12 oktober 2014
Trådstartare
Jag har en Volvo 940 Ltt
Den har Ekonomichip ifrån KL racing, justerbar wastegate (ställd till 1,05 BAR), sportluftfilter och nu mera originaldumpventil.
Problemet uppstod när jag försökte sätta dit en öppen dumpventil, efter många veckors tweaking blev den ändå inte tillräckligt bra, samt att problemet i fråga uppstod. Så då satte jag tillbaka original ventilen (återcirkulerande) i hopp om att den då taskiga tomgången och hackningarna skulle försvinna. Men hackningarna över cirka 3000-4000 varv kvarstod. Bilen dör inte längre som den gjorde med den öppna men den går dåligt istället p.g.a. att man inte kan gasa rejält utan att slå huvudet i ratten.
Jag har läst många andra diskussioner som har liknande problem, länka mig gärna om ni har något nytt. Jag har däremiot redan testat att byta: LMM, tätat alla slangar (inga läckor), det skulle vara konstigt att tryckslangarna skulle suga ihop sig eftersom det funkade bra innan jag satte dit den öppna dumpventilen varav jag laddade 1,05 BAR utan problem, jag har bytt tändspole (både original och biltemas högeffektsspole) och tändkablar.
Jag tror inte att det är chippen eller tryckslangar eftersom bilen funkade bra med originaldump förut, den laddade 1,05 BAR utan problem och hade bra tomgång. Det känns som om någonting har gått sönder.
Jag har läst att vissa haft problem med chip efter 2-3 månader vilket är ungefär samma tidsperiod som det började krångla för mig. Jag tror däremot inte att byta till originalchip är den enda lösningen om ens alls.
HJÄLP!
Något som jag märkt de senaste dagarna sedan jag provade att byta tändkablar och dylikt är att bilen börjar pipa och man hör hur luft sprutar ur någonstans vid vänster sida av motorn. Det har den aldrig gjort förut. Jag har satt in lufttrycksmätare. Lambda-lampan lyser också. Jag har däremot inget som kan läsa felkoderna, någon som tror sig veta problemet?
(ursäkta för rörig förklaring)