22 oktober 2014
Trådstartare
torpis skrev:
Sen till nästa fundering. Varför behöver man en Ampera med motor i? Är det värt extra pengarna?
En Leaf kostar från 200000kr idag(KVD) och Mitsubishi Miev från 150000kr. Det fungerar över förväntan att åka bara eldrivet måste jag säga, spännande nu under vintern att se hur "illa" det blir med räckvidden.
Det behövs inga laddstationer utan bara ett vägguttag för normal laddning. Det finns överallt, men tar tid, 6-12timmar ungefär. Men det är ju ett ickeproblem om det är till jobbet man åker, då har man tiden.
Skall man åka längre så är det dock snabbladdare som gäller och där är kommunerna lurade. De påstår att det tar 3 timmar att ladda via deras laddstolpar.
Minns ni vad jag skrev i förra inlägget? Man kan inte få berättat för sig om elbilar av någon som inte själv kör elbil.. Kommunerna är lurade alltså! Det är sant! det tar 6-12timmar minst.
Ni kan läsa/höra lite mera av mina tankar här.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5981104
Både läste och lyssnade. Mycket vettigt! Bra! *klappar händerna*
Jag behöver en bil som man kan köra 40-50 mil med i ett drag. Det kommer att bli min enda bil iallafall under vinterhalvåret. Jag tar gärna den bränslekostnaden vid dessa få tillfällen. På det stora hela blir det bra ändå.
Här ute är det summa noll laddstationer. Ingen tätort man bor på direkt. Men åker man till Uddevalla för att storhandla på IKEA/Elgiganten/Jysk/Jula osv... Så finns det helt nya och gratis laddmöjligheter! Hur dessa är vet jag givetvis inte... Men vi har 3,8 mil dit.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!