Konvertera bilen till e85

Toffe_
7 november 2014 · 29 Inlägg

Har planen att konvertera min 740 turbo till e85. Undrar vad det är jag behöver göra, byta slangar och ställa på mer bränsle ? Tacksam för svar smile

=D Jag
Volvo 740 (1987)
Fekzen
15 november 2014 · 181 Inlägg

Hallå hallå,

Jag ska väl börja med att säga att jag eg inte är någon expert på just Volvo 740, men kan dra lite mer generellt gällande E85 konvertering.
Du kommer behöva runt 38% högre flöde. Du kan ligga +-5% utan några större problem men ligg hellre lite fel åt det fetare hållet.
Du bör köra bredbandslambda för att ha koll på vad som händer och om den nu är inställd för E85 (viktigt att tänka på) så ska du ligga runt 9,7 AFR på tomgång och Cruise och sen runt 8 AFR vid full gas så har du lite riktlinjer att gå efter.
Dvs du behöver leta efter spridare som är 38% större och hittar du inte exakt rätt storlek så går det att justera till resten i programmet (chipet). Jag skulle inte rekommendera att enbart ställa på högre bränsletryck då du behöver rejält högre tryck för att nå rätt blandningsvärde och det kommer tära en hel del på pumpen.

Du lär antingen ha ett riktigt Motronic styrsystem på din 740 eller så har du LH systemet som även 940 Turbo hade. Lite osäker på vilka årsmodeller som hade vad. I de fall du har motronic så har du tändning och bränsle i samma styrenhet och båda går att programmera om i samma program/chip. Om du har LH systemet så är det separata bränsle och tändningsboxar och du kommer då behöva se till att skaffa en tändningsbox med riktigt Eprom i så den går att programmera om.

Man vill gärna vässa tändningen lite och även mappa ordning på bränslemappningen samt plocka bort tryck/flödesspärrar som finns i programmet så att man mekaniskt kan ställa på högre laddtryck utan att det slår ifrån. Detta sköter trimfirmor som sysslar med mappning av originalstyrsystem tex jag smile

Bränslepumpen brukar man behöva lite vassare, är dock lite osäker på hur länge 740 Turbo org pump räcker. Vad  gäller bränsleslangarna så tycker jag original fungerar bra så länge de är i bra skick. Om du ser att det finns en tendens till torrsprickor så byt ut slangen till en ny fräsh.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
torpis Forummoderator
15 november 2014 · 10 572 Inlägg

Eftersom frågan är ställd under avancerad motorteknik så hoppas jag vid gud att Fekzens linje är den du tänkt välja.

Att få till högre tändläge och mer soppa är en baggis, det kluriga är i min mening kallstart och chokefunktionen där E85 skiljer sig HELT från bensin.  En bensinmotor behöver en choke när den är kall som succesivt minskas till motorn är varm. En E85bil behöver så in i helvete mycket soppa under de första motorvarven som sedan avtar snabbt.  typ så, och det är klurigt att få till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fekzen
15 november 2014 · 181 Inlägg

Torpis> Tänkte precis skriva det att tråden eg borde legat i grundläggande motorteknik delen smile men överlåter det till er som håller ordning.

"så in i helvete mycket soppa under de första motorvarven" hehe.. precis så är det! smile

Med vänlig hälsning//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Toffe_
17 november 2014 · 29 Inlägg

Ja men tack för den informationen, det hjälpte mig mycket på traven. Jag har motronic sprutet i min bil och har väl haft i tanken att byta till något eftermarknads sprut men vill hellst köra så länge jag kan med motronic smile
Ja jag ber om ursäkt om jag la in tråden fel.

=D Jag
Volvo 740 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang