Hej allihopa, hoppas någon kan hjälpa en novis.
Köpte för några månader sedan en Opel Astra -05, och lagom till begagnat-garantin gått ut började följande fel uppstå:
Först och främst började hastighetsmätaren att svaja, hände någon enstaka gång med kanske en veckas mellanrum.
ABS-lampan började lysa några veckor därefter, men bara ibland och gärna i samband med att hastighetsmätaren svajade.
Nu händer dessa saker allt oftare, kanske varannan dag, och dessutom går bilen lite "ryckigt" när hastighetsmätaren svajar.
Fick låna en dator av en kollega och kollade felkoder, fick upp följande: C0035-00 (Left front wheel speed sensor circuit), C0035-0A, C0035-OF (Left front wheel speed sensor circuit erratic signal) samt C0800-03 (System Voltage low voltage).
Har försökt så gott jag kan att googla efter svar och baserat på det kommit fram till att det verkar vara en hjullagersats med hub (?) som behöver bytas, iaf för att få ordning på C0035-koderna. Opel-verkstan vill ha 5500:- för delen inkl montering.
Jag är beredd att slänga ut pengarna, men är det då säkert att problemen försvinner? Så det inte beror på något annat jävelskap så jag måste slänga ut ännu mera pengar senare.. Jag kan inte ett dugg om att meka själv, och som en jävligt klent fruntimmer så behöver jag till och med hjälp med att lossa hjulbultar när det är dags för däckbyte.