Volvo 745 2.0L 16V Turbo, "Operation Volvo Original"

En Volvo 745 från 1990, motorn är B204GT. En 16v turbo på 2L vilket utvinner hela 200hk. En bil som ska renoveras, både motor, chassi, exteriör och interiör med enbart volvo original detaljer till det mån det går! :) Följ med på min resa till en mycket ståtlig och vacker volvo kombi i det utförande det bör vara, Original! :)
  • 85 Följare
  • 46 901 Visningar
  • Projektet avslutat 8 mars 2016
Tampongpunkarn
16 februari 2015 · 786 Inlägg

Vilken m-nyckel blire då? smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
TurboRiddarn
16 februari 2015 · 102 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Vilken m-nyckel blire då? smile

En Gedore, Bahco eller Kamasa etc är jag inne på. Vill ha riktiga grejer. smile

TurboRiddarn
17 februari 2015 · 102 Inlägg

Nu har jag riggat upp för ihopmontering i gästhuset (som nu för tiden är ett lager av gammalt skit) och hunnit gå igenom vad jag har och inte har!

Det som fattas till motorn är:

Vevstaksskruvar
Lageröverfallens skruvar
Skruv till oljepumpens drev
Skruv till kamdreven
Kamremskåpor
Hydraltryckare
Fördelararmaturen
Fördelare
Rotor
Stift
Kablar
Tempgivarna 2x
Knacksensorn


Behöver även senare till drivlina och avgassystem:
Lambdasond
Avgassystem
Svänghjul
Kopplingskitt
Slavcylinder
Hardyskiva
Stödlager

Sedan bromsarna mm. ska jag ta itu med senare, vi börjar med att få ihop maskin! smile
Har garanterat glömt något som jag märker medan jag plockar ihop kalaset.

Det som jag kommer använda "gammalt" är icke-rörliga skruvar, t.ex till oljetrågets skruvar, då det är absolut inget fel på de gamla! smile
Startmotorn var nästan helt ny sedan innan så den får hänga med en stund till smile
Annars har jag allt annat vad jag tror, alla löprullar, lager, remmar till balansaxlarna och kamremen, packboxar, packningar, oringar. ja listan kan göras lång!

Ska även måla oljetråget, något som inte jag har gjort än roll

Bjuder på en bild idag också:

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-d905c624646ae045c20475a0f811b2c3.jpg

Mvh

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 februari 2015 · 5 145 Inlägg

Tetta får man följa:)

TurboRiddarn
19 februari 2015 · 102 Inlägg

Hejhå! Vad har hänt sedan sist? Hela 3 dagar sedan ju! höhö cool
Till sak, vad har jag gjort?
Jo, målade tråget och är mycket nöjd med resultatet!
2 lager hammarlack räcker smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-e104e2a916b1c2cd0dbef1e21856bca3.jpg

Målade även blocket ett lager till för var inte riktigt nöjd med bara 2 lager där, här också hammarlack användes igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-9f680dca3fa4605d37b6e867e7941dfa.jpg

Gjorde också rent kolvarna så gott det gick med "Herofix" (väldigt starkt) och ser helt okej ut nu! smile
Satte också dit nya ringarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-dce5f0850b5069d1afa9718fe804a7dc.jpg

Och de gamla ringarna, usch. De hade bränts fast av kox och annat, omöjliga att ta av "hela" men det spelar ändå mindre roll då de ska kastas.. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-bccd642297e6b3b83de0beadcc4fb81e.jpg

-------------------------

Sedan började jag smacka ihop piskan helt enkelt! Mycket rengörande och extremt noga med "hygienen", kritisk del får absolut inte hamna något smuts här! yikes

Nya lagrena på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-2a1cd032aded6b3acae890d7e66a8f37.jpg


Smor in dem i redlines lube, skonar lagrena vid första start! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-fd90172b5b9c1f72c0d063a38477f0a3.jpg

Lägga dit veven
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-af6cf78cc5c3a046e42e4c95b9426414.jpg

På med överfallen och drog dem lite försiktigt på känn så jag kunde fortsätta (ska låna en momentnyckel i helgen så det blir perfekt och rätt moment)
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-ec7e8f4c23e2883bc4c28bfc7ae1d982.jpg

Sedan ploppa kolvarna i, smorde upp cylinderloppen med 2T-olja, brinner upp fort men smörjer vid första start innan oljepumpen hunnit bygga tryck smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-0511e0956af0a79dbd6d4134ac594d00.jpg

Och skruva överfallen försiktigt där med, såklart med lube överallt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-70294573fe85e5ac4fabf8c63f69aaec.jpg

Så långt har jag kommit, imorgon ska jag börja rengöra all kringutrustning och lacka brönskåpan, rengöra insuget etc. sedan fortsätter monteringen!
Mvh smile

Dupond och Dupont
21 februari 2015 · 581 Inlägg

Härlig röd färg smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
TurboRiddarn
24 mars 2015 · 102 Inlägg

Hej gott folk.

Måste först och främst be så hemskt mycket om ursäkt för den extremt långa "väntan".
Varigt en längre tid sjukskriven och lusten kom inte riktigt tillbaka de första veckorna väl fullt återhämtad för en fortsättning på detta projekt.
Dock igår och idag var de första kvällarna jag kommit igång med att fortsätta så jag berättar helt enkelt vad jag gjort!

Glömde att ta bilder på när jag montera bröskåpa och oljepumpen.. sad

Men utöver det började jag med att passa in balansaxlarna på bägge sidor, sedan fortsatte med bottendelen och skrubba oljeskrapsplåten, satte dit stödgördeln medan plåten drog till sig av avfettningen. Väl plåten klar satte jag dit den och sedan oljepumpsröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-914a4fe6b0b495d123189093d0b9a65c.jpg

På med oljetråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8f25d656f9b847aa9971dfd73748971f.jpg

Passar in nya topplockspackingen, Volvo original givetvis som allt annat! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-c57721d487960c9c3b64615a52f30fca.jpg

Första delen av toppen dit och momentdragen 20nm/60nm/115vinkel
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-4162078f5597eef246147562f0ada136.jpg

Sitter nya styrningar och tätningar i den och även mirad, tyvärr inga bilder när det gjordes då jag anlita en firma för det! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-b32c0e1fa7194fba708bdbc58415906c.jpg

Andra sektionen av toppen monterad och med flytande packning från volvo -givetvis!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-b84a7d865e7e7934e411bc0a3fd3844b.jpg

Petar i tryckarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-202935a49b6facfa0330f25555fc4792.jpg

Och slutligen kammarna hamnar på sin plats! smile moment på överfall, 20nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-30196ff4c3d96e18e446ab4753a1c87f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-21e000c2021ad6a95c75e6a38c79114c.jpg

Det jag hunnit med, tyvärr fått fel packboxar till kamaxlarna och ska köpa nya skruvar till kamdreven, Classic parts lär det vara så en väntetid på 1 vecka som i vanlig ordning! mad

Hejsvejs!

danjac
24 mars 2015 · 698 Inlägg

TurboRiddarn skrev:
Hej gott folk.

Måste först och främst be så hemskt mycket om ursäkt för den extremt långa "väntan".
Varigt en längre tid sjukskriven och lusten kom inte riktigt tillbaka de första veckorna väl fullt återhämtad för en fortsättning på detta projekt.
Dock igår och idag var de första kvällarna jag kommit igång med att fortsätta så jag berättar helt enkelt vad jag gjort!

Glömde att ta bilder på när jag montera bröskåpa och oljepumpen.. sad

Men utöver det började jag med att passa in balansaxlarna på bägge sidor, sedan fortsatte med bottendelen och skrubba oljeskrapsplåten, satte dit stödgördeln medan plåten drog till sig av avfettningen. Väl plåten klar satte jag dit den och sedan oljepumpsröret.
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-914a4fe6b0b495d123189093d0b9a65c.jpg

På med oljetråget.
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8f25d656f9b847aa9971dfd73748971f.jpg

Passar in nya topplockspackingen, Volvo original givetvis som allt annat! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-c57721d487960c9c3b64615a52f30fca.jpg

Första delen av toppen dit och momentdragen 20nm/60nm/115vinkel
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-4162078f5597eef246147562f0ada136.jpg

Sitter nya styrningar och tätningar i den och även mirad, tyvärr inga bilder när det gjordes då jag anlita en firma för det! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-b32c0e1fa7194fba708bdbc58415906c.jpg

Andra sektionen av toppen monterad och med flytande packning från volvo -givetvis!
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-b84a7d865e7e7934e411bc0a3fd3844b.jpg

Petar i tryckarna!
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-202935a49b6facfa0330f25555fc4792.jpg

Och slutligen kammarna hamnar på sin plats! smile moment på överfall, 20nm
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-30196ff4c3d96e18e446ab4753a1c87f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-21e000c2021ad6a95c75e6a38c79114c.jpg

Det jag hunnit med, tyvärr fått fel packboxar till kamaxlarna och ska köpa nya skruvar till kamdreven, Classic parts lär det vara så en väntetid på 1 vecka som i vanlig ordning! mad

Hejsvejs!

Snyggt smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
TurboRiddarn
29 mars 2015 · 102 Inlägg

Skruvat lite igår och börjar se slutet på motorskruvandet!
Som sagt behöver jag nya packboxar som bör anlända på torsdag men vi får se. Även skruvar till kamaxlar mm är beställt nya.

Såhär ser det ut än så länge
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-f7dde1d50e3c08fd33fc4db0822d1bf5.jpg

Fick även lite information om antalet Volvo 740 bilar registrerade med 147kw, svaret jag fick var följande:

Jag har sökt fram alla VOLVO 740, 742, 744 och 745 med 147 kw.
Antal träffar: 9 st
I bifogad fil kan du se hur de är registrerade. Jag har även skickat med en översättning av koder, så du ser vad det har för kaross.

I de bifogade filerna är det 2 av 9 st som är i trafik just nu.
6 kombis, 3 sedaner totalt. smile

Mvh

TurboRiddarn
6 april 2015 · 102 Inlägg

Nu är motorn mer eller mindre klar!

Låter bilderna tala för sig själva smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-5517324ebbb74ad9913a71f39cae7b5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8d5b8a8ba5d07f4b1153ecd95b980950.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-734678202111c07a24873cc383ac4367.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-53dbf0ab977f6862c08cb3fc7b8cd105.jpg

Kvar att göra: köpa nya kamremskåpor, ny turbo och div slangar och packningar, bromsarna ska bli nya, nya fjädrar bak, allmän översyn av framvagnens skick och byta det som behövs, ny kopplingspaket ink svänghjul ska införskaffas, fördelare med rotor, kablar, termostat, generator. 
Lite el kvar att reda ut och dra ev. nya kablar, magnetventil behövs, nya säten minst fram, taken ska kläs om ink takluckan och bilen ska få på sig en folie tills jag har råd med en riktigt bra lack.
OCH mycket mer säkerligen än det jag planerat!

Allt som allt, tiden finns men pengarna är det värre med, blir dyrare än tänkt som i vanlig ordning.
Allt detta som görs nu är till följd av ett simpelt toppackningsbyte... jah som spåra ur en hel del. roll
Får vänta snällt på löningen för att kunna fortsätta, enligt planeringen krävs 3 månadslöner till för att blir klar.

Men under tiden ska jag riktigt roligt med att släpa ut aset ur lillhuset! hehe big_smile

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
8 april 2015 · 461 Inlägg

TurboRiddarn skrev:
Skruvat lite igår och börjar se slutet på motorskruvandet!
Som sagt behöver jag nya packboxar som bör anlända på torsdag men vi får se. Även skruvar till kamaxlar mm är beställt nya.

Såhär ser det ut än så länge
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-f7dde1d50e3c08fd33fc4db0822d1bf5.jpg

Fick även lite information om antalet Volvo 740 bilar registrerade med 147kw, svaret jag fick var följande:

Jag har sökt fram alla VOLVO 740, 742, 744 och 745 med 147 kw.
Antal träffar: 9 st
I bifogad fil kan du se hur de är registrerade. Jag har även skickat med en översättning av koder, så du ser vad det har för kaross.

I de bifogade filerna är det 2 av 9 st som är i trafik just nu.
6 kombis, 3 sedaner totalt. smile

Mvh

Kompisen har en av dom 745:orna med 16v turbo smile
http://www.garaget.org/?car=154968

Förövrigt en mycket intressant tråd även om jag inte är lagd åt bensin hållet wink Ska självklart följas smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
TurboRiddarn
9 april 2015 · 102 Inlägg

Scania-Jonte skrev:

TurboRiddarn skrev:
Skruvat lite igår och börjar se slutet på motorskruvandet!
Som sagt behöver jag nya packboxar som bör anlända på torsdag men vi får se. Även skruvar till kamaxlar mm är beställt nya.

Såhär ser det ut än så länge
http://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-f7dde1d50e3c08fd33fc4db0822d1bf5.jpg

Fick även lite information om antalet Volvo 740 bilar registrerade med 147kw, svaret jag fick var följande:

Jag har sökt fram alla VOLVO 740, 742, 744 och 745 med 147 kw.
Antal träffar: 9 st
I bifogad fil kan du se hur de är registrerade. Jag har även skickat med en översättning av koder, så du ser vad det har för kaross.

I de bifogade filerna är det 2 av 9 st som är i trafik just nu.
6 kombis, 3 sedaner totalt. smile

Mvh

Kompisen har en av dom 745:orna med 16v turbo smile
http://www.garaget.org/?car=154968

Förövrigt en mycket intressant tråd även om jag inte är lagd åt bensin hållet wink Ska självklart följas smile

Va kul!
Den bilen är en måttstock för skicket min ska bli minst i slutändan, kul att fler tar vara på det ovanliga! smile
Då vet jag om 4 st av de 9 bilar vart de befinner sig iaf!
1 sedan står bakom en lada sedan 2007 efter en trafikolycka som står inte för långt bort från mig, mycket illa tilltagen (utom rädd-håll) men delar finns det ju dock..
1 kombi som importören till min bil ägde, numera såld vidare. Vart en busbil av den.
Denna 745a som du länka
Och min då.

Har även hört att en av sedanerna vart till något drifting projekt? runt 2008, inte omöjligt då det finns 1 sedan i listan som varigt avställd sedan 2007 där med.

Fick även höra att 744/745 med 200hk (b204gt) blev enbart tillverkade i 2400 exemplar år 1990, de tidiga hade 80-tals panelen och de sista 90-tals panel (alla skall dock ha fått 940-fronten

Senast redigerat av TurboRiddarn (9 april 2015)

Volvoknugge
9 april 2015 · 404 Inlägg

Hur kan man missat detta
Följer absolut

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
TurboRiddarn
11 maj 2015 · 102 Inlägg

Hej allihopa.
Om det fortfarande finns någon som intresserar sig i detta så kan jag meddela att projektet är inte dött men går ytterst långsamt för tillfället. Ekonomin tillåter inte större inköp en tid framöver och kommer medföra att detta går sakta tyvärr.
Körde åt pipan med min privata bruksbil och kassan till detta projekt gick till en ny trotjänare.

Dock slog jag till på en väldigt fräsch turbo till denna bil som jag letat efter sedan motorn skruvades ner i aprill 2014, en original givetvis!
Dessa snurror är lite speciella och går under modellnamnet TB0381.
Dem fanns enbart på 740 16v-t och de tidiga 960 16v-t bilarna, och vi alla vet att dessa är väldigt ovanliga i Sverige, och även numera i de länder de såldes i, Italien, Belgien, Holland. 
Denna turbo hitta jag på det Italienska Ebay-sidan, som jag skumma igenom av en slump. Lite tur kanske jag hade!

För att spä lite extra på min tur satt de båda vattenrören (som ena på den turbon jag har är helt böjt), magnetventilen (som inte ens fanns på min) med kontaktstycket (som är avklippt för mig), dumpventilen (som var också den borta och ersatt med ett lock) och WGn på!


Lite skitig är den givetvis, inget som lite brake clean kan fixa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-3ba96aff269f2db03e3f5a5cf975d149.jpg

Helt stum och fin i axeln, snurrar lätt som en plätt! Inga skador eller slipade vingar på kompressorhjulet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-f1c993e4d7bb6921a3a0e1dc1178110a.jpg

Och inga genombränningar i avgashuset, helt perfekt. Toknöjd (y)
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-cee04fb474b96bfebf17bf69dcce6049.jpg

Ursäktar igen för det lilla som skett men kände att jag var tvungen att skriva ut det lilla som hänt i vart fall.


Det som är kvar för att få den på rull igen är:

Kamremskåpor
Tändkablar
Fördelare och rotor
Nytt svänghjul (bättre beg pga ekonomin)
Kopplingskit
Slavcylinder
Stödlager
Div nya tryckrör, de befintliga är sönderkapade mm..
En luftburk alternativ försöka snygga till den jag fick med (riktigt skabbig)
Ny IC (bättre beg, befinltig läcker i gaveln)
Skivor runt om
Handbromsbackar
Klossar
Försöka värma upp oken om det går, annars nya.
Fjädrar bak (lite hängig)
Klä om taket
Nya stolar (söker svart halvskin alternativ svart helskin! Pm om du har något till försäljning smile)
Lyktor
Baklysen
Blinkers
Fram och bakstötfångare
Avgassystem

Det jag kan komma på just nu i grova drag. Sedan får vi se vad som är möjligt för ekonomin. Vill gärna få åka med bilen någonting denna sommar smile
Är givetvis några slangklämmor, slangbitar etc också inblandat "diverse småpill".
Lådan kommer få ny olja i sig, lika så diffen, servot och motorn självklart. Kommer "naturligt" cool
Och som jag skrev tidigare ska jag ta en riktigt ordentlig översyn av både bakvagnens bussningar och framvagnens innan besiktning, om något är dåligt byts det där efter.

Nåväl var väll det för "denna gång" hehe.

Senast redigerat av TurboRiddarn (11 maj 2015)

Elving_
12 maj 2015 · 675 Inlägg

Sålänge det går framåt så går det ju i rätt riktning smile Alltid roligt med fynd. Jag skickar ett pm smile

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Lucif3r
12 maj 2015 · 2 215 Inlägg

Den här motorn är ju bra mycket kaxigare än alla turbokonverterade 23x 16v.
Riktigt kul att du kostade på att renovera GT'n och inte bara kastade ner ett 230 block som "alla andra" smile

Dupond och Dupont
12 maj 2015 · 581 Inlägg

Intresse finns  och försvinner inte wink

Bromsoken går att fixa ordning på. Ska själv ge mig på några jävligt kärvade ok snart så funkar det inte för dig kan jag berätta hur jag gjorde om jag lyckas big_smile

Va härligt med turbon du smile Riktit tur som fick med allt. Den turbon ska nog hålla många mil. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
TurboRiddarn
13 maj 2015 · 102 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Sålänge det går framåt så går det ju i rätt riktning smile Alltid roligt med fynd. Jag skickar ett pm smile

Den inställningen försöker jag hålla! Svarat på ditt pm fö. smile

Lucif3r skrev:
Den här motorn är ju bra mycket kaxigare än alla turbokonverterade 23x 16v.
Riktigt kul att du kostade på att renovera GT'n och inte bara kastade ner ett 230 block som "alla andra" smile

Instämmer helt, de är inte direkt den vanligaste piskan och de är inte alls många bilar i Sverige med en original 16v-T.
Kan ärligt säga jag var riktigt nära på att bygga en driftmissil av denna. Skulle dock ha ångrat det något oroligt i efterhand.
Kommentarer likt detta höjer verkligen driftigheten att färdigställa detta så fort som det bara går, utan att kompromissa med finishen såklart..!

Dupond skrev:
Intresse finns  och försvinner inte wink

Bromsoken går att fixa ordning på. Ska själv ge mig på några jävligt kärvade ok snart så funkar det inte för dig kan jag berätta hur jag gjorde om jag lyckas big_smile

Va härligt med turbon du smile Riktit tur som fick med allt. Den turbon ska nog hålla många mil. smile

Låter otroligt härligt att höra! smile

Oken ska allt lösa sig! ploppa ut kolvarna och polera upp dem med svinto och polera upp tätningsbanan brukar göra susen smile

Är riktigt nöjd med turbo, känner mig verkligen lättad att en del jag trodde skulle bli svår ändå blev så lätt. Det som oroa mig allra mest var att hitta nya vattenrör då dessa inte fanns i hela Europa att få tag på, lika så kontaktstycket till magnetventilen är väldigt speciellt utformad (tror jag, aldrig sätt något liknande iaf). Kan ju säga då både kontaktstycket och ventilen fattades så hade jag ingen aning om hur det ens såg ut! roll
Får hoppas att ventilen fungerar, det skulle vara så satans bra!


I övrigt har jag varigt hos min volvohandlare och konstaterat att tryckplattan har utgått helt och hållet, så nu står jag och letar livet efter en original Sachs tryckplatta som kan passa in. Alternativ en eftermarknad som håller måttet, det jag menar är då att slippa få kramp i vaden varje gång man kopplar och den får ju absolut inte slira om man drar på.
Några förslag?
Kanske är smartare i denna situation att byta "upp sig" till M90 låda och köpa en turbo koppling till den istället, men har ifs lite halvbra erfarenhet av original koppling på chipad Volvoturbo.

Lamellen och urtrampningslagret var inga problem att få tag i dock.
Min gamla tryckplatta tror jag att den blev kastad så den var helt blåglödgad, som mitt svänghjul. Får kolla upp det..

Senast redigerat av TurboRiddarn (13 maj 2015)

TurboRiddarn
7 juni 2015 · 102 Inlägg

Hej allihopa.
Har blivit några få framsteg sedan senast!

Fick tag i vad jag vet Sveriges sista(?) sachs original koppling till Volvo turbobilar med M46 växellåda.
Kopplingen hade utgått från volvos sortiment sedan en tid tillbaka vilket var ett bakslag för mig, letat som tusan efter en iallafall likvärdig koppling typ pirat och hitta 1 lite halvskum sida som hade för en bit över 3000kr.
Ringde runt till Mekonomen, Autoexperten, Cvi, Meca, KL med flera och hos Autoexperten kom jag till en riktigt hjälpsam kille som skulle hjälpa mig och ringa runt till alla verkstäder om de hade en icke-lagerförd på hyllan.
Och han gjorde som han sa, ringde upp dagen efter och fanns bara 1(!) i Motala. De skicka hem den till mig per post och prislappen landa på blygsamma 2800kr

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8f29777e197fb72e4021dc7aeaf463bc.jpg

Så otroligt skönt! Rätt nummer är det på delarna då det inte är en sug-koppling! smile

Och fick fatt på ett riktigt fräsch svänghjul med absolut 0 sprickor eller glödgad, såklart är bilen startat och har märken efter det men för att vara från en bil med 40 000 mil på mätaren är det helt sjukt bra skick!
Troligen har den bara gått långt uppe i dalarna (där bilen kom från) och är därav dess fina skick!

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8b61ef13e8253569db0f54a611f280e7.jpg

Motorn ska ner i bilen förhoppningsvis i veckan som kommer, det ska bli riktigt "najs"! cool big_smile

Men jag har några tråkiga nyheter också, iaf för mig.

Transportstyrelsen har bråkat med mig sedan årsskiftet ang avgaskraven den blivit bestraffad med efter felaktig registreringsbesiktning, på fler än bara avgaskrav är värt att nämna. Först efter mycket om och men fick jag ett ja på frågan men innan dessa uppgifter blev ändrade på papper ändra de sig TROTS full "laglig rätt" och hårda bevis på en äkta GT maskin och registreringspapper med klar tydlig skrift "B204GT" utan katalysator OCH avkodning av chassi nr med Volvos kodningshandbok för att bevisa tydligare vad det är för något får jag ny det slutliga beslutet rakt upp i ansiktet:

"Är bilen en gång registrerad med katalysator backar vi inte tillbaka och ger tillstånd att den kan tas bort"
Trots felaktig besiktningsbeslut! Nämnde även att varken taklucka, korrekt modellbenämning, KW effekt (nu med katalysator) eller dragkulans dragvikt stämmer.
Riktigt lustigt att den är registrerad med GT'n hästkrafter när den blev beslutad som den är.

det åvan beslut gjorde en riktigt bra dag på arbetet till en urusel dag.
Detta beslut är taget i sista instansen och kan inte göra något annat än vad de sa i telefon.

"Ända sättet är att bilen tages in på nytt från Italien "

Och då undrar man intelligens nivån på folket, myndigheter säger jag bara. Usch! mad


Tack och hej!

TurboRiddarn
12 juni 2015 · 102 Inlägg

Det tar sig, sa mordbrännarn!

Satt en "deadline" för när bilen skall stå och gå lagligt på egen maskin, måndagen 6 Juli bör den vara i god form och köra en riktig premiärtur till Norge, Gatebil Rudskogen 10-12 juli!

Har förberett en massa för att hänga ner motorn i karossen. Köpt de resterande delarna för att göra bilen startklar och körbar, tyvärr dog mobilen för mig innan jag hann ta kort på det men hoppas ni klarar er!

Har i de soliga dagarna tvättat och gnott som en galning i hela motorutrymmet! Tro mig, det var riktigt ingrott i olja som satt sig i lacken.
Men efter timmars arbete blev det ett mycket gott reslutat jag är nöjd med!

Rent blev det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-a51437e72edd231d8428927d5f00ac1a.jpg

Blänker så vackert!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-78ab86fb376f52ae19194e4b83eaa1a0.jpg

Extremt fin motorbalk måste jag säga "Rostfri"
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-078ac05aa2d01c33e24d0ac459331b6c.jpg

Inte mycket att klaga på här heller..!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8f94ea8bbcaf7de194e5cc589e83d70c.jpg

Motorn gick igenom dörrhålet med 10mm till godo, en fin sidobild av den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-8a36fd9d42ec90eb750374a5f2f8c8bd.jpg

Såhär ser EGT givaren ut på dessa maskiner, glömde få med det förra uppdateringen att det hade gjorts! 
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-e00d9d669edfac9f090fc63ed6ff96d6.jpg

Bjuder på en bild bakifrån, den är riktigt skitig, jag vet neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-409dfbd8be6d41e885231c33bd0f2915.jpg


Håller på och köper alla de delar jag behöver innan min lokala volvohandlare stänger för sommaren, plånboken gillar mig inte alls just nu. Fördelarlock, rotor, kablar, termostat (på dessa maskiner skall de ha 87graders tydligen) Pilotlager med knaster, olja till lådan, packningar till spjällhuset då det ska bytas mot ett mycket fräschare jag fått tag på, oljereturens packningar, div kopparbrickor runt turbon, de tryckrör som går att få tag på och fattas/ skadade för mig, bromsklossar, backar och listan kan göras mycket, mycket lång.
Jag försöker i full fart med allt jag kan! 

Motorn sänks ner på fredag om 1 vecka i alla fall om jag får delar som planerat, "stay tuned"! smile

Senast redigerat av TurboRiddarn (12 juni 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang