9345
Sök

[VW Golf V 1.6 FSI -04] Varningslampa för låg spolarvätskenivå trots byte av nivåvakt

4 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Hej allesammans!

Vet inte om detta är rätt forum eller forumkategori, men jag gör ett försök. Är en ägare till en VW Golf V 1.6 FSI årsmodell 2004 vars problem jag haft med varningslampan för låg spolarvätskenivå.

Den har det senaste året varit tänd trots att jag fyllt på med spolarvätska (även testat olika sorter). Igår var jag inne hos en vän som för övrigt är en bilmekaniker. Vi bytte nivåvakten (sensorn) till spolartanken men det hjälpte inte. Han trädde även en koppartråd runt de två metallelektroderna som sitter på nivåvakten i hopp om att den inte skulle känna av spänningsskillnaden, men även det hjälpte inte. Han försökte även deaktivera varningslampan i VAG-com utan att lyckas.

När jag väl åkt därifrån och började spola lite så slocknade helt plötsligt lampan. Jag stannade bilen, och startade om för att se om den fortfarande var släckt, vilket den var. Tyvärr höll det bara under gårdagens kväll för imorse när jag skulle starta bilen så var lampan tänd igen.

Är det någon som har ett hum om vad felet kan vara?
Senast redigerat av einkaz (9 januari 2015)

5 162 Inlägg
9 januari 2015
Kör du koncrntrerad spolarvätska eller färdigblandad? Ibland kan nämligen för klent eller för koncentrerad spolarvätska få lampan att lysa :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Cupra_
20 januari 2015
Hallå!

Jag fick samma problem med min Seat ikväll.

Bilen har stått i garage sedan köpet och allt har fungerat normalt. Nu har bilen stått utomhus i ett dygn och när jag skulle åka iväg ikväll så varnade den för låg spolarvätskenivå trots att den är full.

Jag har fått alternativen: 1, frusit. 2, felande sensor, eller 3, som skrevs ovan att blandingen får sensorn att gå bananas.. Jag tror inte på blandningen då jag kört 30 mil utan att fylla på och utan att varningen dykt upp. Den kom nu när bilen stått utomhus.

Jag prövade att fylla på och då ser det lite ut som när man blandar vatten med matolja. Den nya spolarvätskan verkade fetare än den som redan var i behållaren. Tyder det på att den gamla vätskan i behållaren var klenare blandad? Jag tror nämligen att det kan vara sommarspolvätska i bilen då den varit avställd sedan september.

Själva spolningen fungerar som det ska.

2 253 Inlägg
20 januari 2015
Vissa bilar har en behållare för spolning på rutan o en annan för strålkastare framåt. Har även sett bilar med behållare bak i bagagets vägg för spolning v bakrutan.

Sök