ford100 skrev:
Be om hjälp på garaget sa min sonson där hjälper dom dig så tack för hjälpen.
Förväntade mig inte o bli idiotförklarad då.
Men vad förväntade du dig egentligen att få hjälp med?
"Hej, jag har fått böter för att min bil är olaglig, hur ska jag slippa betala?"
Ingen tycker väl det är roligt att få böter och ibland blir man både förvånad och förbannad. Jag vet flera som missat korta hastighetssänkta vägsträckor och åkt fast för fortkörning. Likförbannat är det bara att inse faktum. Och att då åberopa något slags moraliskt rätt för att en verkstad sagt si eller så- eller bilprovningen, håller faktiskt inte. Det är du som bilägare som måste se till att din bil är laglig eller olaglig. Tyvärr. Och det är det folk hela tiden sagt i denna tråd.
Det är inte så ovanligt att folk skriver liknande frågor, det handlar oftast om hur man slipper p-böter eller fartkameraböter och i de flesta fall är kontentan att man allt får spotta i nävarna och betala. Du tog ju det hela ett steg längre, du överklagade vilket är din fulla rätt, men där förlorade du. Det verkar förvåna dig att du förlorade?
Självklart är vissa kommentarer lite snäsiga och påhoppande vilket kan ses onödigt, men eftersom sakfrågan är så solklar så är inget annat att förvänta.
Din förhoppning att verkstaden ska betala är ju lite att gripa efter halmstrån. Möjligtvis skulle du kunna dra en tvist kring monteringen av ljusen om du nu kan framställa bevis på att de innan de monterade dessa sagt att bilen ska vara laglig efter monteringen. Böterna däremot, aldrig! Jag hoppas verkligen inte det för det borde aldrig kunna vara någons annans fel/ansvar än den som äger/framför fordonet.
Om du nu ska offra dig, din tid och skaffa dig sömnbesvär och magsår genom att dra denna verkstad inför någon slags rättsväsende så önskar jag dig lycka till. Jag ser och hör din frustration, men jag tycker du agerar dumt för din egen skull. Den ekonomiska sidan då, ja jag förstår såklart att det är pengar som känns trista. Oavsett din ekonomiska ställning så suger det rejält men om du nu är pensionär så skulle det förvåna mig om detta är den första näsbränna du fått i ditt liv. Jag har 20 år kvar till pension men kan berätta minst 10 liknande exempel där jag på ett eller annat sätt "förlorat" x antal tusen kronor. Life sucks. Eller så har vi bara en fantastisk förmåga att glömma alla de gånger vi hade tur.
Ta lite julskinka nu, skölj ner den med en Mariestads och knäpp på Kalle.