Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Nya Tävlingsbilen för 2015
  • 352 Följare
  • 70 709 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 oktober 2015
___Henke Maskinist
2 september 2015 · 153 Inlägg

Ge Oss Update! big_smile

Senast redigerat av ___Henke (2 september 2015)

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END
HPaddict DailyFresh Drifter
5 september 2015 · 2 466 Inlägg

Second skrev:
Jag vill se smile

Coming up big_smile

eastmotorsport skrev:
Japp, kom igen, har väntat länge på uppdateringar.

Kul att höra smile

Mervolic skrev:
Klart vi vill se!

Då ska vi lösa de!

BlueScreeen skrev:
självklart vill vi få en update!

Jobbar på en nu smile

c_lazer skrev:
Kom igen nu så vi får dregla lite tongue

Ska göra mitt bästa smile

___Henke skrev:
Ge Oss Update! big_smile

On my way smile

//Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
5 september 2015 · 2 466 Inlägg

Update 5/9

Update!

Efter ett långt uppehåll med uppdateringar så tänkte jag som tidigare nämt göra ett försök att få tråden aktuell igen genom att fylla i tomrummet som finns fram till nu tid wink

Here we go!

Eftersom att karossen vid denna tiden (Februari) stog hos min sponsor Madperformance så var det full rulle med att försöka göra saker klara som inte kräver karossen, så som att börja förbereda lite elinstallationer med mera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-d9ec8788dc2a189ca46707de7aafa25d.jpg
Jag radade upp alla givare,boxar och kabel härvor för att reda ut alla funktioner och börja fundera ut placeringar osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-446f25ef27c044c90f5228c816d13d78.jpg
Sedan satte jag upp kabelhärvan och började dela upp den i grupper beroende på vart i bilen de ska sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-6ef111a2180fe701f9301b4ab98b466b.jpg
Passade även på nu när tid fanns att reda ut inkopplingarna av alla olika lampor och andra original delar som jag ska använda t.ex Vindrute torkare osv. Bra att ha gjort detta nu så slipper man tänka på detta senare.

Medans man ändå hade lite mer tid över så passade jag på att bearbeta lite fler samarbets partners och detta arbete gav resultat, jag lyckades få ombord en sponsor som jag är riktigt glad att presentera:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-743e3d478ce759c08a631b5de65c67c2.jpg
Det är Göteborgs företaget Nuke Performance som har kommit ombord och sett till att stötta mig så jag kan åka deras grymt fina Catchtank lösning med fäste för dubbla 044or, Dumpventil, BTR och en ny Fuelrail för M104an smile Deras produkter håller så sjukt hög finish så är riktigt glad över att kunna köra med deras produkter!

I samma veva så lyckades jag få kontakt med MBSCA Shoppen som gick in o stöttade mig med ett kanon pris på detta CLK 63 AMG kjolpaket, riktigt fin passform och lätta grejer! kan verkligen rekommenderas detta kit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-be6d2404838b4a7ec9f5e058fe22ae2d.jpg

Stort tack för erat stöd!

Man kunde ju inte låta bli och åka förbi Madperformance med jämna mellanrum för att se framstegen som tas med både karossen och fjädringen, en av de första grejerna han började med var att börja bygga på styrvinkelkittet som nu baseras på original framvagnen då vi vill ha bilen godkänd i dom europeiska serierna som kräver original subframe både fram och bak. Därför så lägger vi nu tiden på att bygga efter original bryggan istället för att göra det i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-a2678c18a82bb3bbf89ec52ad1f51f79.jpg
Styrvinkeln blir ca 55 grader parrallelt, ca 20 grader mer än jag någonsin kört med på 190an wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-d3650945943e57cbfae8daa698d82856.jpg
Medans bilen stog hos Madperformance så passade jag på att mäta in fönsterluckorna så att jag kunde beställa mina plast rutor, eftersom ingen tillverkar rutor till denna bilen så special beställer jag efter mallar jag skickar till dom:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-60a73a9219afe7c31adf0d6e89fc9a81.jpgVi passade även på under en ledig helg att ta resan upp till killarna på Onroaders i västerås, för att göra en podcast intervju om min tid inom motorintresset och om det nya bygget med mera, denna podcasten finns att lyssna på deras sida ifall ni är intresserade smile

Här finns podcasten:https://onroaders.com/podcast/25-24-mrten-stngberg

Under denna perioden utan bilen så började elmia närma sig med stormsteg och vi valde därför att släppa våra renderingar på hur bilen var tänkt att se ut som färdig, detta tack vare min sponsor Seidoworks så kunde vi ta fram dessa bilderna:) Såhär såg planen ut från början och jag måste säga att vi kom ganska nära målet;)
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-05898386079b18e777e077f448ea9d31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-24c91eb554c036142cafd1614b8c6cc3.jpg
Dat ass though?wink

De var allt för denna gången!
återkommer inom kort med nästa uppdatering:)

//Mårten
Team Lovetap

Senast redigerat av HPaddict (5 september 2015)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mervolic Yawn...
5 september 2015 · 3 151 Inlägg

Fett!

HPaddict DailyFresh Drifter
6 september 2015 · 2 466 Inlägg

Mervolic skrev:
Fett!

Tackar smile kommer snart lite mer intressanta uppdateringar wink

//Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Malmkvant
6 september 2015 · 5 Inlägg

ser riktigt bra ut big_smile

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
6 september 2015 · 466 Inlägg

Grymt bygge!! En update som många verkligen suktade efter:D Roligt att du får liv i tråden å bilen igen:D

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
MeRoll88
7 september 2015 · 329 Inlägg

Så jäkla häftigt detta projektet är!! Längtar som fan efter att få se denna piskas på bana! smile

Kör hårt nu!!

//Från killen som hämtade sin keps på Rudskogen i somras!

HPaddict DailyFresh Drifter
9 september 2015 · 2 466 Inlägg

Malmkvant skrev:
ser riktigt bra ut big_smile

Tack smile

Tallifjant skrev:
Grymt bygge!! En update som många verkligen suktade efter:D Roligt att du får liv i tråden å bilen igen:D

Tack så mkt big_smile Ah ska försöka hålla igång den!

MeRoll88 skrev:
Så jäkla häftigt detta projektet är!! Längtar som fan efter att få se denna piskas på bana! smile

Kör hårt nu!!

//Från killen som hämtade sin keps på Rudskogen i somras!

Tack smile Jaaa, används kepan då?wink

//Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
MeRoll88
14 september 2015 · 329 Inlägg

HPaddict skrev:

Malmkvant skrev:
ser riktigt bra ut big_smile

Tack smile

Tallifjant skrev:
Grymt bygge!! En update som många verkligen suktade efter:D Roligt att du får liv i tråden å bilen igen:D

Tack så mkt big_smile Ah ska försöka hålla igång den!

MeRoll88 skrev:
Så jäkla häftigt detta projektet är!! Längtar som fan efter att få se denna piskas på bana! smile

Kör hårt nu!!

//Från killen som hämtade sin keps på Rudskogen i somras!

Tack smile Jaaa, används kepan då?wink

//Mårten

Givetvis används den flitigt!! wink

HPaddict DailyFresh Drifter
16 september 2015 · 2 466 Inlägg

MeRoll88 skrev:
Givetvis används den flitigt!! wink

De gillar vi big_smile

Tack för stödet smile

//Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
BmwJimmy Tüsk / JDM
17 september 2015 · 262 Inlägg

Naaajs! Komemr följas! Kul att någon bygger en "udda" bil!

BMW E91 320D "Diesel Doris" (2009)
HPaddict DailyFresh Drifter
17 september 2015 · 2 466 Inlägg

BmwJimmy skrev:
Naaajs! Komemr följas! Kul att någon bygger en "udda" bil!

Tackar smile Ja det är kul att göra nått unikt!

//Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
17 september 2015 · 2 466 Inlägg

[Update 16/9

Dagarna gick sakta som sirap under februari och mars då det drog ut på tiden lite med chassi och burbygget, så jag kämpade på med att försöka leta saker att göra utan karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-b507f485c2ca96d40637ced7e674c3f0.jpg
En av sakerna jag kunde göra utan karossen var att bygga ett vingfäste, ville använda mig av rör vilket tog ett tag o komma på en okej design på fästet. Tycker de blev helt okej faktiskt smile

Men till slut, den 21/3 så var det dags o hämta hem bilen för att få den presenterbar för Elmia mässan den 3/4.
Detta innebar att vi endast hade 13dygn på oss att göra bilen utseende klar, jag tog ledigt från jobbet och ställde in mig på att inte sova under dessa 13 dygnen vilket nästan blev sanning ^^.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-f9194861fe732dbb8aeb4e03aa474efc.jpg
Att få tillbaka bilen var helt underbart och Madperformance har gjort ett kalas jobb med buren och chassit! Känns skönt o ha en duktig och kunnig människa som svetsar buren och bygger styrvinkeln.

Men vi hann inte njuta länge utav synen då vi har en heeel del jobb att göra innan elmia...
Direkt in i garaget och justera coilsen så att bilen stog ungefär jämt på backen och så lågt som jag själv uppskattade att jag kommer köra, ingen lätt uppgift o göra under stress. Men till slut var det gjort och då satte vi igång med att svetsa igen hjulhusen efter kapningen, snygga till kapningar i skärmarna, bygga stolsfästen, pedalställs fäste och en jävla massa mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-1a88b7558a940eda6153936c6b75e0fa.jpg
Jag hade så sjukt mycket vänner som kom till garaget och hjälpte mig under de här 2 veckorna att det är helt sjukt! Hade till och med polare som åkte ner från Skövde i omgångar för att slita livet ur sig för att jag skulle hinna färdigt med bilen till Elmia, DET är dedikerade vänner! Så oerhört tacksam över att ha er!

Det som vi visste skulle ta längst tid att få färdigt var de 4 unika skärmbreddare som under dessa 13 dagarna skulle designas och gjutas, så det sattes ganska omgående igång med att försöka få fram en grundform som man känner sig nöjd med. Man hade ju som tur va 3d modellerna som lite referens, men bilen hade blivit bra mycket bredare än det var tänkt från början så det blev allt en riktig utmaning att kunna bygga en breddare som breddar tillräckligt mycket men ändå inte ser konstig ut..

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-0518d2d747f8d33d2ea747d223d52aa6.jpg
Vi valde att använda oss utav Cellplast för att få grundformen och jag kan säga att det tog sin tid att få till formen hyfsat i cellplasten, många timmars skärande, limmande, slipande och kapande. Den första grund formen av breddaren tog nog ca 2 dagar att få fram innan man började se den formen man var ute efter.. När sedan grundformen var framme så var det dags att spackla till och jämna till hela breddaren så man kan gjuta av den utan att få massa skavanker i gjutpluggen. vilket var äääännu mer tids krävande arbete.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-249d1b69af08a6fa449265a988bd9633.jpg
Här ser ni tillverknings processen utav gjutpluggarna, notera att det gjordes alltså 4 stycken unika breddare!
de sista bilderna visar alltså själva gjutnings processen där man applicerar gelcoat först och sedan glasfiber för att kunna få en bra o stabil plugg att arbeta med sen..

Mitt i allt kaos så fokuserade ett gäng av polarna på att slipa ner buren och insidan utav bilen så att våran kära vän Texon kunde komma förbi och dra på lacken på buren, sagt och gjort så var buren preppad och färdig för lite av texons magi wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-8109804507afa4bcc20d18511a855fc5.jpg
Vi fortsätter med våran Minty tema och lackade buren i våran team kulör! Kommer ihåg att det kändes så sjukt skönt att se lite tydliga resultat efter allt slit!

Sömnen under de här dagarna var obefintlig vilket gjorde att kroppen började ge vika efter 3 dygns intervaller med sömn som varade i kanske 3-4 timmar... Men än var det inte över då vi fortfarande hade 2 fram breddare att forma till innan vi började gjuta av samtliga breddare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-d2a609b4ccd286b22e3da09530e89ac6.jpg
För att man ska förstå hur tight det verkligen är med tid så är detta fotot taget 2 dagar innan bilen ska stå inne på Elmia i jönköping..

Efter denna natten så sade kroppen till slut ifrån på allvar och jag fick en kollaps där jag inte kunde sluta skaka, kunde inte äta, kunde inte sova och kunde knappt gå.. Polarna hade som tur va koll på mig och en kompis kom förbi garaget där jag bodde under dessa 2 veckorna och gav mig lite enkel föda att ta in samt bakis tabletter för att återställa vätskebalansen i kroppen. Efter ett par timmar så började kroppen slappna av och jag lyckades suga åt mig 20 minuters sömn i en solstol innan vi köttade på dom sista 2 dygnen inför elmia!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-03166305198af2c39bb67720be8453b6.jpg
Jobbet fortsatte in i det sista och här är bilen på morgonen dagen innan avresa mot elmia, vid detta tillfället jobbade vi för fullt med att förbereda att gjuta av formarna för att få pluggarna färdiga. Allt man gjorde kändes som ett marathon vid detta laget, men att ge upp fanns inte på kartan då eftersom då skulle allt slit under de senaste 12 dagarna vara förgäves och det vägra jag låta ske!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-4720bd412ce4361d31d6d39da17d77c3.jpg
Efter att vi hade varit tvungna o skjuta upp lackeringen till sista kvällen innan avfärd så var det äntligen dags att fara bort till texon för att äntligen få på lack på karossen! Detta är alltså ca 25 timmar innan avfärd mot mässan, här har vi fortfarande gjutningen av främre pluggarna under härdning. Vi bröt loss dessa i lackboxen ^^.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-37dc36e2231444047967dc912331b0b2.jpg
Ca 4 timmar senare så var bilen tillbaka i garaget och vi hade redan kommit en bit på vägen med ihop monteringen, Garage kompisen Nicklas såg till att komma och limma i framrutan direkt efter lacken. Stort tack för de hade aldrig gått annars!

Under hela sista natten jobbades det för fulla muggar med att få gjuta ur gjutpluggarna så breddarna kunde lackas på dagen innan avfärd. Medans detta härdade så höll vi samtidigt på med ihop montering utav alla slags kaross delar, säten, bakruta, vinge och en jävla massa annat!

När skärmarna sedan bröts loss ur gjutpluggarna så drog vi omgående till Texon som hjälpte oss o få lack på dessa samt huv, dessa bitarna monterades bara nån timme innan avfärd emot Elmia.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja när det gäller att tacka alla inblandade som hjälpte mig att få bilen utställnings klar inför elmia, men jag vet en sak och det går ett extra stort tack till min vän och mekaniker Stefan Engström som också tagit ledigt från jobbet och köttade på sista veckan dag och natt! Så sjukt tacksam för all hjälp du och alla andra har gett mig! Ni är fan dom bästa man kan ha!

Med inte en minut till godo så lyckades bilen bli klar för lastning, avfärden mot Elmia påbörjades kl 8 som planerat och de var inte mycket marginal vill jag lova. Men känslan när bilen rullades ut ur garaget var obeskrivlig, vilket jobb vi har lyckats med grabbar! Helt sinnessjukt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e11a44417d427b7abd29d26000d812b5.jpg
Från gubbmerca till Drifting merca! Så sjukt gött att få se lite helhets resultat efter alla dygn av slit!

Efter ca 2 timmars resa med bagdad (biltransporten) så var vi framme i jönköping och bilen rullades in i hallen, jag är så sjukt stolt över att vi lyckades ta oss till Elmia i det skicket den ändå kom dit i ☺

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e7157078162b4b3abd0019ff3b096b63.jpg
13 dygn med totalt 24 timmars sömn så stog vi äntligen i hallen! Så som vi pressade våra kroppar och psyken till det yttersta betalade sig fullständigt när vi till slut stog där på Elmia och fick en hel del positiv kritik och mycket frågor om bygget ☺ Vilket var en bekräftelse på att det inte bara var jag som gillade resultatet…

Återigen så vill jag tacka alla vänner som ställde upp i vått o torrt!
Ni är bäst!

Självklart vill jag tacka Samtliga Sponsorer som gjort det möjligt att bygga den här bilen över huvudtaget!

Fortsättning följer...

/Mårten Stångberg
Team Lovetap

Senast redigerat av HPaddict (17 september 2015)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
ripinpeace
17 september 2015 · 75 Inlägg

Vilken dedikation!

Grymt!!

edinZ
17 september 2015 · 409 Inlägg

helt jävla sjukt bygge wink ursäkta att jag frågar men du är i från skövde i början va? för mig jag snacka med mina polare när vi var i skara och du körde wink

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Mervolic Yawn...
18 september 2015 · 3 151 Inlägg

Haha, helt sjukt big_smile

Sådär stor skillnad är det sällan man ser på så kort tid. Ni är sjukt duktiga! Bilen har blivit grymt snygg också, som en helt annan bil ju.

Få lite sömn nu, och kör hårt sen! smile

Gussam
18 september 2015 · 619 Inlägg

Sjukt imponerad av bil och job.. att hinna så mycket på så kort tid är galet.

Före/efter-bilden är riktigt mäktig

Kevin-g
18 september 2015 · 51 Inlägg

Riktigt imponerande, kul att någon byggr på något annorlunda också
keep up the good work! smile

Subaru Impreza wrx sti "Pse III" (2006)
HPaddict DailyFresh Drifter
18 september 2015 · 2 466 Inlägg

ripinpeace skrev:
Vilken dedikation!

Grymt!!

Ja de krävdes allt lite inställning där wink
Tack smile

edinZ skrev:
helt jävla sjukt bygge wink ursäkta att jag frågar men du är i från skövde i början va? för mig jag snacka med mina polare när vi var i skara och du körde wink

Tack så mkt smile Hajjemen ja kommer från värsås från början och bodde i skövde ett par år innan ja flytta 2009 smile

Mervolic skrev:
Haha, helt sjukt big_smile

Sådär stor skillnad är det sällan man ser på så kort tid. Ni är sjukt duktiga! Bilen har blivit grymt snygg också, som en helt annan bil ju.

Få lite sömn nu, och kör hårt sen! smile

Lite sjukt äre tongue tack så mkt, kul att höra smile Ja nu har ja hunnit i kapp me sömnen sedan länge ^^, dock tog de 3 veckor innan man kände sig utvilad igen tongue

Gussam skrev:
Sjukt imponerad av bil och job.. att hinna så mycket på så kort tid är galet.

Före/efter-bilden är riktigt mäktig

Tack så mkt smile

Kevin-g skrev:
Riktigt imponerande, kul att någon byggr på något annorlunda också
keep up the good work! smile

Ja det är mycket det som ger mig ork, skapa nått eget smile

Tack så mkt de ska ja göra smile

//Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang