Kamdrev till B6304

ultima
23 december 2014 · 120 Inlägg

Min farsa har slängt i en 3,0l vit-6a (B6304 tror jag den ska heta) från en Volvo S80 i en amazon, och motorn variabelt kamdrev på ena kammen.
Han ska dock köra VEMS istället för det vanliga styrsystemet, så han skulle behöva få tag på ett vanligt kamdrev istället, helst ett manuellt ställbart sådant.

Jag har tittat runt lite men inte hittat några för de motorerna.

Är det någon som vet något om detta? Det är väl i princip samma motorer som från 960, så skulle ett kamdrev från en sådan passa, eller skulle man behöva ta hela kammen också?


Tack på förhand.

Haglund_Robin
24 december 2014 · 82 Inlägg

Till femmorna finns de ju drev både med och utan VVT, borde ju finnas till sexorna med. Kolla hos Volvo

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
kjell-gbg
31 december 2014 · 85 Inlägg

kamdrev på 960 har avlånga hål för skruvarna för montering på kamaxeln ...
det går att justera "läget"

det blir ett fast läge ...
går ej att styra vid "gång"

Senast redigerat av kjell-gbg (31 december 2014)

Janneutanb
31 december 2014 · 7 271 Inlägg

Stödjer inte vems vvt?

torpis Forummoderator
1 januari 2015 · 10 572 Inlägg

Brains skrev:
Stödjer inte vems vvt?

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Janneutanb
1 januari 2015 · 7 271 Inlägg

torpis skrev:

Brains skrev:
Stödjer inte vems vvt?

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

Beror väl på hur den fungerar men eftersom original motorstyrning kan det så borde man kunna få en eftermarknads att också fungera.
Varför? Rimligtvis borde man få ett lite längre effektband.

torpis Forummoderator
1 januari 2015 · 10 572 Inlägg

Brains skrev:

torpis skrev:

Brains skrev:
Stödjer inte vems vvt?

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

Beror väl på hur den fungerar men eftersom original motorstyrning kan det så borde man kunna få en eftermarknads att också fungera.
Varför? Rimligtvis borde man få ett lite längre effektband.

Mig veterligen är VVT på en volvo bara till för att värma katalysatorn snabbare vid kallstart. íaf på turbobilarna. Sugmotorn låter jag vara osagd, men det skulle förvåna mig om man plötsligt gjorde underverk där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
frasse4
1 januari 2015 · 736 Inlägg

torpis skrev:

Brains skrev:

torpis skrev:

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

Beror väl på hur den fungerar men eftersom original motorstyrning kan det så borde man kunna få en eftermarknads att också fungera.
Varför? Rimligtvis borde man få ett lite längre effektband.

Mig veterligen är VVT på en volvo bara till för att värma katalysatorn snabbare vid kallstart. íaf på turbobilarna. Sugmotorn låter jag vara osagd, men det skulle förvåna mig om man plötsligt gjorde underverk där.

Har du någon källa på det? Känns lite långsökt att man inte skulle använda variable ventilstyrning för att få bredare momentkurva. Dessutom fanns det inledningsvis främst på insugskammen och det känns som att den inte skulle kunna påverka uppvärmningen av katalysatorn nämnvärt...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang