3671
Sök

Byta/Laga Katalysator 206 gti 2002

4 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
En resa på en gropig grusväg slutade med att gummiringen som håller upp mitten av avgasröret lossnade.
Efter att katalysatorn skakade kraftigt ger den nu ifrån sig klonkande ljud. Det låter tydligt som att något är löst där inne.
Bilen är alltså en Peugeot 206 gti från 2002.

Nu undrar jag hur jag på bästa sätt fixar detta?
Är inte alls så insatt i bilmeckande, men har hört några alternativ.

Jag bland annat hört att man kan såga loss katalysatorn och en bit rör runt den och sedan fästa en ny katalysator med någon slags flexrör vid ändorna. Är detta en vettig lösning? Om ja, vad ska man tänka på vid arbetet?

Någon sa även att man måste tömma katalysatorn... Uppfattade inte riktigt om man skulle montera denna "tömda" katalysator igen och hur det skulle gå till.

Och ja, eftersom jag antar att mina exempel bör vara felaktiga så vore det kul att höra hur detta faktiskt ska göras!

Forummoderator
26 479 Inlägg
12 november 2014
Har du inte en katalysator på din "nygamla" bil så riskerar du kraftiga böter om du åker dit på Bilprovningen.
En ny katalysator är därför ett måste.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 november 2014
Mack skrev:
Har du inte en katalysator på din "nygamla" bil så riskerar du kraftiga böter om du åker dit på Bilprovningen.

Bilprovningen skriver ej böter. Däremot är Polisen pigga på att skriva böter för miljöbrott. DYRT!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2014
DiwraZ skrev:
Mack skrev:

Bilprovningen skriver ej böter. Däremot är Polisen pigga på att skriva böter för miljöbrott. DYRT!!

Myt.

Kan inte hitta ett enda fall där någon privatperson blivit dömd för miljöbrott med tiotusentalskronor i böter pga bortplockad katalysator. Däremot kan jag hitta flera tusen fall där "min grannens mormors systers mans fru fått 12.000:- i böter"

Däremot åker man i regel på en "504A"; "Underlåtenhet att inställa fordon för registreringsbesiktning inom föreskriven tid efter företagen ändring" med tillhörande böter (1000 pengar har jag för mig)

Ja, och sen in till besiktningen där man antagligen inte klarar avgaskraven och får lösa det iaf.

Förespråkar inte på något vis att köra utan katalysator (mest bara för att klargöra detta)

- - Edit - -

Kan dock även tala om vad myten/skrönan grundar sig i.

När katalysator började komma, så kunde man, om man installerade en sådan på sin bil (som inte hade det som krav givetvis), få ett "miljöbidrag" från staten (det skulle givetvis visas upp, godkännas osv). Det folk gjorde var att det helt enkelt skaffade intyget, fick sitt bidrag och sen, föga förvånande, plockade bort denna djävulens tingest... Det som hände när de blev påkomna var att det -då- fick böter för brott mot miljölagen. Detta i sin tur för att de fått bidraget. Alternativ rubricering hade givetvis varit bedrägeri eller liknande.
Senast redigerat av it_mutt (12 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
Hade nog inte tänkt köra utan katalysator, men ni kanske menar att det är en tillfällig lösning? Att såga bort den och lägga in ett flexrör??

Det jag verkligen undrar är hur jag enklast och billigast får dit en ny katalysator?
Senast redigerat av Auto (12 november 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
12 november 2014
Auto skrev:
Hade nog inte tänkt köra utan katalysator, men ni kanske menar att det är en tillfällig lösning? Att såga bort den och lägga in ett flexrör??

Det jag verkligen undrar är hur jag enklast och billigast får dit en ny katalysator?

Köp en begagnad kat och låt en verkstad sätta dit den om du inte klarar det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 november 2014
Ny/begagnad origi al katt är enklast. Annars finns universal versioner att svetsa dit.

4 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
Vad jag egentligen undrar är om det finns en lösning där man kan installera ny katalysator utan att svetsa? Med någon form av klämmor...

Sök