En ovanlig Chevrolet small block ska jag helrenovera, skrämma upp en aning. det kommer läggas mycket krut på Ha rätt delar i. Borras till 283cui, köras in i bänk och placeras i min bar i vardagsrummet ;-)
Är nyfiken, 265 till 283, då räcker väl inte bara borrning?
Tackar, jag vill tillge dom tips Jag kan, så folk kan slippa lite trubbel ;-) Jo, 265 har duktigt grova cylinderväggar och klarar 283 borr :-) Jag har gjort det på en annan med
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 582 Inlägg
28 december 2014
#22
Tumbleweed skrev:
farbrorbozze skrev:
Tumbleweed skrev:
Vi delade en motor på jobb engång, som ville gå varm, inte konstigt, hela blocket var fyllt med gegga ;-)
ja det är jäkla vanligt, tror det är många som inte fattar det med tanke på hur många bilar man ser som rullar med öppna huvar mm på crusingar
Skrik till om det är nån skruv / pryl / fäste som saknas till motorn , alltid bra & kunna bidra till projekten
Skönt o veta, för ibland är det Nån smådel som kan fela ;-) förresten, har du nån vattenpump t din prydnads motor?
söker en aluminiumpump till den, har en gammal 50tals gjutjärnspump nu, har ju en 283a underdel som jag enbart ska ha blocket från , plus lite delar som vevstakar mm från prydnadsmotorn som inte kommer till användning. så det blir nog lite prylar över om du behöver nåt.
ja det är jäkla vanligt, tror det är många som inte fattar det med tanke på hur många bilar man ser som rullar med öppna huvar mm på crusingar
Skrik till om det är nån skruv / pryl / fäste som saknas till motorn , alltid bra & kunna bidra till projekten
Skönt o veta, för ibland är det Nån smådel som kan fela ;-) förresten, har du nån vattenpump t din prydnads motor?
söker en aluminiumpump till den, har en gammal 50tals gjutjärnspump nu, har ju en 283a underdel som jag enbart ska ha blocket från , plus lite delar som vevstakar mm från prydnadsmotorn som inte kommer till användning. så det blir nog lite prylar över om du behöver nåt.
Jag har en alu jag kan byta mot nått ;-) absolut inget fel på alupumpen, MEN, den är gjord för multirem och går därmed på fel håll! Men se fin o lätt ut =perfekt! ;-)
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 582 Inlägg
28 december 2014
#24
Tumbleweed skrev:
farbrorbozze skrev:
Tumbleweed skrev:
Skönt o veta, för ibland är det Nån smådel som kan fela ;-) förresten, har du nån vattenpump t din prydnads motor?
söker en aluminiumpump till den, har en gammal 50tals gjutjärnspump nu, har ju en 283a underdel som jag enbart ska ha blocket från , plus lite delar som vevstakar mm från prydnadsmotorn som inte kommer till användning. så det blir nog lite prylar över om du behöver nåt.
Jag har en alu jag kan byta mot nått ;-) absolut inget fel på alupumpen, MEN, den är gjord för multirem och går därmed på fel håll! Men se fin o lätt ut =perfekt! ;-)
är väl fel längd på en sån egentligen, men du får gärna spara den åt mig, det är "låg vikt" jag är ute efter men vill samtidigt ha spårande remskivor om jag ska använda motorn för utprovning av generatorfästen / kylarplacering osv.
Hehe, det är original kort vattenpump, och vanliga remhjul passar. Corvette Only 84-91, jag har läst par som använt dessa med vanliga kilremmar, men upptäckt att motorn går upp i temp, och sedan kikat upp det, tadaa, går på fel håll.
Hursomhelst, den är identisk med en kort pump, med vingarna är felvända i pumpen.