KÖPRÅD - Bil i 40 000 klassen

DjinnMarcos
26 november 2014 · 2 Inlägg

En mazda 6, kolla bara efter ytrost i skärmkanter. de står högt i andrahandsvärde. de har kamkedja, men kolla att kedjespännarna är tajta och om de är bytta. Det finns 2.0 liters och 2.3 liters. betydligt bättre ekonomi än alla på ett år i mellanbilsklassen. Räkna alltid totalkostnaden per år i allt och värde minskning. Kolla en som gått mindre med skinnutrustning.

Opel Astra Bertone coupe turbo "Honeysbadger" (2003)
Lowpass
27 november 2014 · 1 224 Inlägg

Och som jag sa, rekommenderar starkt 2.0 liters modellen då 2.3 byggdes ihop med Ford och har haft något konstigt problem med kolvar.

Jag har ägt min Mazda 6 sedan 2004. Jag har bytt Olja och alla filter på den. Däck, bromsbelägg och nyligen bromsskivor. Alltså endast slitage.

Kolla dock efter rost, det hade jag också i bakskärmar. Fixades i somras. Lycka till

i-vtec Do you?
Evildan
27 november 2014 ·

it_mutt skrev:

dawwe skrev:

Evildan skrev:
Jag körde min på 0,4289l/10km under de 1333.7mil jag ägde den.

Fantastiskt exakt angivelse big_smile. Med andra ord så tankade du 572,0239 liter, korrekt big_smile? Kan vi inte avrunda till 0.43 l/mil tongue ?

Då stämmer det ju inte med tankade liter på Evildans LEEET:a körning (nörden från början på 90-talet kom fram i mig, så jag var tvungen)

1337 is da shit!

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
27 november 2014 · 1 004 Inlägg

Evildan skrev:
Då kommer nästa tjatiga forumsnyttjare in i tråden. wink

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1
Baksäte rymligt som i en S80.
Bagageutrymmet närapå.

Förbrukar 5.0l/100km om du kör genom tullarna som om du stulit den.

Årsskatt 360kr.

Alltid steglöst automatväxlat mjukgående med stop and go funktion vid köer, då rullar den förvisso ofta på enbart eldriften. (billigt köande) 111hk och 478Nm genererar hybridsystemet maximalt och tack vare den steglösa lådan finns alltid all kraft att tillgå när fartökningspedalen träffar mattan.

Hög krocksäkerhet. Flera kuddar och gardiner än på Jysk. wink

Interiörens utseende är väldigt subjektivt, det kan enbart du avgöra vad du gillar. Jag uppskattar den digitala instrumentgruppen och hur logiskt allt fungerar.

Pekskärm som styr 6cd vxl MP3 & WMA läsande stereon, klimatanläggningen om du inte väljer att göra det från rattkontrollerna.

Farthållare.

Nyckellöst lås, du behöver bara ha nyckeln i ngn ficka/väska när du låser upp och startar bilen likväl låser den.

Fruktansvärt hög driftsäkerhet.
Svaga punkter är bakre bromsskivor samt att stötfångarna kan vara lite skrapade då det kan för en ovan förare lite svårt att avgöra var bilen slutar pga den extremt strömlinjeformade designen.
Cd är låga 0.26 som en Nissan GT-R 2011 vilket även ger ett lågt vindbrus i kupen.

(Ja den fungerar utmärkt i kyla vintertid och nej hybridbatteriet är inte slitet efter för en Prius ynka 23000mil.)

Hallå allihop, det där var faktiskt en Pius big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Evildan
27 november 2014 ·

REG-SKYLTEN skrev:

Evildan skrev:
Då kommer nästa tjatiga forumsnyttjare in i tråden. wink

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1
Baksäte rymligt som i en S80.
Bagageutrymmet närapå.

Förbrukar 5.0l/100km om du kör genom tullarna som om du stulit den.

Årsskatt 360kr.

Alltid steglöst automatväxlat mjukgående med stop and go funktion vid köer, då rullar den förvisso ofta på enbart eldriften. (billigt köande) 111hk och 478Nm genererar hybridsystemet maximalt och tack vare den steglösa lådan finns alltid all kraft att tillgå när fartökningspedalen träffar mattan.

Hög krocksäkerhet. Flera kuddar och gardiner än på Jysk. wink

Interiörens utseende är väldigt subjektivt, det kan enbart du avgöra vad du gillar. Jag uppskattar den digitala instrumentgruppen och hur logiskt allt fungerar.

Pekskärm som styr 6cd vxl MP3 & WMA läsande stereon, klimatanläggningen om du inte väljer att göra det från rattkontrollerna.

Farthållare.

Nyckellöst lås, du behöver bara ha nyckeln i ngn ficka/väska när du låser upp och startar bilen likväl låser den.

Fruktansvärt hög driftsäkerhet.
Svaga punkter är bakre bromsskivor samt att stötfångarna kan vara lite skrapade då det kan för en ovan förare lite svårt att avgöra var bilen slutar pga den extremt strömlinjeformade designen.
Cd är låga 0.26 som en Nissan GT-R 2011 vilket även ger ett lågt vindbrus i kupen.

(Ja den fungerar utmärkt i kyla vintertid och nej hybridbatteriet är inte slitet efter för en Prius ynka 23000mil.)

Hallå allihop, det där var faktiskt en Pius big_smile

Såg det, men förmodligen ingen annan.
Säljaren är kanske gorgare då dom är inte kända för sitt kunnande i stavning precis. wink

Bosse-buss
28 november 2014 · 210 Inlägg

Evildan skrev:
Ikke sa Nicke, det har dom inte alls.
9-3 1.8 130hk har ingen turbo.

Ok men de flesta har ju. Mig veterligen finns t ex 9-5:an inte utan turbo. En Saab utan turbo är ju faktiskt ingen Saab! smile

Evildan
28 november 2014 ·

Bosse-buss skrev:

Evildan skrev:
Ikke sa Nicke, det har dom inte alls.
9-3 1.8 130hk har ingen turbo.

Ok men de flesta har ju. Mig veterligen finns t ex 9-5:an inte utan turbo. En Saab utan turbo är ju faktiskt ingen Saab! smile

SAAB 9-5 är mycket riktigt den enda modellen som är tillverkad med enbart turbomotorer, samtliga andra modeller över åren såsom 92, 93, 95, 96 hade ingen turbo, medans 99, 900 samt 9000 i de flesta fallen har varit bilar utan turbo.
Majoriteten av alla SAABar är alltså inte riktiga SAABar. wink

IceEyes Varningar: För många..
28 november 2014 · 2 552 Inlägg

Bosse-buss skrev:

Evildan skrev:
Ikke sa Nicke, det har dom inte alls.
9-3 1.8 130hk har ingen turbo.

Ok men de flesta har ju. Mig veterligen finns t ex 9-5:an inte utan turbo. En Saab utan turbo är ju faktiskt ingen Saab! smile

Har aldrig begripit detta resonemang. Jag har själv ägt och kört ett flertal Saabmodeller utan turbo i maskineriet och samtliga har varit hur trevliga och behagliga som helst att ratta smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
AX3L
28 november 2014 · 398 Inlägg

IceEyes skrev:

Bosse-buss skrev:

Evildan skrev:
Ikke sa Nicke, det har dom inte alls.
9-3 1.8 130hk har ingen turbo.

Ok men de flesta har ju. Mig veterligen finns t ex 9-5:an inte utan turbo. En Saab utan turbo är ju faktiskt ingen Saab! smile

Har aldrig begripit detta resonemang. Jag har själv ägt och kört ett flertal Saabmodeller utan turbo i maskineriet och samtliga har varit hur trevliga och behagliga som helst att ratta smile

Jag har ätit många goda mackor utan ost, men utan ost är det ingen ostmacka.

IceEyes Varningar: För många..
29 november 2014 · 2 552 Inlägg

AX3L skrev:

IceEyes skrev:

Bosse-buss skrev:

Ok men de flesta har ju. Mig veterligen finns t ex 9-5:an inte utan turbo. En Saab utan turbo är ju faktiskt ingen Saab! smile

Har aldrig begripit detta resonemang. Jag har själv ägt och kört ett flertal Saabmodeller utan turbo i maskineriet och samtliga har varit hur trevliga och behagliga som helst att ratta smile

Jag har ätit många goda mackor utan ost, men utan ost är det ingen ostmacka.

En macka utan ost är mycket riktigt ingen ostmacka, men nu råkar mackan istället vara beprydd med skinka, vilket är minst lika aptitligt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 november 2014 · 3 730 Inlägg

IceEyes skrev:

AX3L skrev:

IceEyes skrev:

Har aldrig begripit detta resonemang. Jag har själv ägt och kört ett flertal Saabmodeller utan turbo i maskineriet och samtliga har varit hur trevliga och behagliga som helst att ratta smile

Jag har ätit många goda mackor utan ost, men utan ost är det ingen ostmacka.

En macka utan ost är mycket riktigt ingen ostmacka, men nu råkar mackan istället vara beprydd med skinka, vilket är minst lika aptitligt smile

Jag anar en pikant doft av offtopic från nämda brödbit...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
29 november 2014 ·

DiwraZ skrev:

IceEyes skrev:

AX3L skrev:

Jag har ätit många goda mackor utan ost, men utan ost är det ingen ostmacka.

En macka utan ost är mycket riktigt ingen ostmacka, men nu råkar mackan istället vara beprydd med skinka, vilket är minst lika aptitligt smile

Jag anar en pikant doft av offtopic från nämda brödbit...

Troligt vis är det ostmackan som luktar, det brukar kunna lukta bränt från bröd med ost, företrädesvis bränd olja.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 november 2014 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

IceEyes skrev:

En macka utan ost är mycket riktigt ingen ostmacka, men nu råkar mackan istället vara beprydd med skinka, vilket är minst lika aptitligt smile

Jag anar en pikant doft av offtopic från nämda brödbit...

Troligt vis är det ostmackan som luktar, det brukar kunna lukta bränt från bröd med ost, företrädesvis bränd olja.

Jag tolkar mackan som en metafor för BIL. Eftersom fler av er inte känner till detta så upplyser jag om att SAAB är  ingen bil utan på sin höjd ett vingklippt flygplan. Flygplan/fågel.... Kalkonmacka helt enkelt... Gud vad jag är hungrig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
29 november 2014 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Jag anar en pikant doft av offtopic från nämda brödbit...

Troligt vis är det ostmackan som luktar, det brukar kunna lukta bränt från bröd med ost, företrädesvis bränd olja.

Jag tolkar mackan som en metafor för BIL. Eftersom fler av er inte känner till detta så upplyser jag om att SAAB är  ingen bil utan på sin höjd ett vingklippt flygplan. Flygplan/fågel.... Kalkonmacka helt enkelt... Gud vad jag är hungrig

Min tolkning:
Bröd = Bil.
Ost = Turbo.

Ät någon macka då?
Du måste väl ha lyckas med någon sådd med ett sådant gediget stall av traktorer. wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 november 2014 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

Troligt vis är det ostmackan som luktar, det brukar kunna lukta bränt från bröd med ost, företrädesvis bränd olja.

Jag tolkar mackan som en metafor för BIL. Eftersom fler av er inte känner till detta så upplyser jag om att SAAB är  ingen bil utan på sin höjd ett vingklippt flygplan. Flygplan/fågel.... Kalkonmacka helt enkelt... Gud vad jag är hungrig

Min tolkning:
Bröd = Bil.
Ost = Turbo.

Ät någon macka då?
Du måste väl ha lyckas med någon sådd med ett sådant gediget stall av traktorer. wink

Poäng!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AX3L
29 november 2014 · 398 Inlägg

IceEyes skrev:

AX3L skrev:

IceEyes skrev:

Har aldrig begripit detta resonemang. Jag har själv ägt och kört ett flertal Saabmodeller utan turbo i maskineriet och samtliga har varit hur trevliga och behagliga som helst att ratta smile

Jag har ätit många goda mackor utan ost, men utan ost är det ingen ostmacka.

En macka utan ost är mycket riktigt ingen ostmacka, men nu råkar mackan istället vara beprydd med skinka, vilket är minst lika aptitligt smile

Absolut, och jag kan uppskatta en kalkonmacka ibland också. En mjuk vibrationsfri boxermacka (japansk macka från Subaru) utan ost är också riktigt mumsig på sitt sätt, men en ostmacka är det inte. Ska man ha en svensk ostmacka från Trollhättan ska det banne mig vara ost på den!

IceEyes Varningar: För många..
30 november 2014 · 2 552 Inlägg

AX3L skrev:

IceEyes skrev:

AX3L skrev:

Jag har ätit många goda mackor utan ost, men utan ost är det ingen ostmacka.

En macka utan ost är mycket riktigt ingen ostmacka, men nu råkar mackan istället vara beprydd med skinka, vilket är minst lika aptitligt smile

Absolut, och jag kan uppskatta en kalkonmacka ibland också. En mjuk vibrationsfri boxermacka (japansk macka från Subaru) utan ost är också riktigt mumsig på sitt sätt, men en ostmacka är det inte. Ska man ha en svensk ostmacka från Trollhättan ska det banne mig vara ost på den!

På renodlad svenska kan jag inflika ur ett personligt perspektiv att Saabs turbomotorer i förhållande till de icke-turbodrivna motsvarigheterna är grovt överskattade. Precis som en BMW med sexa i förhållande till en fyra.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Bosse-buss
6 december 2014 · 210 Inlägg

IceEyes skrev:
På renodlad svenska kan jag inflika ur ett personligt perspektiv att Saabs turbomotorer i förhållande till de icke-turbodrivna motsvarigheterna är grovt överskattade. Precis som en BMW med sexa i förhållande till en fyra.

Nu glöms ju en viktig aspekt bort och det är alla vi som uppskattar ett våldsamt och brutalt vridmoment. Man får inte detta vridmoment i en Saab utan turbo. Man kan tycka vad man vill. Jag personligen hävdar att en Saab oavsett årsmodell är en halv Saab om turboaggregatet inte finns där. Fullt körbara bilar men ända halva på något sätt när man trampar på gasen och vill dra på. Bilar med ett turboaggregat är inte alls överskattade om man vill ha en kvick bil. Och en sexcylindrig motor i en BMW går inte att jämföra med en 4-cylindrig dito om det gäller vridmoment och kraft.

Jag har ägt många Saabar genom åren. Både med och utan turbo och rolighetsfaktorn saknades helt i de utan ett turboaggregat. Jag hävdar fortsatt att vill man ha en bil med drag under galoscherna och är villig att betala 40 000 kr som TS vill så är det en Saab med turbo som gäller.

Vill ni kan ni checka in min profil där jag idag la upp ett video med min Saab 9-5 som igår uppgraderades med Steg 1 . Vridmoment som sagt, vridmoment! smile

http://www.garaget.org/video/147664

Senast redigerat av Bosse-buss (6 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang