Cracksoup skrev:
DiwraZ skrev:
Cracksoup skrev:
Skokartong? Vad snackar du om? Golf är skitsköna att köra och med tanke på drift och ägandekostnader så hamnar du
långt under vad en S80 kostar i längden. Det finns en anledning till att underhållskostnad aldrig tas upp; det varierar något enormt mellan olika verkstäder. Gör man inte arbetet själv, så gäller det bara att hitta någon billig verkstad som tar hand om det. Jag fick kamremmen bytt på min Audi för under 5000:- på verkstad, medan en annan verkstad ville ha 8000:- för samma jobb.
Åhh du fattade inte galoppen. En s80 behöver inte repareras lika ofta som en underdimentiomerad skokartong. Att du inte är en fan av Volvo är tydligt men låt inte det gå ut över andra.
Hmm.. Det lät ju mer än lovligt trångsynt. Jag har inget emot Volvo men när en människa vill ha en bil som är billig i
drift och ägande så snackar vi inte om en Volvo S80. Det är inte jag som ogillar Volvo, utan det är nog snarare du som är partisk. En S80 kan vara värdelös om service inte är gjord enligt plan. Samma gäller A4an som jag länkade, men båda kan rulla i 40 000 mil och mer än det om de är skötta. Det beror helt enkelt på tidigare ägare och det är jag övertygad om att du redan vet. Försök tänka lite mer brett än endast "Volvo-stigen".
Sedan att du får cellskräck av att sitta i en bil som inte är stor som ett vardagsrum är ditt problem, men det behöver inte gå ut över oss andra.
Jag skulle tro att en golf håller sitt andrahandsvärde lika bra som vilken volvo som helst faktiskt. Och golfen är en pålitlig bil som är ganska billig i drift mm.
Men den är inte lika bekväm, den är inte lika säker, man kan inte lasta lika mycket i den, den kommer låta mer och varva mer på motorvägen.
TS ville ju också ha en säker bil tex, så det är väll upp till honom att avgöra om han vill betala några hundra mer i skatt per år och några kr mer i bensin per mil för att få en säkrare och bekvämare bil.
Kostnadsmässigt i underhåll och reparationer så kan jag inte tänka mig att det skulle skilja speciellt många kr.
Men om TS vill ha en bil i golfklassen så tycker jag inte att han skall köpa en golf, dom är omotiverat dyra enligt mig. Mer bil för pengarna med en V/S40 isåfall.
S80 där emot är ett riktigt kap om man ser till hur mycket bil man får för pengarna.
Skall tillägga att jag är en sån person som får cellskräck om bilen inte är lika stor som mitt vardagsrum, små bilar är till för tanter som behöver en liten bil för att dom är enkla att parkera enligt mig.
Man spenderar ganska mycket tid i sin bil, då tycker jag att det är värt att ha något ordentligt att åka i, speciellt om man kör mycket och långt. Då försvinner direkt alla bilar med en motor som är mindre än 2L tex.
Som sagt, frågan är ju vad TS värderar högst.