Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 445 316 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
-m
4 september 2015 · 172 Inlägg

Djo skrev:

Wolf_89 skrev:

Djo skrev:

Vanlig hederlig 95 eller 98 borde funka tycker jag.

Konstig bensin som Miles och dylikt tycker jag man ska hålla sig ifrån oavsett bil.

Är inte miles 98 och 98 samma?
Sj så kör jag på gamla hederliga 95 oavsett bil smile Om det nu inte är diesel så klart :p

Miles är Statoils ide om ett magiskt bränsle som du ska kunna åka längre på har nå tillsatser och sådant i sig.

Jag har kollat vad Statoil säger i reklamen noga.

"Miles går 2% längre."

Minfråga är vad går den 2% längre än?
Konkurrenters soppa?
Den soppa som fanns för 20 år sedan?

Jag tror på det senare och att i princip alla har ungefär samma tillsatser.

Men åter till frågan om bränsleval, det verkar som om många väljer E85 till sina supertrimmade fordon.

vEight Baronen
4 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bensin är skit idag. Hållbarheten är ungefär likvärdigt med ägg. Förövrigt har dom blandat i för mycket etanol i bensinen så energiinehållet är mycket lägre än förr.

Anledningen till att många överladdade motorer får gå på e85 är att man slipper vara rädd för spikningar då alkoholen inte tänder på kompressionen. Samt skulle jag tro att e85 kyler bättre.

Elbilar kan dra åt helvete.
Djo
4 september 2015 · 10 157 Inlägg

vEight skrev:
Bensin är skit idag. Hållbarheten är ungefär likvärdigt med ägg. Förövrigt har dom blandat i för mycket etanol i bensinen så energiinehållet är mycket lägre än förr.

Anledningen till att många överladdade motorer får gå på e85 är att man slipper vara rädd för spikningar då alkoholen inte tänder på kompressionen. Samt skulle jag tro att e85 kyler bättre.

Kan jag bara hålla med om dagens bensin är ett skämt.

Du får även ut mer hästar med e85.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
vEight Baronen
4 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:
Bensin är skit idag. Hållbarheten är ungefär likvärdigt med ägg. Förövrigt har dom blandat i för mycket etanol i bensinen så energiinehållet är mycket lägre än förr.

Anledningen till att många överladdade motorer får gå på e85 är att man slipper vara rädd för spikningar då alkoholen inte tänder på kompressionen. Samt skulle jag tro att e85 kyler bättre.

Kan jag bara hålla med om dagens bensin är ett skämt.

Du får även ut mer hästar med e85.

Det sistnämnda är en sanning med modifikation. I en sugmotor blir aldrig e85 effektivast då energiinehållet är väldigt lågt i e85. Men då överladdning medför ett högt kompressionstryck och med det värme så krävs ett tåligt bränsle för att inte börja komptända som en diesel. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
4 september 2015 · 951 Inlägg

-m skrev:

Djo skrev:

Wolf_89 skrev:
Är inte miles 98 och 98 samma?
Sj så kör jag på gamla hederliga 95 oavsett bil smile Om det nu inte är diesel så klart :p

Miles är Statoils ide om ett magiskt bränsle som du ska kunna åka längre på har nå tillsatser och sådant i sig.

Jag har kollat vad Statoil säger i reklamen noga.

"Miles går 2% längre."

Minfråga är vad går den 2% längre än?
Konkurrenters soppa?
Den soppa som fanns för 20 år sedan?

Jag tror på det senare och att i princip alla har ungefär samma tillsatser.

Men åter till frågan om bränsleval, det verkar som om många väljer E85 till sina supertrimmade fordon.

Vad jag kan tillägga om detta är att pvn var helt tom i tanken igår, fick putta bilen in på macken för att tanka, eftersom tanken rymmer 35 liter så körde jag 30 liter v-power och 5 liter e85.. fick justera förgasarna på nytt eftersom bilen gick som en kratta, mina blandskruvar var väldigt uppskruvade för att motorn skulle gå, men nu kör jag 2,75 varv ut och bilen går såpass mycket bättre än innan.. Har alltid kört miles 98 förut, aldrig igen. Dessutom luktar inte mina kläder bensin varje gång jag justerat förgasarna, nu luktar det avgaser så med andra ord så är skillnaden nu till förut att bilen går så mycket bättre och jag tror även att motorn mår bättre med smile Har heller inga bränslefuktiga trattar som jag hade innan, dom är helt rena nu smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 september 2015 · 951 Inlägg

Bilen inställd i garaget för i år, dags att börja demontering av motor, lyfta ut och byta alla packningar till nästa säsong, blir även målning av blocket och eventuellt nya kolvar och borr till 2,3L, nya MC förgasare ska monteras också. (Om plånboken tillåter vill säga.) Interiör ska iallafall göras klart!

Återkommer med updates lite smått då och då.

Ha de gött!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Tiger1978 Fattig student
2 oktober 2015 · 1 282 Inlägg

Vem av grabbarna är du på jobbet? Såg minsann pv:n för ett tag sen.. (schenker chaufför och annan pv ägare wink )

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Vonbackman Bäckman
6 oktober 2015 · 951 Inlägg

Hehe! Den långa medeltjocka killen som har mest tempo.. wink Kom fram och hälsa nästa gång du är på stegerud! smile

Tiger1978 skrev:
Vem av grabbarna är du på jobbet? Såg minsann pv:n för ett tag sen.. (schenker chaufför och annan pv ägare wink )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 november 2015 · 951 Inlägg

Efter många veckor utan update så tänkte jag bara säga det att b20n kommer säljas, inom 2-3 år.. har en ny motor på ingång, kommer krävas mycket jobb för att få den på plats. Kommer dock att kosta, men det kommer att smaka också!

Önskar er en fortsatt trevlig kväll!

(En bild på motorn kommer att läggas upp när motorn är färdigbyggd, så förvänta er något år wink )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
13 november 2015 · 10 157 Inlägg

Sluta nu vad är det för motor ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
13 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Sluta nu vad är det för motor ?

Haha! En b230 blir det.. men exakt vad mer som kommer göras säger jag inte wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 november 2015 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Sluta nu vad är det för motor ?

Haha! En b230 blir det.. men exakt vad mer som kommer göras säger jag inte wink

Allt jag kan säga är att det inte blir något jävla turbo skit wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
13 november 2015 · 1 434 Inlägg

Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval! smile

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
940gli
14 november 2015 · 56 Inlägg

Jag vill se en b36😀

Hemma bra garaget bäst.
Volvo amazon "121" (1967)
vEight Baronen
14 november 2015 · 1 434 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval! smile

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval! smile

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Ni kanske undrar varför jag ska köra med sprut och förgasarhus? Har sett videos på folks motorer där dom använder sig av förgasarhus och sprut, tänkte ge det en chans. Sen är det bara turnkey och köra, behöver inte tänka på att justera förgasarna

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

Sant, men förgasare är trevligt, all heder åt en turbo men inget som riktigt faller mig i smaken, jag är mer för sugtrim

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang