BMW E46 - Startar endast med startgas

zacke999
14 januari 2015 · 23 Inlägg

Hejsan alla!

Jag har en BWM E46 320D som inte vill starta längre.

Bilen har varit svårstartad ett tag innan den slutade starta. Speciellt när det var kallt ute..och kom fram till att det var förvärmaren som har slutat fungera.

Så jag började använda motorvärmaren minst 30 min innan jag ska köra bilen varje morgon. Ibland blev det att jag bara hade motorvärmare kanske i 10 min, och då tog det kanske 5 sekunder att starta bilen, samt luktade bränt. Jag körde ett felkods test, och fick fram  "Glödstift styrkrets modul" något...kommer inte ihåg exakt vad det stod.

Jag åkte iväg på semester 3 veckor, och under tiden hade min styvfarsa bilen, och en dag ville den inte starta längre.
När jag kom tillbaka från semestern testade jag ha motorvärmaren i 1 timme, fast den ville inte starta ändå. (det fanns diesel i bilen, samt batteriet var laddat enligt min styvfarsa)


Kan det vara glödstift/glödstiften som är sönder? Eller kan det vara något annat som lurar?

Senast redigerat av zacke999 (11 februari 2015)

JonasK -.-
14 januari 2015 · 383 Inlägg

Det kan absolut vara glödstiften alternativt styrenheten till glödstiften, Framförallt efterom du fått felkod på det.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
zacke999
14 januari 2015 · 23 Inlägg

JonasK skrev:
Det kan absolut vara glödstiften alternativt styrenheten till glödstiften, Framförallt efterom du fått felkod på det.

Okej. Så du tycker jag ska köpa ett nytt glödstift? Men om det är mer än ett som är sönder...ska det funka ändå? (inte så bra på bilar)

zekezeke Vila i frid, pappa..
17 januari 2015 · 517 Inlägg

zacke999 skrev:

JonasK skrev:
Det kan absolut vara glödstiften alternativt styrenheten till glödstiften, Framförallt efterom du fått felkod på det.

Okej. Så du tycker jag ska köpa ett nytt glödstift? Men om det är mer än ett som är sönder...ska det funka ändå? (inte så bra på bilar)

Du kan byta bara ett, ja. smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2015 · 14 066 Inlägg

zacke999 skrev:

JonasK skrev:
Det kan absolut vara glödstiften alternativt styrenheten till glödstiften, Framförallt efterom du fått felkod på det.

Okej. Så du tycker jag ska köpa ett nytt glödstift? Men om det är mer än ett som är sönder...ska det funka ändå? (inte så bra på bilar)

Byt alla om du ska byta. Det kanske kan vara strömmen till glödstiftkretsen som är borta. Kolla om du har ström fram till glödstiften.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zacke999
11 februari 2015 · 23 Inlägg

Det var glödstift styrkretsen som var kass, men den är bytt nu och alla glödstift får rätt ström.

Fast bilen vill endast starta med startgas. Någon sa till mig att det kan vara en liten bagatell, fast vad så fall?

Senast redigerat av zacke999 (11 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang