Kablarna brann upp!?

mangedif Snäll pöjk
16 november 2014 · 703 Inlägg

Hej alla! Vet inte om jag la denna tråden under rätt kategori med men..
Skulle montera ett ekolod i båten. Drog kablar från ekolodet till batteriet med en säkring på + sidan. När jag trycker igång strömbrytaren för att testa börjar det ryka vid batteriet kollar och helt plötsligt slår lågor från kablarna. Slog av dom med en handduk.

Ekolodet fungerar ännu, testade med en Batteri laddare och säkringen är hel. Vad fasen hände?? Jag har ändå kopplat endel el i bland annat bilar men aldrig varit med om något liknande.. Tänkte på om kablarna kanske va för klena?

Ack vet jag förgasarmotorer!
patrikke
16 november 2014 · 1 749 Inlägg

En bild säger mer än 1000 ord, har du någon bild på hur du kopplat?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Baker3
16 november 2014 · 91 Inlägg

Låter garanterat som en kortslutning.

BMW 325i "M-Sport" (2007)
patrikke
16 november 2014 · 1 749 Inlägg

Det låter konstigt att säkringen inte gick, vad för A har den och satte du den vid batteriet?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Baker3
16 november 2014 · 91 Inlägg

Borde va kortslutning innan säkringen annars alldeles för stor säkring för kablarna.

BMW 325i "M-Sport" (2007)
patrikke
16 november 2014 · 1 749 Inlägg

Baker3 skrev:
Borde va kortslutning innan säkringen annars alldeles för stor säkring för kablarna.

Tänkte bara att säkringen brukar man sätta så nära batteriet som möjligt, så den kan vara alldeles för grov?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Drönirettab
16 november 2014 · 21 761 Inlägg

Nu kan jag inget om ekolod, men en snabb koll på nätet visar att sändarens uteffekt kan ligga på allt mellan 100-1000 WRMS (eller ännu mer, samt betydligt högre toppeffekt) och då skulle det som sagt vara bra att veta kabelarea+säkringsstorlek. smile

mangedif Snäll pöjk
16 november 2014 · 703 Inlägg

Oj nu har jag inte säkringen storlek där jag sitter nu men gissar på 7,5 amp. Kabeln var 1,5 eller 2,5 mm2. Alltså 15 eller 18 amp. (Biltemas lågspänningskabel)

Jag kopplade + och - från ekolodet till strömbrytare. Från strömbrytaren + till batteriets + och från strömbrytaren - till batteriets -. Säkringen satt mellan ekolodet och strömbrytaren.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Drönirettab
16 november 2014 · 21 761 Inlägg

Alltså......en vanlig strömbrytare brukar ju bara kopplas på en av strömkablarna, i princip alltid pluskabeln. Jag tolkar det där som att du kortslöt batteriet med strömbrytaren, eller så missförstår jag totalt. hmm

Vilken sorts strömbrytare har du använt?

mangedif Snäll pöjk
16 november 2014 · 703 Inlägg

Lustigt, andra grejer som länspump och lampor har jag kopplat på det viset. Har strömbrytare Av biltema modell 25-8812.
Är 2 stycken inkopplingspunkter på baksidan av varje knapp.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Meaganeowner
16 november 2014 · 2 250 Inlägg

Tvåpolig strömbrytare. Alltså med 4 anslutningar. Vilken sort, var var den köpt.

Gissar att du kopplade in strömbrytaren fel. På så sätt att det blev ren kortslutning mellan plus o minus..

Ang ekolod.
Mitt ekolod E choklad FLS kräver 300 mA med tänd displaybelysning. Alltså betydligt mindre än en vanlig stereo på låt säga 4 x 5 Watt.
1000 W är angiven effekt under bråkdel av sekund.

Kommer jag ihåg rätt är säkringen på 2 Ampere.

Du skriver själv att du kopplade på plus och minus till strömbrytaren och plus och minus från batteriet till strömbrytaren.
Förstår mig inte på denna koppling...

Senast redigerat av Meaganeowner (16 november 2014)

mangedif Snäll pöjk
16 november 2014 · 703 Inlägg

Nej, det är 2 anslutningar på strömbrytaren. Menar ni då att man bara ska dra + kablarna till brytaren och köra jorden direkt till batteriet?

Ack vet jag förgasarmotorer!
zzr94092
16 november 2014 · 4 390 Inlägg

precis,då blir det mycket bättre.

mangedif Snäll pöjk
16 november 2014 · 703 Inlägg

Här kommer in riktigt taskig bild, är det såhär man ska koppla det? Har troligtvis järnsläpp. Har ju kopplat andra grejer till strömbrytarna som fungerar kanon. Får väl kolla annars hur det är gjort en gång till...

Här är bilden iallafall;
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-fbb85c7e04b005ed5388a30573a36554.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!
zzr94092
16 november 2014 · 4 390 Inlägg

precis så ja,kopplar du så så kommer det att funka,glöm inte säkringen bra ..

Tumbleweed
17 november 2014 · 1 711 Inlägg

Är det inte lämpligare o styra jorden? Har jag fått för mig, men klockan är sent o huvudet tungt....

joH900
17 november 2014 · 414 Inlägg

Om du ska koppla in något som förbrukar mycket ström så är det bra och koppla det via ett relä, de flesta brytare gillar inte så många ampere men det brukar ju stå på brytaren.

Meaganeowner
17 november 2014 · 2 250 Inlägg

Skippa reläet,  det behövs inte. Kolla bruksanvisning - spec på ditt ekolod. Den förbrukar knappast med än 2 A.

Kollade biltemabrytaren. Visst är det en sån med gemensam plus för alla brytare?  I så fall behöver du ju inte dra fram en extra kabel från plus. Funkar cigguttaget och ledlamporna på panelen, så har du ju redan dragit fram både plus o minus dit.

Det luriga är att det krävs att man kopplar även negativ spänning till led-lamporna, så att dessa lyser när vald brytare är till. Och i så fall är alla minus anslutningar för dessa sammankopplade, precis som pluspolen är till matningen av brytarna.
Enligt Biltema har varje brytare även en hängning för var o en brytare. Det är dit du ska koppla ekolodets plusanslutning.  Minus till en gemensam minusplint för all elektronik. Det ska vara så få anslutningar som möjligt på batteriets poler. Kanske inte rent funktionsmässigt men väl för att undvika just det du råkat ut för bl a

Jag tror du vart o fibblat och anslutit dels på batteriet (pluspol) och andra änden till något som har anslutning till minus i brytarpanelen . Då ryker det så grannt.

Lägg upp en bild på baksidan av brytarpanelen så kanske vi kan reda ut det hela.

Ett bra alternativ är att använda voltmeter.  Bara inställt och kopplad för likspänningsmätning, så överlever både instrument o kablage. Svart mätprobe till "com". Röd till "V". Visar instrumentet ett minustecken framför mätvärden, så har du plus på den svarta kabeln och minus på den röda. Då blir det spännande o tid för eftertanke.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 november 2014)

Meaganeowner
17 november 2014 · 2 250 Inlägg

Tumbleweed        Håll dig långt ifrån egna installationer av el!

Ang bryta på den negativa sidan är högst ovanligt. I vanliga 230 installationer är det dessutom olagligt att bryta jord i fast installation i stället för fas.

Men du kanske tänker på gamla engelska bilar, Austin eller Anglia. En av dessa hade plusjordat system. Och där var allt tvärtom, man bröt minus matningen till förbrukare som t ex lampor, torkare e t c. Radion var f ö helt isolerad från chassiet, annars skulle det bli kortslutning.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 november 2014)

Tumbleweed
17 november 2014 · 1 711 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tumbleweed        Håll dig långt ifrån egna installationer av el!

Ang bryta på den negativa sidan är högst ovanligt. I vanliga 230 installationer är det dessutom olagligt att bryta jord i fast installation i stället för fas.

Men du kanske tänker på gamla engelska bilar, Austin eller Anglia. En av dessa hade plusjordat system. Och där var allt tvärtom, man bröt minus matningen till förbrukare som t ex lampor, torkare e t c. Radion var f ö helt isolerad från chassiet, annars skulle det bli kortslutning.

Jepp, jag håller mig utanför, gillar inte elbajs ändå ;-)

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang