt varmt i helgen, och detta är längst in i garaget roll
http://i.imgur.com/fVSi7E0.jpg

Men det stoppar väll ingen! Jag ville verkligen få bort detta under helgen så jag kunde fokusera på IC under veckan.
Första vi gjorde var att flytta batteriet till bagaget.
http://i.imgur.com/6FqqGvB.jpg
http://i.imgur.com/ln3G9hq.jpg
http://i.imgur.com/Dr9LdfH.jpg
http://i.imgur.com/cvqAKwZ.jpg
http://i.imgur.com/mrM5ZNa.jpg
Batterilåda med fäste a´la Biltema, 35mm2 kablar och snabbkontakt för laddare.
Placerad upp imot ryggstödet så att kablarna kan försvinna ner under sätet utan att synas.

Stoppa tillbaka relä-lådan så att man kommer åt pedalerna...
http://i.imgur.com/9h2oEEp.jpg

Växelpet tillbaka, extremt lätt att ställa in btw.
http://i.imgur.com/ks95YsH.jpg

Och drivaxlar. Spana in gamm-torr-bussningarna.
http://i.imgur.com/5HEbty6.jpg

Allting är fortfarande uppenbart temporärt monterat eftersom jag vet att jag måste ta ut det mesta igen för att ordna allt inför registreringen.
Detta är endast så att vi kan provköra en bit big_smile

Att göra;
-Säten!
-Vätskor för koppling/broms samt servo
-Intercooler

Som jag nämnde borde IC'n vara här imorrn på eftermiddan. Och med lite tur så borde det vara redo att monteras till helgen.
Men jag lovade ju en liten sneak-peak wink
http://i.imgur.com/HlPVv8y.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang