Styrning lite "hackig", drar tillbaka i ratten Saab 9-3 ss -04

xorken
3 november 2014 · 12 Inlägg

Hej!

Har nyligen skaffat mig en 9-3 ss 2.0t -04 som gått 9700 mil.

En sak jag inte tycker mig känna igen från andra bilar jag ägt är att när man åker i typ 25-45 km/h och svänger, tex i rondell, så känns styrningen lite hackig. Svårt att förklara men lite som att ratten rycker litegrann och inte är riktigt 100% exakt. Även om man håller ratten i samma vinkel genom svängen så rycker den lite.
Inte mycket men det finns ändå där.

Märkte även att om jag står still på asfalt och drar ratten lite grann åt något håll, kanske ett halvt varv eller mer, så efter någon sekund åker ratten tillbaka lite grann. Märker inte av detta på grus. Vet inte om detta är normalt, har aldrig tänkt på det i mina förra bilar men jag har å andra sidan inte letat efter fel med styrningen.

Inga missljud från servo när man rattar fullt eller när man håller på att parkera. Märker heller ingenting när man åker i högre hastigheter och svänger.

Tycker att det blev lite mindre när jag fyllde på med luft i däcken, fyllde i 2,6 kg runt om. 215/55 r16 XL. Kanske ska fylla på lite ytterliggare än då?

Någon som vet om detta är normalt? Överanalyserar jag kanske? Kommer från en volvo 240 -92 med stor ratt och trög servo så nu blir det lite annorlunda med saabens mindre ratt och lättare servo.

Vad kan man kolla igenom för att hitta något eventuellt fel?

Meaganeowner
3 november 2014 · 2 250 Inlägg

Fjäderbenslagret i övre änden på stötdämpare... förklarar inte hackigheten,  men kan mycket väl vara orsaken att styrningen så att säga försöker att dra tillbaks rakt fram, eller åt något håll. Fjädern ska så att säga kunna vrida sig när man svänger. Om inte så kan det bli som på sambons bil, fjädern gick av, och skavde däcket på insidan. Riktigt farligt. Eller som det blev på en Audi jag hade. Det klonkade till ibland när jag svängde. Ibland så drog styrningen åt endera hållet, trots bra hjulinställning.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 november 2014)

xorken
3 november 2014 · 12 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Fjäderbenslagret i övre änden på stötdämpare... förklarar inte hackigheten,  men kan mycket väl vara orsaken att styrningen så att säga försöker att dra tillbaks rakt fram, eller åt något håll. Fjädern ska så att säga kunna vrida sig när man svänger. Om inte så kan det bli som på sambons bil, fjädern gick av. Riktigt farligt. Eller som det blev på en Audi jag hade. Det klonade till ibland när jag svängde. Ibland så drog styrningen åt endera hållet, trots bra hjulinställning.

Tack så mycket för svaret. Detta låter väldigt intressant. Måste kolla upp detta. Finns det någon enkelt sätt att ta reda på om det är fjäderbenslagret som spökar?

Meaganeowner
3 november 2014 · 2 250 Inlägg

Låt bilen stå på backen... Be någon ratta fullt ut åt båda hållen. Kolla på fjäderns övre del att den verkligen följer med rörelsen. Ska vrida sig lika mycket som hjulet. Bör inte ens haka upp sig det minsta utan röra sig fritt.
Akta händerna när ratten vrids!

Det får inte bli som så att fjäderspiralen sitter fast i båda ändarna, för då vrids fjädern endera ihop eller isär, tills den går av.

Kärvar lagret, så brukar det låta och skaka i fjädern när man vrider i ratten. Till slut blir det helstopp i lagret.


Att byta är inte så svårt, men man måste 2 fjäderspännare - komprimerare. Det ska vara den typen med dubbla krokar i var ände... Enkelkrok är farliga, de vill gärna lossna, oftast med svåra personskador som följd.

Bäst är att plocka ur hela fjäderbenet, inte dela mellan stötdämpare och "hjullagerhus -hjullagernav" om det är möjligt, för då åker man på hjulinställning.


Lossa centermuttern, navmuttern, något varv medans bilen står på backen. Inte helt, för då kan lagret skadas. Lyft upp bilen och palla under. Lossa centrummuttern helt först nu.
Plocka av hjul, och bromskolv (-ar), dela ABS-kabeln i skarven. Lossa styrled och kulled. Lossa fjäderbenet ovan.

Lyft ut hela fjäderbenet samtidigt som du trycker in drivknuten. Viktigt att inte drivaxeln följer med ut, för då kan inre drivknutsdamask skadas.

Spänn fast fjäderbenet i ett skruvstäd eller liknande. Komprimera fjädern, så mycket att muttern i ovanänden av stöddämparen blir obelastad. Om man missar detta blir det riktigt farligt!
Lossa muttern helt. Plocka isär delarna, kolla noga hur allt sitter monterat, vart fjäderändarna ska vila mot osv.
Byt fjäderbenslagringen.

Ja, ja. Har säker missat många saker.... bara en liten fingervising vilket arbete som väntar om lagret ska bytas.

Kolla priset på en verkstad, om du inte har alla verktygen och kunskaperna. Kan inte tro att det tar mer än 1.5 - 2 timmar för en van bilmeck.

xorken
3 november 2014 · 12 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Låt bilen stå på backen... Be någon ratta fullt ut åt båda hållen. Kolla på fjäderns övre del att den verkligen följer med rörelsen. Ska vrida sig lika mycket som hjulet. Bör inte ens haka upp sig det minsta utan röra sig fritt.
Akta händerna när ratten vrids!

Det får inte bli som så att fjäderspiralen sitter fast i båda ändarna, för då vrids fjädern endera ihop eller isär, tills den går av.

Kärvar lagret, så brukar det låta och skaka i fjädern när man vrider i ratten. Till slut blir det helstopp i lagret.


Att byta är inte så svårt, men man måste 2 fjäderspännare - komprimerare. Det ska vara den typen med dubbla krokar i var ände... Enkelkrok är farliga, de vill gärna lossna, oftast med svåra personskador som följd.

Bäst är att plocka ur hela fjäderbenet, inte dela mellan stötdämpare och "hjullagerhus -hjullagernav" om det är möjligt, för då åker man på hjulinställning.


Lossa centermuttern, navmuttern, något varv medans bilen står på backen. Inte helt, för då kan lagret skadas. Lyft upp bilen och palla under. Lossa centrummuttern helt först nu.
Plocka av hjul, och bromskolv (-ar), dela ABS-kabeln i skarven. Lossa styrled och kulled. Lossa fjäderbenet ovan.

Lyft ut hela fjäderbenet samtidigt som du trycker in drivknuten. Viktigt att inte drivaxeln följer med ut, för då kan inre drivknutsdamask skadas.

Spänn fast fjäderbenet i ett skruvstäd eller liknande. Komprimera fjädern, så mycket att muttern i ovanänden av stöddämparen blir obelastad. Om man missar detta blir det riktigt farligt!
Lossa muttern helt. Plocka isär delarna, kolla noga hur allt sitter monterat, vart fjäderändarna ska vila mot osv.
Byt fjäderbenslagringen.

Ja, ja. Har säker missat många saker.... bara en liten fingervising vilket arbete som väntar om lagret ska bytas.

Kolla priset på en verkstad, om du inte har alla verktygen och kunskaperna. Kan inte tro att det tar mer än 1.5 - 2 timmar för en van bilmeck.

Wow vilket utförligt och snabbt svar! Kul att få så bra hjälp på detta forum.

Ska testa att titta och känna på fjädern när någon vrider ratten. Jag hoppas att det är lagret som spökar då det inte var så dyrt att köpa nytt. Finns det några andra tänkbara delar som kan fela när det ger dessa symptom?

Kommer nog dock inte våga mig på operationen själv utan kommer lämna in den till några jag känner som kan göra jobbet billigt.

Meaganeowner
3 november 2014 · 2 250 Inlägg

OOOOPS glömde att skriva att jag refererade till en Renault Megane. Där sitter fjäderbenslagringen längst ned under fjädern. Helt lager, då står hela fjädern stilla då man vrider hjulen.



Sitter lagret ovanpå fjädern, vilket är vanligast, så ska hela fjädern vrida sig lika mycket som hjulet vrider sig! Varken mer eller mindre. Fjädern ska m a o kunna röra sig, snurra i övre änden. Då är lagret helt.

Hoppas jag beskrev skillnaderna på ett begripligt sätt.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 november 2014)

xorken
6 november 2014 · 12 Inlägg

Hissade upp bilen lite snabbt igår och kollade tillsammans med en mekaniker.

Han kunde inte hitta något underligt vid denna snabbtitt, styrleder, spindelleder och krängningshämmare verkade vara ok. Det som var lite lustigt var att när man tar tag i höger hjul och svänger åt något håll, så knäpper det till litegrann. Han tyckte även att styrningen kändes lite trögare än hans bil, som är en likadan smile Han misstänkte att det kunde vara fjäderbenslagret, eller topplagret som han kallade det. Men kunde inte garantera att det var det.

Han trodde att det eventuellt gick att smörja upp men det kanske är lika bra att byta det när man ändå plockar ner allting.. Om man ska byta lagret, är det då detta jag ska köpa?:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … 88763.html
eller:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … 51181.html


eller är det något annat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang