I helgen har det blivit en del garage tid, chassit strippas fortfarande på vikt och onödiga saker.. Men det har faktiskt börjats svetsas lite på karossen vilket känns bra istället för o bara plocka isär o kapa ^^.
Började med att köpa en massa slip o kap skivor för att kunna köra på, så sen satte jag mig o använde stålborsten på vinkelkapen för o slipa bort rosten som fanns på baken.
Sen var de dags o börja borra ut ett hundra tal med punktsvetsar för att ta bort massa onödiga fästen och plåtar som inte ska vara kvar, dels för lättning och för utrymme;)
Sååå många punktsvetsar...
Efter några timmar så vart det en hög me skit som kommit ur bilen:)
En del av plåtarna i motor rummet kunde ja ta bort med bara punktsvets borret men vissa var ja tvungen o kapa bort, så dags o kötta vinkelkap!
Efter en stund var de mesta borta och det var dags o börja svetsa igen de utborrade punkt svetsarna samt sömsvetsa skarven där punktsvetsarna var borttagna;)
Jag menar denna kanten bakom motorn, som nu är till snyggad o sänkt
Svetsa svetsa
Blev mycket cleanare och mycket mer plats än innan tycker jag, va tycker ni?
Imorgon är planen att börja boxa rambenen för infästning utav basaren, samt fortsatt till snyggande utav karossen och svetsa i punktsvetsarna jag har borrat ur. sedan är det även dags o börja snida på fästen för att få upp karossen i karossvaggan!
Den sista veckan har det varit full rulle i garaget och de har hänt en del, det går framåt med karosseri arbetet och det börjar närma sig att lämna bilen till Madperformance för att bygga bur! Men här kommer lite info om va som hänt under den gångna veckan!
Plockade på tråget snabbt o flyttade svänghjul och koppling från den fungerande motorn och bultade dit det på det sprängda blocket så Madperformance kan måtta in svepet på den nya lådan;)
När ändå motorn var uppe i motorlyften så passade jag på att kolla hur mycket utrymme ja verkligen hade;) Det ser bra ut med plats faktiskt, gör extremt mycket att ha en vanlig styrväxel istället för en styrsnäcka som på 190an.
Sedan var de dags o snygga till kapningarna på rambenen samt kapa till ändplattorna för rambenen där bashbaren ska infästas.
Sedan svetsades ändarna bak
och främre rambenen!
Efter detta var det dags o väga dörrarna och dessa jävlarna vägde fan 35 kilo styck! dags o sätta kapen i dessa:P
Vips så vägde dom 20 kilo styck istället för 35, dock är de lite asfaltsmatta att ta bort, snygga till kapningen samt fixa fram plastrutor längre fram.
Sedan var det dags för den klassiska bbq'n i garaget med lite brända bussningar så jag kunde få delarna förberedda för blästring!
Efter ett tag med brinnande gummi och lite slag med hammaren så var dom ute och jag började samla ihop grejerna så jag kan lämna dom hos blästern! Utöver detta så har jag lyckats få fram en bra design för bashbaren hur den ska se ut och hur infästningarna ska lösas:)
Sedan har jag goda nyheter, mötena med sponsorer lönar sig och jag kan stolt presentera att jag kommer åka med Cosmis Racing XT206R fälgar på clkn!
Tack vare Cosmis Racing Wheels Europe och Seidoworks så kommer dessa fälgarna sitta på bilen och jag tycker dom är stört feta, kan inte bärga mig att se dom på bilen! De är beställda i måtten: 18x9.5 ET10 Fram 18x11 ET8 Bak
Kommer sitta som en käftsmäll på bygget!
Kontakta Seidoworks på Facebook om du är intresserad av en uppsättning fälgar!
Flertalet Sponsormöten har skett den sista tiden och jag hoppas kunna avslöja lite fler bra nyheter under veckan!
Så jäkla kul och få följa detta projektet från början, hoppade in halvvägs i 190-projektet. Så ska bli kul att se hur detta tar form från början(till slutet?). Ser ut som du hittat ett fräscht utgångsprojekt, är det av den anlednigen du importerade? Hur ser tidsplanen ut, ska du vara ute på ställ till våren eller? ;D
Väldigt imponerad av förra bygget och förstår att det var tråkigt att den fick lämna garaget. Men jäklar vad bra detta blir! Vilken speed ni har med byggandet.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
MeRoll88 skrev: Så jäkla kul och få följa detta projektet från början, hoppade in halvvägs i 190-projektet. Så ska bli kul att se hur detta tar form från början(till slutet?). Ser ut som du hittat ett fräscht utgångsprojekt, är det av den anlednigen du importerade? Hur ser tidsplanen ut, ska du vara ute på ställ till våren eller? ;D
All lycka till och kör förjäkla hårt! ;D
MVH
tackar kul att höra aah den är fräsch o fin. jag importerade för att englands bilar är mycket billigare. aah ska köra på elmia är planen!
FjonkeeN93 skrev: Detta bygget måste man ju bára följa
Fint de
VictorP skrev: Detta måste följas!
Gör de
eastmotorsport skrev: Väldigt imponerad av förra bygget och förstår att det var tråkigt att den fick lämna garaget. Men jäklar vad bra detta blir! Vilken speed ni har med byggandet.
tackar ja det var riktigt tråkigt men de här blir nog gött de med ja vi försöker
vbubbis skrev: Har föjlt hela din 190 projekt sen start så detta så själv klar man kommer följa detta
Riktigt kul me folk som följt med ett tag, då får ni se om ja har lärt mig nått från förra bygget;)
Flygel skrev: Jävlar! Full pott på fälgarna mårten!! Riktigt grymma..
Det var ett tag sen det gjordes en uppdatering, men det är inte för att det inte har hänt nått utan snarare tvärtom;) Har varit svårt att hinna med samt att det inte är jätte roliga uppdateringar att bara visa slip o kap bilder för jämnan.
Men nog snackat här är första delen av vad som blivit gjort sedan sist
Bara nån dag efter sista uppdateringen så sattes bilen upp i karossvaggan för att underlätta arbetet som skulle göras
Så otroligt smidigt att jobba med när man kan snurra runt den
Som ni ser på bilderna så var det rätt så mycket ytrost ovanför bakaxeln och en jädra massa ställen där de kommit rost under kitt strängarna så det var bara o börja köra trissan dag in o dag ut ett par dagar
Högarna med rost o kitt städades undan kontinuerligt men såg alltid ut såhär ^^
Passade även på att svetsa igen vissa hål jag inte ska ha kvar, gäller att få goa passbitar för att de ska bli bra
Tar sin tid men de blir bra tycker jag
Stort tack till Stefan som hjälper till hela tiden me allt som behövs sjukt skönt o få hjälp!
En annan kul nyhet är att polaren Nicklas Nyman har flyttat in i garaget med sitt nya projekt som ska byggas på denna e36a. Kommer bli en M50 Maskin, breddning, goa fälgar och en jädra massa döda däck när den e klar Kommer snart en projekt tråd för denna med
Sedan kan jag stolt presentera Street Performance som en fortsatt Sponsor in för 2015! Var förbi dom och hämtade upp de nya stolarna för bygget, det blev en uppsättning Sparco Corsa:D Sjukt snygg och skön stol att sitta i!
Är du själv sugen på ett par säten eller i stort sett allt mellan himmel o jord när det gäller motorsport o bilar så surfa in på deras hemsida eller besök deras fina butik på Backaplan i Göteborg!
Kommer sitta som ett smäck i bilen, stolarna köptes med fia fästen samt Skenor så det blir bra o säkert monterat. Får inte tömma på säkerheten...
Det var allt för denna gången, tänkte att jag släpper nästa uppdatering i helgen som innehåller massor av goa delar till bygget samt fler sponsorer och fler framgångar med bilen