Pyromätare bra eller dåligt

Svärdet
7 december 2014 · 60 Inlägg

Måste ställa en fråga som jag tänkt på ett tag.
En Pyromätare till en vanlig sugmotor utan överladdning.
Är de bra eller en onödig kostnad? (200$)
Jag har redan en Air/fuel mätare. Kanske räcker med en sådan?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p
torpis Forummoderator
7 december 2014 · 10 572 Inlägg

Man säger normalt lambdamätare respektive avgastempmätare.

Det man måste ha för att justera är en bredbandslambda. Det som är bra att ha äver avgastempmätare och inte minst utrustning för att lyssna efter spikningar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Svärdet
7 december 2014 · 60 Inlägg

Jo men på en vanlig förgasarmotor kanske de inte spelar jätte stor roll.
Och utrustning för att lyssna efter spikningar? Finns de? Funkar de?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p
torpis Forummoderator
7 december 2014 · 10 572 Inlägg

Svärdet skrev:
Jo men på en vanlig förgasarmotor kanske de inte spelar jätte stor roll.
Och utrustning för att lyssna efter spikningar? Finns de? Funkar de?

Jo, det spelar stor roll på alla motorer. Sen är ju frågan varför man vill ha mätarna. Bara för sakens skull eller för att man använder dem för justeringar/mappning?

Skall man börja pilla så är det gult värt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Svärdet
7 december 2014 · 60 Inlägg

Jo de är ju sant. Vet du hur man lagrar den info som mätarna ger? Typ på en laptop eller något annat?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p
Kromgrill
7 december 2014 · 176 Inlägg

går ju att logga med en laptop.. snacka med Kim och Andrei smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
torpis Forummoderator
8 december 2014 · 10 572 Inlägg

Svärdet skrev:
Jo de är ju sant. Vet du hur man lagrar den info som mätarna ger? Typ på en laptop eller något annat?

För mig brukar det räcka med att titta på mätaren ;-)  Logga handlar om väldigt finlir och där är man kanske inte med en förgasare?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tekniknissen1
10 december 2014 · 866 Inlägg

Och under drift så kan man få indikation att det inte står rätt till. om man har koll på vad normalt max- min temp.
Något som av erfarenhet är kylningen. Vatten temp sitter i toppen på dom flesta motorer. Har en tendens att visa normalt eller lågt när vattennivån ligger under givaren. EGT går upp då. Lika så vid ventil läckor  så förändras tempen.

DarksideDuster
14 december 2014 · 135 Inlägg

Svärdet skrev:
Jo men på en vanlig förgasarmotor kanske de inte spelar jätte stor roll.
Och utrustning för att lyssna efter spikningar? Finns de? Funkar de?

Det du fiskar efter här är ju en knacksensor... wink

MoPar or no car
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang