4516
Sök

Hur vet man om en bensinpump är trasig?

186 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Som t¨råden lyder.
Ska den tjuta eller dyligt?

Ha det
   mvh / Micke

B M W

162 Inlägg
6 december 2006
om den e trasig så tror jag inte att det ska låta nåt alls. Om du vill va säker ta nån bränsle slang från motorn o kolla om det sprutar soppa från den när du startar

9 108 Inlägg
8 december 2006
Uffe_Kaviartub skrev:
stoppa soppaslangen i käften och vrid på nyckeln så märker du big_smile

Seriöst jag har ALDRIG I MITT LIV sett någon skriva så många totala skitinlägg i så många trådar på så kort tid!!!

Kryp ner i ditt hål igen.

1 268 Inlägg
8 december 2006
kl0mp3n skrev:
Som t¨råden lyder.
Ska den tjuta eller dyligt?

Ha det
   mvh / Micke

testa dra ur på växlarna börjar den hosta å hoppa då kan det vara möjligt tecken på deffekt soppapump jag bytte min och den gick bra mkt bättre

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 december 2006
Även om pumpen är kass så kan den mata soppa, men kanske inte tillräckligt... men se om du inte kan låna någon pump å prova?

736 Inlägg
8 december 2006
Startar bilen i krafigt motlut, då får pumpen jobba mer...

186 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
Tack för alla svar.

Bilen håller på att dö när jag står på tomgång. Varvtalen växlar mellan 700 och 1.300 varv.
Kan knappt komma iväg på 1an utan att den ska hoppa fram.
Kan detta ha något med pumpen att göra?

B M W

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
11 december 2006
Nu är jag ingen expert på japsare. Men det låter som en spjällgivare, vet inte riktig hur deras motorstyrningar ser ut. Dock låter symptomen som något sådant. Dock beror det på hur den går på högre varv/ under belastning?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

873 Inlägg
11 december 2006
Jo visst kan det vara det. Men det kan ju vara mycket annat också.

Är det olika beroende på hur mycket du har kvar i tanken?
Tecken på att en av pumparna håller på/har laggt av brukar vara stundtals dålig matning. (duh)
Ex om pumpen i tanken precis dött kan det gå kanon tills du bara har 10-15 lite kvar.
Då kan bilen börja hugga och hoppa när den plötsligt inte orkar sörpla upp det som är kvar, men det kanske fungerar kanon på full tank för det.

Du kan ju testa och mata soppa in i ett tomt kärl och se om det kommer som det ska.

Don't get mad, get even.

186 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
_TiNcO_ skrev:
Nu är jag ingen expert på japsare. Men det låter som en spjällgivare, vet inte riktig hur deras motorstyrningar ser ut. Dock låter symptomen som något sådant. Dock beror det på hur den går på högre varv/ under belastning?

Den går galet bra såfort jag puttar i 2:an.
Men nu när jag tänker efter så var den trög när jag skulle till plåtverkstan här om dan.

B M W

186 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
Sandman skrev:
Jo visst kan det vara det. Men det kan ju vara mycket annat också.

Är det olika beroende på hur mycket du har kvar i tanken?
Tecken på att en av pumparna håller på/har laggt av brukar vara stundtals dålig matning. (duh)
Ex om pumpen i tanken precis dött kan det gå kanon tills du bara har 10-15 lite kvar.
Då kan bilen börja hugga och hoppa när den plötsligt inte orkar sörpla upp det som är kvar, men det kanske fungerar kanon på full tank för det.

Du kan ju testa och mata soppa in i ett tomt kärl och se om det kommer som det ska.

Faktiskt så har jag inte haft mer än ca 20 liter i tanken på ett bra tag så ja kanske borde testa att fylla upp tanken å se om den går bättre?
Hur kommer jag åt den andra pumpen? Har ju en Walbro pump som jag kommer åt via bagageluckan.

B M W

Sök