Trycket i pedalen försvinner när bilen startas.

SoppanSlut
24 december 2014 · 25 Inlägg

Tjena!

Ska hålla mig kortfattad.
Har gått igenom bromsarna på min 945a som stått ett tag. En kolv i oket VB råkade trilla ut under jobbet. Fick tillbaka den men efter detta gick bara pedalen i botten. Fick luftat (någorlunda) och trycket kom tillbaka men försvinner när jag startar bilen och servon kommer igång. Alltså har tryck när bilen är avstängd men blir trycklöst när bilen startas. Har bytt huvudbromscylinder och bromsservo.

Kan detta fenomen uppstå om det finns luft kvar i systemet? dvs att trycket försvinner när man startar?

Om jag kör med bilen och bromsar har jag ytterst lite bromskraft.

lite halvakut såhär i vintern så svar uppskattas!!

God Jul på er!

Senast redigerat av SoppanSlut (24 december 2014)

meatos
24 december 2014 · 424 Inlägg

Det är luft kvar i systemet så fortsätt lufts tills du får ut allt

God Jul

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 december 2014 · 14 061 Inlägg

SoppanSlut skrev:
Tjena!

Ska hålla mig kortfattad.
Har gått igenom bromsarna på min 945a som stått ett tag. En kolv i oket VB råkade trilla ut under jobbet. Fick tillbaka den men efter detta gick bara pedalen i botten. Fick luftat (någorlunda) och trycket kom tillbaka men försvinner när jag startar bilen och servon kommer igång. Alltså har tryck när bilen är avstängd men blir trycklöst när bilen startas. Har bytt huvudbromscylinder och bromsservo.

Kan detta fenomen uppstå om det finns luft kvar i systemet? dvs att trycket försvinner när man startar?

Om jag kör med bilen och bromsar har jag ytterst lite bromskraft.

lite halvakut såhär i vintern så svar uppskattas!!

God Jul på er!

Om du trycker ner pedalen några gånger med avstängd motor så försvinner trycket och pedalen blir väldigt stum. Om du sedan håller foten på bromspedalen samtidigt som du startar motorn så börjar servon att arbeta och pedalen sjunker ner till det läget som den brukar vara då du bromsar. Det är en helt naturlig grej, så ska det vara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
24 december 2014 · 2 834 Inlägg

Vettemannen skrev:

SoppanSlut skrev:
Tjena!

Ska hålla mig kortfattad.
Har gått igenom bromsarna på min 945a som stått ett tag. En kolv i oket VB råkade trilla ut under jobbet. Fick tillbaka den men efter detta gick bara pedalen i botten. Fick luftat (någorlunda) och trycket kom tillbaka men försvinner när jag startar bilen och servon kommer igång. Alltså har tryck när bilen är avstängd men blir trycklöst när bilen startas. Har bytt huvudbromscylinder och bromsservo.

Kan detta fenomen uppstå om det finns luft kvar i systemet? dvs att trycket försvinner när man startar?

Om jag kör med bilen och bromsar har jag ytterst lite bromskraft.

lite halvakut såhär i vintern så svar uppskattas!!

God Jul på er!

Om du trycker ner pedalen några gånger med avstängd motor så försvinner trycket och pedalen blir väldigt stum. Om du sedan håller foten på bromspedalen samtidigt som du startar motorn så börjar servon att arbeta och pedalen sjunker ner till det läget som den brukar vara då du bromsar. Det är en helt naturlig grej, så ska det vara.

/Benny

Ja, att pedalen går ner lite om man håller bromspedalen nere och startar, det är helt naturligt, men att inte ha nästan nån bromskraft kvar, det är inte naturligt.

Att det ligger luft kvar på nåt ställe det tror jag, så lufta mer så ska det nog bli bättre.

zzr94092
24 december 2014 · 4 395 Inlägg

TS skriver så här"Fick luftat (någorlunda) " vadå någorlunda,antingen så har man väl luftat eller ej,man kan väl inte sluta att lufta när det är någorlunda??

SoppanSlut
24 december 2014 · 25 Inlägg

Tack för alla svar!

Jag vet mycket väl hur pedalen skall kännas, haha! Men som jag skriver så finns det inget motstånd i pedalen när jag startar bilen, pedalen går i sin absoluta botten. Får YTTERST lite bromverkan. Så Benny det är ej felet.

Det jag menade med någorlunda avluftat var som så att jag har luftat vid oken och uppe på huvudbromscylindern. Så det luft som fanns på dessa ställen är ur systemet. Men däremot vet jag inte om det finns luft i rören någonstans. Skulle eventuell luft i rören kunna göra så trycket försvinner när jag startar?? Har ju tryck när motorn är avstängd.. Någon som kan svara på detta?

Jag får lufta igenom hela systemet helt enkelt. Återkommer med resultat.

God Jul på er!

Senast redigerat av SoppanSlut (24 december 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 december 2014 · 14 061 Inlägg

SoppanSlut skrev:
Tack för alla svar!

Jag vet mycket väl hur pedalen skall kännas, haha! Men som jag skriver så finns det inget motstånd i pedalen när jag startar bilen, pedalen går i sin absoluta botten. Får YTTERST lite bromverkan. Så Benny det är ej felet.

Det jag menade med någorlunda avluftat var som så att jag har luftat vid oken och uppe på huvudbromscylindern. Så det luft som fanns på dessa ställen är ur systemet. Men däremot vet jag inte om det finns luft i rören någonstans. Skulle eventuell luft i rören kunna göra så trycket försvinner när jag startar?? Har ju tryck när motorn är avstängd.. Någon som kan svara på detta?

Jag får lufta igenom hela systemet helt enkelt. Återkommer med resultat.

God Jul på er!

Det var bara en tanke jag hade. Men bra att du återkommer om du hittar på felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
blink_pj
26 december 2014 · 477 Inlägg

Ska inte kunna hända men har vart med om att luften kan börja vandra runt i hela broms systemet. Jag skulle nog prova lufta manuellt runt om och även i rören vid ABSen  om du har det...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
SoppanSlut
27 december 2014 · 25 Inlägg

blink_pj skrev:
Ska inte kunna hända men har vart med om att luften kan börja vandra runt i hela broms systemet. Jag skulle nog prova lufta manuellt runt om och även i rören vid ABSen  om du har det...

Ja jag har ABS. Nu ser jag ju inte bilen framför mig så hur luftar man vid ABS:en egentligen?

MVH

blink_pj
27 december 2014 · 477 Inlägg

Ring en polare som kan hålla tryck på pedalen sedan så öppnad du ett rör åt gången på ABS enheten. Liknande som när man luftar oken i nipplarna fast nu lossar du bara nått varv på rören. Pumpa, håll lätt tryck, öppna rör, följ med pedalen ner, stäng röret och återupprepa ett par gånger på varje rör. Lite kladdigt men effektivt om luften har "vandrat". Så länge din polare håller lite tryck på pedalen och följer med ner kan det bara komma ut luft så de är värt ett försök iallafall
Tänk på att precis som alltid att inte gå ner helt i botten med pedalen och håll koll på nivån i behållaren ☺

Senast redigerat av blink_pj (27 december 2014)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
SoppanSlut
28 december 2014 · 25 Inlägg

blink_pj skrev:
Ring en polare som kan hålla tryck på pedalen sedan så öppnad du ett rör åt gången på ABS enheten. Liknande som när man luftar oken i nipplarna fast nu lossar du bara nått varv på rören. Pumpa, håll lätt tryck, öppna rör, följ med pedalen ner, stäng röret och återupprepa ett par gånger på varje rör. Lite kladdigt men effektivt om luften har "vandrat". Så länge din polare håller lite tryck på pedalen och följer med ner kan det bara komma ut luft så de är värt ett försök iallafall
Tänk på att precis som alltid att inte gå ner helt i botten med pedalen och håll koll på nivån i behållaren ☺

Okej tack för svaret, skall testa detta imorgon. Återkommer med resultat.


Trevlig fortsättning! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang