6461
Sök

Ford Ka 1998 startar ej

3 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Problem--Startar ej.
Hade samma problem för ett par år sedan. den startade direkt ett par sekunder med hjälp av startgas. men dog sedan. Vi kollade då bränsleledningarna hela vägen fram, ryckte i allt. Plötsligt tände den & gick klockrent ett antal dagar. Sedan har den blivit stående i 1 1/2 år.
Samma fel nu. kommer inte fram bensin till motorn.
Har nu bytt bensinfilter och kollade då med slangarna öppna att starta. det bör då spruta ut bensin, men inget kom. Har kollat att bensinpumpen får ström-- helt ok.
Då återstår endast pumpen. Har den beckat igen efter att ha stått länge??
Finns det något sätt att få igång den utan att ta bort tanken?
Kan det vara någonting annat som hindrar bensinen att komma fram?
Sist när vi fick igång bilen ruskade jag på en liten sak som slangarna var kopplade till i motorutrymmet och som har någon typ av strömförsörjning. Kan den vara felbehäftad?

Jag vill helst inte ta bort tanken.-Vill bara få igång den-- och sälja så vi får plats med annat i garaget.

Har nu hört att det kan finnas någon typ av brytare i närheten av tanken som kan slå av tillförsel av bränsle t.ex. vid hård stängning av baklucka. Kan det stämma? Och var sitter den isåfall?

Med vänlig hälsning//Kenneth S.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
27 oktober 2014
Hur är det med stift? luftfilter?

3 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Gokväll zekezeke!

De är inte kollade , Men i första hand saknas det bensin.
Meniallafall när jag provstartat nu på kvällen tänder Mrs. Ka till något när inte gasen rörs.
Jag undrar om det inte var likadant för 1 1/2 år sedan då den efter mycket bök startade tillslut.
Förresten. -Var går bensinslangen in i motorn ?
Den slangen jag kollat är lika snustorr som förut.
Ser även att tändstiften har avlagringar av nötskal & olja. Någon har tydligen bott i Ka under vintern.
Jag ska rengöra & återkommer.
Stort tack zekezeke!!

3 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
Hej igen zekezeke.
Jag har inte varit så värst intresserad av att meka bilar de sista åren. Har dåligt med tid & fullt i garaget med möbler, moppar o annat. Nu har vi haft stora loppisar ett par gånger om året och nu blev det äntligen plats för min avlidne mors KA att komma in. Har även läst dina inlägg om uppgraderingen. Jag blir faktiskt mycket inspirerad!
Hoppas allt har gått bra tillslut.

Motor & tändstift går helt perfekt med lite startgas.
Bränslepump i alla fall?

Med vänlig hälsning//Ettan11

Sök