3837
Sök

Dieselvärmare volvo s60 ger ingen värme!

1 231 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
tja! har köpt mig en volvo s60 D5 2002, programmerar värmaren så den ska vara varm 06:20 när jag åker till jobbet men när jag kommer ut är det max 10 grader inne i bilen.. spelar ingen roll hur länge jag ahr den igång så blir det inte varmare!

den går iallafall för det ryker som ett ånglok och brummar som ett flygplan så där är inget fel.. någon som kanske vet vad felet är? smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
23 december 2014
om den ryker så äre inge bra... inte så att skiten stänger av sig efter en stund.
men att fläkten går endå?

skulle göra en servcie på den pga röken oavsätt..

Kör fort så hinner inget hända...

1 231 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
Growe skrev:
om den ryker så äre inge bra... inte så att skiten stänger av sig efter en stund.

jaså dom ska alltså inte ryka? har aldrig haft nåt sånt här förut men jag tänkte logiskt att eldad diesel = rök ;) får väl antagligen åka upp till volvo men det brukar ju bli dyrt :( finns inga filter eller liknande som kan sota igen?
den verkar ju inte stänga av sig eftersom det ryker hela tiden..
Senast redigerat av Zzoink (23 december 2014)

320 Inlägg
23 december 2014
läs av felkoderna först , ta ställning därefter

15 030 Inlägg
23 december 2014
Zzoink skrev:
Growe skrev:

jaså dom ska alltså inte ryka? har aldrig haft nåt sånt här förut men jag tänkte logiskt att eldad diesel = rök wink får väl antagligen åka upp till volvo men det brukar ju bli dyrt sad finns inga filter eller liknande som kan sota igen?

nej när den ryker är något knas.

haren stor jävel i bussen och den ryker bara när den börjar strula.  normalt märks det knappt att den är igång och då är den skapligt mycket större  än till en liten bil.

sen kan det vara så att du inte har rätt inställning på fläktar osv som gör att det inte blir så varmt.
hur står tempraturmätaren i bilen? och hur lång tid står den igång?
min mätare rör sig redan efter 10min  efter 25 har jag varmt i en hel buss från minus 15 till +19

1 231 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
Growe skrev:
Zzoink skrev:
Growe skrev:

jaså dom ska alltså inte ryka? har aldrig haft nåt sånt här förut men jag tänkte logiskt att eldad diesel = rök wink får väl antagligen åka upp till volvo men det brukar ju bli dyrt sad finns inga filter eller liknande som kan sota igen?

nej när den ryker är något knas.

haren stor jävel i bussen och den ryker bara när den börjar strula.  normalt märks det knappt att den är igång och då är den skapligt mycket större  än till en liten bil.

sen kan det vara så att du inte har rätt inställning på fläktar osv som gör att det inte blir så varmt.
hur står tempraturmätaren i bilen? och hur lång tid står den igång?
min mätare rör sig redan efter 10min  efter 25 har jag varmt i en hel buss från minus 15 till +19

har läst att hur jag har reglagen står inte ska spela någon roll, men har dom står på 24 grader iallafall! den brukar iallafall brumma 30 min innan jag åker så man tycker ju det borde bli varmare än 5-10 grader när det är precis under nollan smile

82 Inlägg
24 december 2014
Spelar ingen roll hur du har reglagen i bilen inställda värmaren sköter det själv, ryker det jätte mycket bränner ju den dieseln dåligt men de brukar ryka lite från dem. Det händer att elementet i dessa geggar igen. Vill du prova kan du lossa slangarna till det och spola sitter på torpeden, en slang in och en ut

Först kan du ju känna på dem när värmarn vart igång en stund för att se om dem är varma, är dom inte det funkar inte cirkulationspumpen till värmaren bra

1 231 Inlägg
29 december 2014
Trådstartare
nu har jag plockat bort värmaren.. såg att röret som avgaserna kommer ut ur var mos så kapade av det där den var mosad, startade upp värmaren för att se om det hjälpte men möttes av ett rökmoln som kunde liknas med en bilbrand.. slog små gnistor ur avgasröret också! men nu har jag iallafall plockat bort den för läste nåt om nån skål inne i värmaren? men hur fan kommer man in i den? har tagit bort toppen så jag kommer in till den lilla fläkten men där tar det stopp smile

93 Inlägg
29 december 2014
har du skruvat bort glödstiftet ? om inte, då lär du inte komma in i den tonguetongue
Senast redigerat av Muggzorz (29 december 2014)

1 231 Inlägg
29 december 2014
Trådstartare
såklart har jag tagit bort stiftet wink men blir ju bara ett litet hål liksom smile

15 030 Inlägg
30 december 2014
får inte isär min heller hjälper inte att släppa skruvarna men orka inte greja mer min tror jag fungerar så onödigt att riva.  men problemet är att jag har en Webasto i min nu men köpt en volvo orginal men så jävla tråkigt att riva kofongaren =/
måste byta lysen värmaren och kofongaren fram när jag väl börjar så jag drar mig lite smile

1 231 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
Growe skrev:
får inte isär min heller hjälper inte att släppa skruvarna men orka inte greja mer min tror jag fungerar så onödigt att riva.  men problemet är att jag har en Webasto i min nu men köpt en volvo orginal men så jävla tråkigt att riva kofongaren =/
måste byta lysen värmaren och kofongaren fram när jag väl börjar så jag drar mig lite smile

var ju rätt simpelt att få bort fronten! smile passar på att ta bort xenonkittet ur halvljusen som tidigare ägare slängt dit smile

2 253 Inlägg
30 december 2014
Min Eberspächer D2, snarlik Webasto har jag sittande i båten. 3 gånger har den krånglade på så vis att den rykt något förfärligt. Hela hamnen full i rök.
En gång var det lite dålig kontakt med strömförbrukningen,  12 V.
De andra gångerna har det varit det lilla glödnätet som sitter nere i hålet runt glödstiftet. Det koksade igen p g a att jag kört med för dålig diesel. Finns som reservdel. Lätt att byta o montera.

Först fixade jag mig ett verktyg för att lossa glödstiftet. En långhylsa som jag slipade upp ett längsgående spår i. Detta för att lägga anslutningskablarna i när man vrider stiftet.

Mellan glödnätet och metallen i hålet körde jag försiktigt ned en smal skruvmejsel. Då vek sig nätet in mot mitten. Fick mindre ytterdiameter. Så fiskade jag upp det med en liten krok av ståltråd. Rensade lilla hålet i väggen där nätet satt.
Med det nya nätet följer ett verktyg, som man sätter nätet på och sen är det bara att pressa i tills verktyget stannar.
Har för mig att nätet ska vridas på ett speciellt sätt, kanske ett hål I nätet som ska passa mot hålet i väggen.

Kostade väl 100 - 200 kr.

Glödstiftet går att kolla genom att koppla in det och lägga det mot värmaren gods. Kör sedan igång värmaren. Då ska glödstiftet glöda. Obs koppla aldrig 12 volt direkt på stiftet för att testa, det är nämligen gjort för lägre spänning, pulserande spänning, som värmaren skickar ut.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 december 2014)

82 Inlägg
30 december 2014
Om avgasröret är tillplattat så funkar den inge bra, när du startade upp den för att se om det hjälpte och det rykte stängde du av värmaren eller dog den av sig själv?

1 231 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
Haglund_Robin skrev:
Om avgasröret är tillplattat så funkar den inge bra, när du startade upp den för att se om det hjälpte och det rykte stängde du av värmaren eller dog den av sig själv?

jag stängde av värmaren och startade bilen för att backa ut lite från alla hus, lät den stå på tomgång cirka 5 min för att se om det funkade ordentligt för att hjälpa motorn komma upp i temp, men den var bra nån minut sen bolmade det en stund och sen blev det lugnt osv..

2 253 Inlägg
31 december 2014
Jo... så blev det med värmaren i båten också. Gör flera störtförälskad.
Då glöder stiftet, men kanske inte tillräckligt. Kan vara oxid på kabelskor eller säkringshållare.
Sitter det inte fler säkringar så att säga i serie? En i säkringspanelen och ytterligare en mellan panelen o värmaren? De är säkert hela men som sagt... oxid.
Kollas enklast genom att lossa stiftet och lägga det mot gods. Då ska det glöda Ljusrött om det är helt vid provstart.

Kolla så att säkringarna har rätt värde. En gång bytte jag på en stereo, satte i en för klen. Gick bra tills jag ökade volymen, då glödde säkringen, samtidigt som ljudet blev kasst.

Jag tror fortfarande på koksat glödnät om det nu sitter ett sådant i din värmare.

93 Inlägg
31 december 2014
det är väligt vanligt att dom kleggar igen, byt bränn kammarn så funkar det säkert

glödnät ?? det heter väll flamvakt

2 253 Inlägg
31 december 2014
Flamvakt är något annat. Glödnätet är faktiskt ett nät, som ett litet rör, ca 12 mm i diameter och 20 mm långt. Inget Konstigt med det.

1 231 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
den är fixad nu! hittade dock inget nät i den så tror inte det finns nåt smile avgasslangen var ihoppressad så hela värmaren hade sotat igen.. löste det genom att plocka isär den och sen bada med diesel och köra med tryckluft! nu bränner den på fint igen smile passade på att byta glödstift samtidigt wink

Sök