Fast pris eller bud?

Lracthor
5 januari 2015 · 87 Inlägg

Hej! Tänkte snart sälja Volvon och började tänka om man skall be om bud eller om man ska sätta fast pris? Om jag sätter fast pris har de något att utgå och kommer till 100% pruta. Om man får ett bud kan det ju bli så att det är högre än det man tänkt sig? Vad tror ni är bäst?

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari 2015 · 26 136 Inlägg

Eller så får du bara skambud..om man vänder på myntet.

Sätt ett fast, lite högre pris, så att du har lite prutmån.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JimmyAndersson
5 januari 2015 · 1 679 Inlägg

Bestäm dig vad det lägsta du kan sälja den för sen lägger du på ca 20% smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
andreas1
5 januari 2015 · 1 020 Inlägg

Hoppar alltid över bilar som har budgivning hos privatpersoner.
Sätt lite högre pris än du vill ha istället.
Vad du än gör kommer folk försöka tokpruta.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Evildan
5 januari 2015 ·

Vill du ha auktion så lägg ut den på tradera utan reservationspris.

Vill du ha hyfsat seriösa spekulanter och slippa några lycksökare gör du som redan föreslagits, lägg ut den för att pris som är något högre än din smärtgräns.
Lägg ut telefonnumret och var beredd på många korkade mail tillika samtal där du får en mängd frågor gällande sådant du redan radat upp i annonsen.

Tips på en vettig annons som lockar spekulanter.
Använd egna bilder, ta kort på interiören och på eventuella skador bilen har.
Mörka ingenting.
Glöm inte att beskriva bilen väl, gällande bes, skatt, servicehistorik.
Skriv ned den utrustning som bilen har även sådant som tycker är självklart såsom elhissar och speglar, det är inte givet att spekulanten har koll på utrustningsnivån i en S60 då dom flesta människor ser bilen enbart som ett nödvändigt ont för att förflytta sig mellan önskade punkter.

caromania Forummoderator
5 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Vill du ha auktion så lägg ut den på tradera utan reservationspris.

Vill du ha hyfsat seriösa spekulanter och slippa några lycksökare gör du som redan föreslagits, lägg ut den för att pris som är något högre än din smärtgräns.
Lägg ut telefonnumret och var beredd på många korkade mail tillika samtal där du får en mängd frågor gällande sådant du redan radat upp i annonsen.

Tips på en vettig annons som lockar spekulanter.
Använd egna bilder, ta kort på interiören och på eventuella skador bilen har.
Mörka ingenting.
Glöm inte att beskriva bilen väl, gällande bes, skatt, servicehistorik.
Skriv ned den utrustning som bilen har även sådant som tycker är självklart såsom elhissar och speglar, det är inte givet att spekulanten har koll på utrustningsnivån i en S60 då dom flesta människor ser bilen enbart som ett nödvändigt ont för att förflytta sig mellan önskade punkter.

Och om det är någon som ska köra till, eller i jobbet så kan det ju även vara mellan oönskade punkter. Glöm inte det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
5 januari 2015 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Vill du ha auktion så lägg ut den på tradera utan reservationspris.

Vill du ha hyfsat seriösa spekulanter och slippa några lycksökare gör du som redan föreslagits, lägg ut den för att pris som är något högre än din smärtgräns.
Lägg ut telefonnumret och var beredd på många korkade mail tillika samtal där du får en mängd frågor gällande sådant du redan radat upp i annonsen.

Tips på en vettig annons som lockar spekulanter.
Använd egna bilder, ta kort på interiören och på eventuella skador bilen har.
Mörka ingenting.
Glöm inte att beskriva bilen väl, gällande bes, skatt, servicehistorik.
Skriv ned den utrustning som bilen har även sådant som tycker är självklart såsom elhissar och speglar, det är inte givet att spekulanten har koll på utrustningsnivån i en S60 då dom flesta människor ser bilen enbart som ett nödvändigt ont för att förflytta sig mellan önskade punkter.

Och om det är någon som ska köra till, eller i jobbet så kan det ju även vara mellan oönskade punkter. Glöm inte det.

http://i.ytimg.com/vi/Vzmaxl4XEOU/hqdefault.jpg

Dotzie
5 januari 2015 · 485 Inlägg

Jag håller med Andreas, hoppar alltid över annonser där man vill ha ett bud, detta är för enluttrad gammal människa som jag ett nytt och helt obegripligt sätt att sälja något på. Jag gissar att några människor tycker det är spännande med auktioner och så har detta fått fäste.

Det är ju också så att man "alltid" vet en varas eller en tjänst värde, så varför inte sätta ut ett pris för man vill sälja den varan till för pris dåsmile Då alla marknander styrs av tillgång och efterfrågan så är också detta som utgör det såkallad marknadsvärdet. Marknadsvärdet varierar och påverkas av olika faktorer, som exempel så är det ju lättare att sälja vinterhjul på hösten, finns det då vid din annonstillfälle få vinterhjul till salu men mängder av spekulanter så blir markandspriset högre och tvärtom då såklart smile

Tekniken har gjort att vi kan mejla, smsa, mer eller mindre anonymt och det är ju bra men har också medfört att folk skickar iväg bud utan att veta vad de budar på(detta bedöms skambud) och känns inte så seriöst tycker jag. Mitt råd är att uppskatta ett marknadsvärde på din vara(kolla vad andra säljer en liknande produkt för) lägg på några kronor extra då har du prutmån ifall du skulle behöva, lägg inte ut något telefonnummer utan låt eventuella spekulanter mejla istället, det sortera bort en del sms-budare, sedan kan du ju sortera och välja vilka som känns seriösa och mejla ditt telnr.

Om du är orolig för att folk vill pruta så bestäm dig innan för en lägsta nivå som någon skriver i tråden( detta benäms ofta som sista-pris av vissa och skickas ofta via sms och är helt oseriöst enligt mig) du behåller detta för dig själv till dess att du kommit i ett läge där du kanske ändå är tvungen att bli av med den vara som du har till försäljning. Annars väntar man in marknanden någon vecka eftersom den hela tiden förändras och rätt vad det är så är det någon som vill köpa din vara för det pris som du begär om det inte är oskäligt högt i jämförelsen med andra liknande varor:)

Tycker du att auktioner är spännande och intressant så ska du ju som någon skrivit lägga ut varan på Tradera exempelvis.

Lycka till smile

My car Brings Me Women
Evildan
5 januari 2015 ·

Dotzie skrev:
Jag håller med Andreas, hoppar alltid över annonser där man vill ha ett bud, detta är för enluttrad gammal människa som jag ett nytt och helt obegripligt sätt att sälja något på. Jag gissar att några människor tycker det är spännande med auktioner och så har detta fått fäste.

Det är ju också så att man "alltid" vet en varas eller en tjänst värde, så varför inte sätta ut ett pris för man vill sälja den varan till för pris dåsmile Då alla marknander styrs av tillgång och efterfrågan så är också detta som utgör det såkallad marknadsvärdet. Marknadsvärdet varierar och påverkas av olika faktorer, som exempel så är det ju lättare att sälja vinterhjul på hösten, finns det då vid din annonstillfälle få vinterhjul till salu men mängder av spekulanter så blir markandspriset högre och tvärtom då såklart smile

Tekniken har gjort att vi kan mejla, smsa, mer eller mindre anonymt och det är ju bra men har också medfört att folk skickar iväg bud utan att veta vad de budar på(detta bedöms skambud) och känns inte så seriöst tycker jag. Mitt råd är att uppskatta ett marknadsvärde på din vara(kolla vad andra säljer en liknande produkt för) lägg på några kronor extra då har du prutmån ifall du skulle behöva, lägg inte ut något telefonnummer utan låt eventuella spekulanter mejla istället, det sortera bort en del sms-budare, sedan kan du ju sortera och välja vilka som känns seriösa och mejla ditt telnr.

Om du är orolig för att folk vill pruta så bestäm dig innan för en lägsta nivå som någon skriver i tråden( detta benäms ofta som sista-pris av vissa och skickas ofta via sms och är helt oseriöst enligt mig) du behåller detta för dig själv till dess att du kommit i ett läge där du kanske ändå är tvungen att bli av med den vara som du har till försäljning. Annars väntar man in marknanden någon vecka eftersom den hela tiden förändras och rätt vad det är så är det någon som vill köpa din vara för det pris som du begär om det inte är oskäligt högt i jämförelsen med andra liknande varor:)

Tycker du att auktioner är spännande och intressant så ska du ju som någon skrivit lägga ut varan på Tradera exempelvis.

Lycka till smile

Jag köper ditt resonemang med att undvika att använda telefonen, dock är det många som ratar annonser med enbart mail då svar inte sällan uteblir eller tar tid, är jag i köptagen vill jag få besked direkt om varan finns kvar eller är såld så jag snabbt kan söka efter ett annat objekt. Dock så är det en bra idé att stänga av ljudet på telefonen vid sängdags för att slippa idioterna som tycker att 02:45 är en bra tid att köpa bil på.
Mina erfarenheter av annonsering på internet är att en vara säljs fortare om köparen snabbt och enkelt kan komma i kontakt med mig muntligen.
SMSen är bara att ignorera, finns intresset så ringer även en SMSare efter någon timma.



Ett bra tips är även att "håll" inte bilen till någon som ringer på måndagen och vill komma till helgen, förklara att du säljer bilen men är den kvar till helgen så är denna välkommen att höra av sig INNAN påbörjad resa till dig och du då håller bilen tills spekulanten anländer.
Har du hållt bilen och spekulanten inte dyker upp har din annons rasat några sidor bakåt och annonsen är då mer eller mindre "död".

simlar
5 januari 2015 · 5 524 Inlägg

Man lägger alltid ut bilen för några procent högre pris än man vill ha för den, de flesta kommer alltid försöka pruta och om någon inte prutar och betalar begärt pris så är det ju bara positivt.

Står det inget pris på varan så hoppar jag oftast över det då säljaren verkar oseriös. Står det pris : bud och sedan ett riktpris så anser jag att säljaren är halvt seriös men undviker även dessa annonser.


Det där med att inte sätta ett pris och bara skriva bud är ju bara idioti, man vet ju själv hur mycket man vill få för varan och man ser snabbt efter en sökning på blocket vad t.ex bilen kan vara värd och sedan lägger man priset därikring beroende på skick.

En annan sak som många gör fel enligt mig, det är att begära ett på tok för högt pris enbart för att bilen är nyligen reparerad för flera tusen på saker som funkar i andra bilar på blocket.
Kan ta en bil som motorn blivit utbytt på pga motorras, kostar många tusen att byta och säljaren lägger ut bilen för reparationskostnad + bilens värde, men inte fan tänker jag (eller någon annan heller) betala mer än vad någon annan bil i liknande skick är värd just för det och hoppar då oftast över den bilen eller försöker pruta ner bilen till det priset jag anser är rimligt.


Ett till tips är: Om det är bråttom att få sålt varan, lägg inte ut den till ett alldeles för lågt pris då detta kommer avskräcka folk som kommer tro det är något fel på produkten pga det låga priset.
Låter ganska sjukt men det är så många människor funkar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
JonR
5 januari 2015 · 3 259 Inlägg

Hade det gällt en yxa från vikingatiden så förstår jag att man sätter bud då en prissättning kan vara lite klurig men en Volvo? Nja.....

Kolla av marknaden och sett ett pris därefter. Lite dyrare om du vill bli av med bilen på så lång tid som möjligt och kanske få nån tusenlapp mer eller lite billigare om du vill bli av med den så fort som möjligt och få nån tusenlapp mindre.

Eller så sätter du bud och gör som alla andra giriga som sätter bud, du tackar nej till alla vettiga bud du får första veckan bara för att du tror att du ska få mer sen har din pryl legat ute på annons så pass länge att ingen vill köpa den och du står där och blir inte ens av med den för hälften av vad den är värd.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Powe_R
5 januari 2015 · 414 Inlägg

Enda seriösa sättet att sälja en bil via bud är genom en riktig auktionsfirma, typ KVD, Fordonskammaren, Netbil osv. kostar en slant, så skulle själv inte göra det. I alla fall inte på en billigare bil.

Du har en bensindriven Volvo från 2001, kryllar av liknande bilar på marknaden. Bara att kolla upp, sätta ett konkurrenskraftigt pris, sen har du den såld på 0-5 dagar då marknaden är relativt stor efter just billigare men ändå schyssta bilar. (Så länge din bil också är schysst)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
baltis
5 januari 2015 · 1 948 Inlägg

Är det en bil som det redan finns minst 20 likvärdiga utav på blocket?
Kolla vad den billigaste på blocket kostar, lägg dig 10%  under och skriv att det ENBART prutas på fel du inte berättat om innan personen kommer och tittar på bilen.

Detta är i 99% av fallen det sättet du får bäst betalt för en "svenssonbil".




Vad som händer om du begär ett omotiverat högt pris (för att du ska kunna låta köparen pruta).
Ingen kommer visa intresse för bilen... till slut så står du där med en spekulant och låter han då pruta braaaa mycket mer än du tänkte dig bara för att bli av  med bilen.

Högre bud än du tänkt dig? Inte en chans, om du inte har en riktig samlarbil som e värd miljoner. Tänk efter själv, när du lägger ett bud över internet/telefon drar du då inte av minst 25% av vad du egentligen kan tänka dig betala? (jag drar av 50% bara för att visa hur oseriöst det är med folk som säljer saker för "bud")

Lracthor
5 januari 2015 · 87 Inlägg

Tack för alla svar! Nu vet jag att jag ska be om fast pris! Tror ni 59 000:- skulle vara bra att lägga ut den för? Det en hel del saker som inte är original, R-säten(pris på dom?), andra baklyktor(klarglas, 1700:-), tror det är andra lampor fram, någon som vet? Kan lägga upp bild asap. Kjolpaket, vad det nu än kostar, bara 16 000 mil. Tror ni 59 000 blir bra för det? De andra ligger runt det priset men oftast original.

Edit: Men det e jävligt svårt för er att veta utan mer information.....

Senast redigerat av Lracthor (5 januari 2015)

Lracthor
5 januari 2015 · 87 Inlägg
Lracthor
5 januari 2015 · 87 Inlägg

Som ni märker e jag inte den bästa på bilar..... Inte heller priset på dom....

AntrE
5 januari 2015 · 2 140 Inlägg

Din bil hade varit den näst dyraste 2001 s60 med likvärdiga mil. Eftermarknadslyktor och sådant höjer ej marknadsvärdet utan tvärtom.. Den ser fin ut men är den "dyrast-på-blocket" fin?

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Evildan
5 januari 2015 ·

Här är prisbilden 2001-2002 med maximalt 17000mil.

http://www.blocket.se/sodermanland?q=vo … &md=th

45000kr kan gå att begära om annonsen hittas av en kjolpaketsintresserad köpare, men kan vara svårt då det finns bilar på firma för liknande pengar.

Lracthor
5 januari 2015 · 87 Inlägg

Shit va lågt det kommer bli, va inte redo på det. Får la lägga ut den för 54 900 så kan dom pruta ner till 50 000.....

JonR
5 januari 2015 · 3 259 Inlägg

Hittar du rätt köpare är det inga problem att få mer betalt för lull lull. Dom köparna växer tyvärr inte på träd så om du inte har bråttom att bli av med bilen så prova! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang