Volvo 740 -90 bränslefel?

zhakkee bambam
30 december 2014 · 50 Inlägg

Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

I don't drive fast, i just fly low!
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
BMW e30 320i "pizzaräcern" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2014 · 3 730 Inlägg

zhakkee skrev:
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bamzefan Bondmeckare
30 december 2014 · 246 Inlägg

DiwraZ skrev:

zhakkee skrev:
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2014 · 3 730 Inlägg

Bamzefan skrev:

DiwraZ skrev:

zhakkee skrev:
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Du har rätt men det är heller inte hela sanningen. Lh2.4 har inte alltid förpump och huvudpump. Turbomodellerna 95-98 har endast pumpi tanken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bamzefan Bondmeckare
30 december 2014 · 246 Inlägg

DiwraZ skrev:

Bamzefan skrev:

DiwraZ skrev:

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Du har rätt men det är heller inte hela sanningen. Lh2.4 har inte alltid förpump och huvudpump. Turbomodellerna 95-98 har endast pumpi tanken

Det kan stämma, tänkte mest på sugmotorerna då jag knappt skruvat med turbomodellerna av dessa vagnar..

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 december 2014 · 3 730 Inlägg

Bamzefan skrev:

DiwraZ skrev:

Bamzefan skrev:

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Du har rätt men det är heller inte hela sanningen. Lh2.4 har inte alltid förpump och huvudpump. Turbomodellerna 95-98 har endast pumpi tanken

Det kan stämma, tänkte mest på sugmotorerna då jag knappt skruvat med turbomodellerna av dessa vagnar..

Det tycker jag att du ska börja med. Hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zhakkee bambam
30 december 2014 · 50 Inlägg

Tack för snabba svar.. Har Regina sprutet isånafall, ingen "vanlig" LMM.. Mvh

I don't drive fast, i just fly low!
BMW e30 320i "pizzaräcern" (1989)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
Bamzefan Bondmeckare
30 december 2014 · 246 Inlägg

zhakkee skrev:
Tack för snabba svar.. Har Regina sprutet isånafall, ingen "vanlig" LMM.. Mvh

Exakt, sitter endast en givare på slangen (Den inringade på bilden)

http://forumbilder.se/DF00C/2013-08-14-15-29-13-red.jpg

Senast redigerat av Bamzefan (30 december 2014)

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
blink_pj
30 december 2014 · 477 Inlägg

Har du en pump "under" förarsätet så sätt på tändningen o knacka lite lätt på pumpen så hoppar den troligen igång igen. Väldigt vanligt att pumpen stannar när tanken börjar närma sig tom😊

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Meaganeowner
30 december 2014 · 2 250 Inlägg

Är inte så illa att pumpen i tanken går?

Har för mig att det kan  bli läck på rör eller slang mellan pump o sil i tanken.

zhakkee bambam
31 december 2014 · 50 Inlägg

Problemet löst, en lödning som släppt pyttelite på armaturen (kablaget till pumpen) så nu går bilen igen, tack för svaren ändå! big_smile

I don't drive fast, i just fly low!
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
BMW e30 320i "pizzaräcern" (1989)
Meaganeowner
31 december 2014 · 2 250 Inlägg

Tur att det var så lite.

Gott nytt år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang