Volvo 745 2.0L 16V Turbo, "Operation Volvo Original"

En Volvo 745 från 1990, motorn är B204GT. En 16v turbo på 2L vilket utvinner hela 200hk. En bil som ska renoveras, både motor, chassi, exteriör och interiör med enbart volvo original detaljer till det mån det går! :) Följ med på min resa till en mycket ståtlig och vacker volvo kombi i det utförande det bör vara, Original! :)
  • 85 Följare
  • 46 898 Visningar
  • Projektet avslutat 8 mars 2016
TurboRiddarn
1 november 2015 · 102 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Bilen går bra? smile

Bilen rullar och går perfekt, än så länge roll!
Den står dock inställd för året, vill inte låta den få smaka på saltade vägbanor som dom redan idag på kalla mornar åker runt och strör ut. (Socker kanske de använder nu dock..?) mad

Den är dock inte speciellt vacker i dagsläget, sitter en röd front på den för stunden. Håller på att spara ihop lite pengar så jag har råd att ge den en ny lack (blir högst troligt den originala silverfärgen igen, är trots allt ett "original bygge")

Söker också efter nya stolar till stackarn, svart halvskin i det rutiga plyschet alternativt ett komplett svart helskin. Bara att höra av sig om någon har något de vill bli av med! tongue

Har tyvärr ingen bild att dela med mig av, ny mobiltelefon och inget nytt finns på datorn. hmm

Inget mer kommer att hända med detta projekt förens snön är helt borta och solen skiner igen tyvärr, står i ett utrymme som är icke meck-bart sad

Mvh Michael

TurboRiddarn
6 januari 2016 · 102 Inlägg

Tänkte bara skriva in någonting, för att inte låta tråden "dö ut" totalt, visa att bilen fortfarande finns smile
Inte gjort någonting direkt på den, bytte tillbaka till dess originala silverskärmar och frontlyktor. Skärmarna är jätteskitiga så det är inte "bara du" som tycker det ser konstigt ut! tongue
Även satt dit nya baklyktor och blinkers runt om bilen, första delarna som inte är volvo original då volvo tar sanslösa priser på dessa detaljer men jag hoppas att jag är förlåten!

Har också gjort ett nytt kompressionslprov med varm motor och ny och mer kvalitativ mätare!
Cylinder 1: 10.3
Cylinder 2: 10.1
Cylinder 3: 10.3
Cylinder 4: 10.0

Nu känns resultaten lite bättre.. Kass biltema mätare ska man inte lita på iaf..

Den står tyvärr utomhus pga ändrade omständigheter vilket är jävligt tråkigt tyvärr, menmen.. hmm
Startar dock upp den lite då-och-då i vart fall så den inte rostar ihop, drar på full värme och rullar en sväng inne på området så den får tina ordentligt. 14- grader, det tog den lätt iaf och hoppa igång fint smile


Lite proffsfotograferade bilder då!


https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-e426a2c53805cc753ca3c33ff444c285.jpg

En ny övre kylarslang är ditsatt iaf, slippa den gamla som var bra skabbig med en gammal temperaturgivare på sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-0a59ca57767f345d94a0162c1eb568d6.jpg

Bytte till en aluminium intercooler (modellanpassad) har jag gjort iaf då den gamla visade sig läcka i ena gaveln!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-74b7907b7d28d0d84b03fb39aacbf81d.jpg

Blev röd/vita bakljus och vita skräm och frontblinkers, i efterhand kanske skulle kört gula för det mer "gubbiga" stilen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-311fa8486f066d79e2397c19e99f3707.jpg

Alla mätare lever (ink tankmätaren, den talar sanning.. tanken är faktiskt väldigt tom!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-7411610465b2fe147fe3a5d77b96b4f1.jpg

Åkte en liten sväng.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-fd4878866ea8ecd59085a494480af03e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-75f0cf6d0f723741079d704e570899e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-76a67a38cd9fc4eaa45fa65cb2d79440.jpg


Mvh Michael

Tampongpunkarn
6 januari 2016 · 786 Inlägg

Riktigt Fränt Bygge detta smile Du kan ju sälja motorn åt mej ^^

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
danneeemannen
7 januari 2016 · 46 Inlägg

Har alltid tyckt att en 745a turbo 16v är den absoluta dröm bilen big_smile
Å att den har färgkod 130-11 & med svarthalvskinn kan man ju verkligen inte klaga på wink

Lägger självklart en prem & hoppas på många framtida underhållande updates big_smile

///MVH Danne

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
TurboRiddarn
6 mars 2016 · 102 Inlägg

Projektet har tyvärr tagit en sväng-om och är därmed avslutat med målet mot original. Något kapitalt misslyckande har det blivit med maskin och har inte råd att göra om allt.
Efter att försökt sälja detta utan minsta intresse för den pengen jag vill ha, som jag ser papper och dess "utrustning" för, kommer det nu byggas en snabb vinterbil (isbil) av denna.
Jag får tacka för ert engagemang och visat intresse. Kan hända att någon form av projekttråd kommer upp senare i framtiden.

Med vänliga hälsningar
Michael

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
6 mars 2016 · 461 Inlägg

Det va riktigt tråkigt att höra. sad
Vad är det som har hänt?

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Lucif3r
7 mars 2016 · 2 215 Inlägg

Ja, det var ju väldigt tråkigt... Vad hände med motorn då?
Bara för nyfikenhetens skull, hur mycket försökte du sälja bilen för?

TurboRiddarn
7 mars 2016 · 102 Inlägg

I kort har jag kört en del, och dess övertryck tycks inte gå väck.
Fick alla de gröna handböckerna från volvo när de rensa hyllorna på b204 maskinerna.
En spekulant notera att cylinderborr är satt på överdimension steg 1. Efter kontroll stämmer det med volvos handbok för renovering av B204. Med andra ord betyder det att maskin måste blivit öppnad tidigare i livet (trots att det inte synts)
Jag har då glatt monterat i std ringar i mitt ovetande. likväl har motorfirman icke informerat mig om detta då de tog för givet att jag visste om det då resterande spel med mera såg schysst ut.
Eftersom detta fel finns krävs det att maskin öppnas igen och görs rätt. Och de pengarna har jag inte att göra om det i dagsläget. Motivationen är för den delen i botten, av flera anledningar.

Annonserades ut för 25 000 kr i mitt ovetande med ovanstående.
För dessa som stod vid stort intresse sades 20 000kr med bristen funnen, med alla saker som tillhör bilen följs med. Bl.a väldigt fina 16' hydra fälgar på fina bridgestone sommarhjul i priset.
Med alla backade från affären, och mycket tid nerlagt på att hålla kontakt och beskrivningar om/hur/vad ang bilen.
Har då ledsnat att skänka bort saker gratis, lägga energi på försäljning och tampas med alla möjliga muppar gör jag då med nöje en vinterslakt av denna, få ut något kul i denna kamp. Onödigt och dumdristigt? Alla åsikter är olika, men nu har jag ruttnat ordentligt.

Mvh

Lucif3r
8 mars 2016 · 2 215 Inlägg

Jaha, det var ju tråkigt att det blev miss med borrningen. Vet hur det är med avsaknad av pengar, men så otroligt dyrt är det ju inte att fixa nya kolvar och ringar till en rödblockare. Spar motorn och fixa den om/när du har lite pengar över(och motivation) smile
Riktiga 16V turbo växer ju inte på träd direkt.

Ärligt talat, jag skulle inte heller betala 20-25000kr för "en gammal 745" med halv-defekt motor. För dom pengarna kan man likagärna köpa en billigare 745 med tråkig motor och kasta i en T5a eller liknande istället.
Tyvärr är det ju så att man sällan får ut några pengar för nedlagd tid, och man får aldrig ut dom pengar man lagt ner på bilen...
Bilar är ju den absolut sämsta investering man kan göra, det är bara förluster där... Och inte små förluster heller...

Elving_
8 mars 2016 · 675 Inlägg

"en gammal 745" med halv-defekt motor." Inser du att detta är ingen vanlig 745:a? tongue Dessa bilarna är ju för tusan ovanligare än både 780 turbo och tidiga 760 turbo med B23ET. Går inte riktigt att jämföra smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
TurboRiddarn
8 mars 2016 · 102 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jaha, det var ju tråkigt att det blev miss med borrningen. Vet hur det är med avsaknad av pengar, men så otroligt dyrt är det ju inte att fixa nya kolvar och ringar till en rödblockare. Spar motorn och fixa den om/när du har lite pengar över(och motivation) smile
Riktiga 16V turbo växer ju inte på träd direkt.

Ärligt talat, jag skulle inte heller betala 20-25000kr för "en gammal 745" med halv-defekt motor. För dom pengarna kan man likagärna köpa en billigare 745 med tråkig motor och kasta i en T5a eller liknande istället.
Tyvärr är det ju så att man sällan får ut några pengar för nedlagd tid, och man får aldrig ut dom pengar man lagt ner på bilen...
Bilar är ju den absolut sämsta investering man kan göra, det är bara förluster där... Och inte små förluster heller...

Med god erfarenhet kostar allt 3x mer än vad man har tänkt sig. Vi pratar 7000 kr i kolvar, ensamma. Packingar, nya skruvar med mera är en kostsam historia.
Har inte väntat mig vinst på bilen, men hoppades att någon såg vad dess kringutrustning var värt, grenrör, turbo, styrenheter, koppling, trädetaljer, fälgar, alu ic eller varför inte toppen som är renoverad för en 9000kr ensam? och så vidare. Sedan är papprena guld för den som vill bygga sleeper, hur många 16v turbos kan man få igenom besiktningen? B204 eller b234, det ser lika dana ut på blocken och lär med lätthet kunna få igenom ett B230 block och 16v topp på det, sålänge du har grenröret, turbo och insuget monterat.

Hursom är det just den inställningen med att "det bara är en 745" gör att jag orkar inte att lägga ner mer energi på att sälja den. Detsamma om att "bevara den", den var ju trots allt inget märkvärdigt. Sätter då den hellre i ett träd än att skänka bort den, och snor alla godbitar som jag kastat pengar på.
Då folk tycks betala över 10 000kr för en halvdan simpel GL och mer än dubbelt för en vanlig turbo. Dessutom är denna bil ovanligare än en 240 turbo och där betalas det goda pengar för en riktig burk som behöver kärlek i alla hörn och kanter. Men såklart är det annan årsmodell och modell i fråga och kanske inte en rättvis jämförelse.
Att det enbart finns 9st trodde jag skulle ha någon form av "värdehöjande" faktor, att importera en likvärdig går på över 50 000 kr vad jag sätt, om du hittar någon dvs.

Senast redigerat av TurboRiddarn (8 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang