4751
Sök

Vilken IC till SAAB 9-5 2.0T?

157 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
Är i farten att köpa en ny Intercooler till 9-5:an. Vad bör jag ha för dimensioner på den?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

5 710 Inlägg
7 december 2006
Det bästa är att komma så nära originalet som möjligt men att man går upp i tjocklek.

Hur långt upp på effektstegen siktar du?

MVH Jonas
..............

157 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Det bästa är att komma så nära originalet som möjligt men att man går upp i tjocklek.

Hur långt upp på effektstegen siktar du?

Jag siktar inte alltför högt till en början. Dock vill jag inte behöva byta IC direkt igen när jag fortsätter trimma utan den ska väl åtminstonde palla för 250+.

Har köpt ny front så plats tror jag i alla fall att jag ska ha.

Audi S4 2.7 BiT Nordic

5 710 Inlägg
8 december 2006
En ny IC bör du inte prioritera allt för högt på listan.
T.ex. bör en större turbo ligga före.

Det är aldrig fel med en större IC men det är inte nödvändigt för 250-260 hästar.

MVH Jonas
..............

157 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
En ny IC bör du inte prioritera allt för högt på listan.
T.ex. bör en större turbo ligga före.

Det är aldrig fel med en större IC men det är inte nödvändigt för 250-260 hästar.

Okej, hade jag ingen aning om, tack så mycket för tipset. Vet du förresten hur mycket aeroturbon pallar med, är det en bra turbo att satsa på för att få runt 250 hästar?

Vilket märke är det på aeroturbon, har hört talas om mitsubishi, holset, garett mm. Vilken är det jag ska satsa på?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

5 710 Inlägg
8 december 2006
Mansfield skrev:
Vet du förresten hur mycket aeroturbon pallar med,

Pratar vi i hästar så är 300 ungefär vad den räcker till.
Mansfield skrev:
är det en bra turbo att satsa på för att få runt 250 hästar?

Mycket bra val....t.o.m så bra så att SAAB själva använder den till de effekterna (250hk i aero 02-05).
Nu har ju du en 0.3dl mindre volym jämfört med en aero men det är endå ett väldans bra aggregat till dina effektmål.
Mansfield skrev:
Vilket märke är det på aeroturbon, har hört talas om mitsubishi, holset, garett mm. Vilken är det jag ska satsa på?

Turbon heter Mitsubishi TD04HL-15T och har 5:ans avgashus. Skrivs ofta som TD04HL- 15T 5#.
Sitter i 9-3/9-5 aeron samt 9-3 Viggen och 9-5 2,3T (220hk)

MVH Jonas
..............

157 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Mansfield skrev:
Vet du förresten hur mycket aeroturbon pallar med,

Pratar vi i hästar så är 300 ungefär vad den räcker till.
Mansfield skrev:
är det en bra turbo att satsa på för att få runt 250 hästar?

Mycket bra val....t.o.m så bra så att SAAB själva använder den till de effekterna (250hk i aero 02-05).
Nu har ju du en 0.3dl mindre volym jämfört med en aero men det är endå ett väldans bra aggregat till dina effektmål.
Mansfield skrev:

Turbon heter Mitsubishi TD04HL-15T och har 5:ans avgashus. Skrivs ofta som TD04HL- 15T 5#.
Sitter i 9-3/9-5 aeron samt 9-3 Viggen och 9-5 2,3T (220hk)

Har letat ett bra tag efter turbo nu men inte fått tag i nån. Är nyfiken på vad Holset HX55 är för nån turbo, hittat en som verkar mycket fin för 2200 på blocket men vet ju ej om den passar, vet du kanske? Har fått för mig att det är en lastbilsturbo från en scania men är inte säker.

Audi S4 2.7 BiT Nordic

5 710 Inlägg
8 december 2006
Mansfield skrev:
Har letat ett bra tag efter turbo nu men inte fått tag i nån. Är nyfiken på vad Holset HX55 är för nån turbo, hittat en som verkar mycket fin för 2200 på blocket men vet ju ej om den passar, vet du kanske? Har fått för mig att det är en lastbilsturbo från en scania men är inte säker.

Holset HX55 är en lasbilssnurra som används flitigt i dieselvärden på motorer i storleksordningen ~12 liter.
Inte i närheten av att passa på din 9-5:a..... så glöm det wink

Ett sök på STCS säljes forum gav tex:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … light=td04
....men det dyker ständigt upp aggregat för en billigare penning om man kan tänka sig ett begegnat.
Skroten är ett alternativ oxo.

Tänk på att du måste byta programvara (chipp) oxo.

MVH Jonas
..............

157 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Holset HX55 är en lasbilssnurra som används flitigt i dieselvärden på motorer i storleksordningen ~12 liter.
Inte i närheten av att passa på din 9-5:a..... så glöm det wink

Ett sök på STCS säljes forum gav tex:
....men det dyker ständigt upp aggregat för en billigare penning om man kan tänka sig ett begegnat.
Skroten är ett alternativ oxo.

Tänk på att du måste byta programvara (chipp) oxo.

Okej, nej det var det jag misstänkte! Haha.. hade varit fint men en sån du!

Skämt åsido, är man alltså tvungen att byta programvara? Hade visserligen tänkt göra det också men måste man då berätta att man har en aeroturbo eller funkar det med vanliga programvaran för 2.0T?

Om jag nu får tag i en sådan turbo samt chippar bilen med exempelvis speedparts steg 1 samt höjer laddtrycket, hur många hästar kan jag få då? Vad bör nästa steg vara för att öka ytterligare? Spridare, soppapump?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

5 710 Inlägg
8 december 2006
Mansfield skrev:
Skämt åsido, är man alltså tvungen att byta programvara?

Ja.
Mansfield skrev:
Hade visserligen tänkt göra det också men måste man då berätta att man har en aeroturbo eller funkar det med vanliga programvaran för 2.0T?

Nej det gör det inte utan skall du chippa berättar du att du vill ha ett program (steg X) anpassat för en aerosnurra.
Mansfield skrev:
Om jag nu får tag i en sådan turbo samt chippar bilen med exempelvis speedparts steg 1 samt höjer laddtrycket, hur många hästar kan jag få då?

Höjjer laddtrycket gör man inte själv utan det gör programvaruleverantören elektroniskt i den nya programvaran (chippet).
Pratar vi hästar med aero-snurra, större spridare, 3" avgassytem med racekatt och ett välskrivet program så bör du nosa på 270loppor.
Mansfield skrev:
Vad bör nästa steg vara för att öka ytterligare? Spridare, soppapump?

1) Bestäm ett effektmål, stäm av med din plånbok wink
2) Inhandla grejjer som passar till ditt mål.

Min prioritering till en 9-5:a som din ser ut såhär:

• Ny luftsnok (9-5 diesel)
• Nytt avgassystem gärna med högflödande katt.
• Nya spridare
• Ny större turbo
• Ny IC

För varje ny pryl kan/måste man med anpassad programvara vandra vidare i effektstegen och vart du vill landa kan bara du och din plånbok bestämma smile

MVH Jonas
..............

157 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Tack så mycket för all hjälp, har varit guld värt! Två små frågor till bara. Vilka spridare tycker du jag ska satsa på och vilken programvara skulle du rekommendera och hos vem? Kostar det extra för ett sådant program?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

157 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
Någon som har något tips på spridare....

Audi S4 2.7 BiT Nordic

Sök