Min Eberspächer D2, snarlik Webasto har jag sittande i båten. 3 gånger har den krånglade på så vis att den rykt något förfärligt. Hela hamnen full i rök.
En gång var det lite dålig kontakt med strömförbrukningen, 12 V.
De andra gångerna har det varit det lilla glödnätet som sitter nere i hålet runt glödstiftet. Det koksade igen p g a att jag kört med för dålig diesel. Finns som reservdel. Lätt att byta o montera.
Först fixade jag mig ett verktyg för att lossa glödstiftet. En långhylsa som jag slipade upp ett längsgående spår i. Detta för att lägga anslutningskablarna i när man vrider stiftet.
Mellan glödnätet och metallen i hålet körde jag försiktigt ned en smal skruvmejsel. Då vek sig nätet in mot mitten. Fick mindre ytterdiameter. Så fiskade jag upp det med en liten krok av ståltråd. Rensade lilla hålet i väggen där nätet satt.
Med det nya nätet följer ett verktyg, som man sätter nätet på och sen är det bara att pressa i tills verktyget stannar.
Har för mig att nätet ska vridas på ett speciellt sätt, kanske ett hål I nätet som ska passa mot hålet i väggen.
Kostade väl 100 - 200 kr.
Glödstiftet går att kolla genom att koppla in det och lägga det mot värmaren gods. Kör sedan igång värmaren. Då ska glödstiftet glöda. Obs koppla aldrig 12 volt direkt på stiftet för att testa, det är nämligen gjort för lägre spänning, pulserande spänning, som värmaren skickar ut.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 december 2014)