Megasquirt 1V3 SAKNAR TRIGGER SIGNAL, blir tokig!

albinberg
7 december 2014 · 107 Inlägg

Får dra historien från början så att ni förstår ..... Är min Volvo 16 v turbo b230 FK

Köpte ett MS 1v3 Lött för hall, funkade någorlunda med hall men ville ha VR i för få det bästa....

Skickade boxen till mofid han flashade om den samt lödde om den till VR och single coil m.m. samt ställde pottar

Nu så har jag ståt i över 2 veckor med tummen mitt i näven och har fan ingen trigger signal, vad fan jag än gör eller provar samt kopplar så är den helt sten död. kollat varenda kopplings schema som finns, pratat med kunnigt folk men ingen hjälper....


Jag kör med VR - Volvo orginal b230 svänghjuls givare.

Så som jag har kopplat nu är

*PIN 25 på boxen till signalen på vr (pin 2 ) på kontaktstycket på VR,

Sen boxens skärm till VR skärmen, sen så Tog jag det återstående kabeln från VR som måste vara JORD ? och jordade den i motor.....

Då blir det ju 1 kabel kvar från MS stammen då jag bara förbukat 2... mätte upp den och den har ju 12V och en VR givare skall ju inte ha + , så jag lade den åtsidan.... + så finns det ingen kabel över för den.

TÄnkte att den kunde vara till den FD hallgivaren då ?
Jätte tacksam för Svar i denna  felsökningen vill ha igång skiten så man kan mappa.

Har 60 -2 svänghjul.

Den som har lösningen så detta funkar skall fan få en peng winkcoolcoolcoolyikesyikesbig_smilebig_smilesmilesmile

Volvo v70 2,4T "IRIDIUM Edition" (2001)
Xytoo
9 december 2014 · 146 Inlägg

Lite sent svar kanske men finns en tråd för detta så hade varit jätte tacksam om du ställde din fråga där..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299268

Vet exakt vilken sits du är i då jag hade samma problem på mitt ms2 v3.

Har några snabba frågor!

1. Sitter vr givaren fast som den ska ? måste vara helt ner spänd annars fungerar det inte.

2. Testat en annan givare ?

3. För mig kvitta det vilken kabel jag koppla på vr givaren jag fick signal i vilket fall, bara det att om jag tog fel kabel så misständer den över 2000rpm.

Här är hur min Vr sensor är kopplad.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2213012

kan dock inte lova att det är samma!

Har du tagit bort, c31 på moderkortet ? den behövs inte när du kör 60-2 svänghjul smile

och om du inte får det att fungera ändå, så är mitt sista tips att själv ställa pottarna i boxen, och nu tänker du säkert hur då ?

Jadu, Jag bara snurra på den i mitten när min kompis körde på startmotorn tills jag fick signal sen skruva jag på den längst till sidan tills jag fick en stadig signal smile

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
albinberg
9 december 2014 · 107 Inlägg

Xytoo skrev:
Lite sent svar kanske men finns en tråd för detta så hade varit jätte tacksam om du ställde din fråga där..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299268

Vet exakt vilken sits du är i då jag hade samma problem på mitt ms2 v3.

Har några snabba frågor!

1. Sitter vr givaren fast som den ska ? måste vara helt ner spänd annars fungerar det inte.

2. Testat en annan givare ?

3. För mig kvitta det vilken kabel jag koppla på vr givaren jag fick signal i vilket fall, bara det att om jag tog fel kabel så misständer den över 2000rpm.

Här är hur min Vr sensor är kopplad.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2213012

kan dock inte lova att det är samma!

Har du tagit bort, c31 på moderkortet ? den behövs inte när du kör 60-2 svänghjul smile

och om du inte får det att fungera ändå, så är mitt sista tips att själv ställa pottarna i boxen, och nu tänker du säkert hur då ?

Jadu, Jag bara snurra på den i mitten när min kompis körde på startmotorn tills jag fick signal sen skruva jag på den längst till sidan tills jag fick en stadig signal smile

Tjenare big_smile

Jag har faktikst signal nu !!! MEN det är knas kopplat till vr givaren.

3 kablar från boxen en är de 12+ på så uteslöt den med en gång har 2 kvar då.. SKÄRM och signal, tog då skärm kabeln tilll VR jord och sedan signal till signal också VR givarens skärm i sin tur jord i motor... Nu har jag trigger MEN jag har fan ingen stabil signal....... 200-700 hoppar den mellan.

Men ska nolla tändning i MS innan, men hur fan skall jag koppla för att få skärm hela vägen. så som det är nu är det inte skärm.....

Den som är 12+ på får jg låda om där uppe så den blir jord ist för+ också får jag jorda vr givaren i den it för skärmen... fattar du ? wink

Volvo v70 2,4T "IRIDIUM Edition" (2001)
Xytoo
9 december 2014 · 146 Inlägg

albinberg skrev:
Tjenare big_smile

Jag har faktikst signal nu !!! MEN det är knas kopplat till vr givaren.

3 kablar från boxen en är de 12+ på så uteslöt den med en gång har 2 kvar då.. SKÄRM och signal, tog då skärm kabeln tilll VR jord och sedan signal till signal också VR givarens skärm i sin tur jord i motor... Nu har jag trigger MEN jag har fan ingen stabil signal....... 200-700 hoppar den mellan.

Men ska nolla tändning i MS innan, men hur fan skall jag koppla för att få skärm hela vägen. så som det är nu är det inte skärm.....

Den som är 12+ på får jg låda om där uppe så den blir jord ist för+ också får jag jorda vr givaren i den it för skärmen... fattar du ? wink

Härligt ! big_smile

Är du helt säker på att den ska gå till vr givaren då ? smile

Skärm och jord behöver du inte dra in till boxen, men det är rekomenderat om du vill slippa störningar smile

Testa att koppla skärmen på samma kabel som går till jord på boxen ?

Du vet vad du ska ställa trigger punker och sånt på i boxen då ? smile, om du är osäker eller något så kolla in länken jag skicka innan, där finns startmappar till b234f, dom har samma svänghjul och vr-givare så dom inställningarna borde fungera för dig med.

lycka till med bygget MVH Xytoo

Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Volvo V70 "White pearl" (2015)
albinberg
11 december 2014 · 107 Inlägg

Xytoo skrev:

albinberg skrev:
Tjenare big_smile

Jag har faktikst signal nu !!! MEN det är knas kopplat till vr givaren.

3 kablar från boxen en är de 12+ på så uteslöt den med en gång har 2 kvar då.. SKÄRM och signal, tog då skärm kabeln tilll VR jord och sedan signal till signal också VR givarens skärm i sin tur jord i motor... Nu har jag trigger MEN jag har fan ingen stabil signal....... 200-700 hoppar den mellan.

Men ska nolla tändning i MS innan, men hur fan skall jag koppla för att få skärm hela vägen. så som det är nu är det inte skärm.....

Den som är 12+ på får jg låda om där uppe så den blir jord ist för+ också får jag jorda vr givaren i den it för skärmen... fattar du ? wink

Härligt ! big_smile

Är du helt säker på att den ska gå till vr givaren då ? smile

Skärm och jord behöver du inte dra in till boxen, men det är rekomenderat om du vill slippa störningar smile

Testa att koppla skärmen på samma kabel som går till jord på boxen ?

Du vet vad du ska ställa trigger punker och sånt på i boxen då ? smile, om du är osäker eller något så kolla in länken jag skicka innan, där finns startmappar till b234f, dom har samma svänghjul och vr-givare så dom inställningarna borde fungera för dig med.

lycka till med bygget MVH Xytoo

Hej hej nu har jag kommit så här långt, klippt c31 moderkort ingen skillnad. Bilen går nu dock bara på 1och 4ans cylle... nya stift spridarna funkar och dem går när jag kör på starten....... så fårgan omm är om inte 2,3 öppnar när dem skall eller om trigger vsar fel eller om det står fel i sprutet....

Volvo v70 2,4T "IRIDIUM Edition" (2001)
Xytoo
11 december 2014 · 146 Inlägg

albinberg skrev:

Xytoo skrev:

albinberg skrev:
Tjenare big_smile

Jag har faktikst signal nu !!! MEN det är knas kopplat till vr givaren.

3 kablar från boxen en är de 12+ på så uteslöt den med en gång har 2 kvar då.. SKÄRM och signal, tog då skärm kabeln tilll VR jord och sedan signal till signal också VR givarens skärm i sin tur jord i motor... Nu har jag trigger MEN jag har fan ingen stabil signal....... 200-700 hoppar den mellan.

Men ska nolla tändning i MS innan, men hur fan skall jag koppla för att få skärm hela vägen. så som det är nu är det inte skärm.....

Den som är 12+ på får jg låda om där uppe så den blir jord ist för+ också får jag jorda vr givaren i den it för skärmen... fattar du ? wink

Härligt ! big_smile

Är du helt säker på att den ska gå till vr givaren då ? smile

Skärm och jord behöver du inte dra in till boxen, men det är rekomenderat om du vill slippa störningar smile

Testa att koppla skärmen på samma kabel som går till jord på boxen ?

Du vet vad du ska ställa trigger punker och sånt på i boxen då ? smile, om du är osäker eller något så kolla in länken jag skicka innan, där finns startmappar till b234f, dom har samma svänghjul och vr-givare så dom inställningarna borde fungera för dig med.

lycka till med bygget MVH Xytoo

Hej hej nu har jag kommit så här långt, klippt c31 moderkort ingen skillnad. Bilen går nu dock bara på 1och 4ans cylle... nya stift spridarna funkar och dem går när jag kör på starten....... så fårgan omm är om inte 2,3 öppnar när dem skall eller om trigger vsar fel eller om det står fel i sprutet....

Lägg upp din msq fil här så ska jag ta en titt på den smile, Om du kan så lägg även upp en loggfil när du försöker starta ! smile

Sen kan du ju köra spridarna och tändningen i test mode ? testa då att köra 2-3 i test och se om du får gnista då smile

Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Volvo V70 "White pearl" (2015)
Vallentinoo
5 augusti 2016 · 146 Inlägg

Hejsan ! Värkar vara en gamal tråd denna men försöker ändå smile

Kör ms3 och har precis fått trigger signal men får ingen gnista på stiften ist , bilen funka pefekt innan vr givarn åkte ner i triggerhjulet och bilen dog bytte givarn och nu får ja inte bilen att starta hmm

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
torpis Forummoderator
5 augusti 2016 · 10 572 Inlägg

Sitter ingen skit i triggerskivan då?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang