5 november 2014
Trådstartare
Hej!
Har en 940 turbo-96 fk
Har läst flera trådar om detta men inget som beskriver mitt problem riktigt.
Mitt "stödlager" började vina som fan för nån dag sen, så då plockade jag ner
* främre kardan
* hardyskiva / styrpinne
* stödlagerbalk / plattan
Allt utan att markera något!
Sen är det så att jag har en annan 945 turbo med fräscht lager som jag tog ner samma saker ifrån.
Igår så monterade jag den kardanen med lager/gummi/balk och hela köret på den nya 940in, monterade styrpinne och bultar helt rätt som det ska sitta i hardyskivan mot lådan, styrde in stödlagret i bakre kardan och drog åt dem 4 bultarna som håller upp stödlagerplattan och drog åt, allt sitter tight och fint.
Men när jag kör så vibrerar det "relativt" mycket från det att jag släppt upp kopplingen till hela tiden jag kör/rullar.
Mina teorier är att
*det är obalans mellan främre och bakre kardan för att dem kommer från olika bilar? Måste jag också ta bakre kardan från gamla 945turbon för att dem ska lira ihop?
*att främre kardan sitter snett i ett spänt läge och att jag måste justera den rak genom att släppa på de 2 bultarna som håller stödlagret underifrån plattan?
Finns det nåt sätt att balansera in den nya främre kardan med orginal bakre kardan?
Hur myckrt vibrerar egentligen en obalanserad kardan? Känns som att det är lite väl mycket för att vara i dom låga hastigeterna som 1500varv.