5200
Sök

Växel som fastnat i, BMW e34 525i.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
864 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
Hejsan!

Imorse när jag skulle iväg så la jag först i ettan, körde ut ifrån p-fickan, skulle sedan lägga i backen och vända, i och med att jag vänt, så går det ej att få ur backen igen,  den ligger ur med själva växelspaken, men går inte att få i någon annan växel.

Koppling tar som den ska, går att koppla ur osv, men så fort jag släpper upp så börjar bilen backa..

detta resulterade i att jag fick backa runt kvarteret och sedan tillbaka till p-fickan.

Någon som vet vad som hänt? körde bilen alla växlar igår i ca 10 mil utan problem.

har märkt tidigare att den är jävligt trög att växla när den är kall...

Mvh.

Administratör för JDM Life Sweden

2 253 Inlägg
20 januari 2015
Något som gått sönder mellan spak o växellåda. Kanske ser du felet om du gluttar under huven, samtidigt som någon manövrerar växelspaken. Billigaste felet, alla dagar!

Värre om du kört med för lite olja i lådan. Då säger säkert Du med flera:
Va! Ska man kolla detta?
Vad tror Du?

Ett tecken på detta är just att växlarna börjar bli tröga.

Växelförarfel inuti lådan ger också dessa symtom. Då blir det att riva ned lådan och byta eller laga.

864 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
Absolut ska man ha kolla på det! Dock är bilen nyinköpt! smile men tusen tack för svar!

2 253 Inlägg
21 januari 2015
Ååååh,  Då är det väl bara att lämna tillbaks för lite service 😊

Och glöm inte att delge oss vad som är felet, ifall det är någon som råkar ut för samma problem efter att garantin gått ut.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2015)

864 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Ååååh,  Då är det väl bara att lämna tillbaks för lite service 😊

Och glöm inte att delge oss vad som är felet, ifall det är någon som råkar ut för samma problem efter att garantin gått ut.

Okej okej, nyinköpt och nyinköpt, köpte den sent i somras, och den är ny, för mig iaf... en 89'as E34 BMW är det vi talar om!

2 253 Inlägg
21 januari 2015
De va skillnad det.

Grunnat på saken...  Kolla linkaget mellan spak o låda först. Brukar vara kulleder, stänger eller wire.

Olja ska kollas regelbundet, ivart fall varje år. Jag byter alltid olja på nyinförskaffade bilar, både i motor, växellåda, bromsar o styrservo, för att förebygga problem. Därefter kanske var 8 - 10 000 mil på allt utom motor.
Verkstäder säger: behövs inte för växellådan är ett slutet system!

864 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
De va skillnad det.

Grunnat på saken...  Kolla linkaget mellan spak o låda först. Brukar vara kulleder, stänger eller wire.

Olja ska kollas regelbundet, ivart fall varje år. Jag byter alltid olja på nyinförskaffade bilar, både i motor, växellåda, bromsar o styrservo, för att förebygga problem. Därefter kanske var 8 - 10 000 mil på allt utom motor.
Verkstäder säger: behövs inte för växellådan är ett slutet system!

Bytte alla oljor, växellådan tänkte jag aldrig på!

2 ''armar'' som går emellan växelspak och lådan, båda verkade stumma och dom rörde på sig det lilla man kan röra på spaken...

Mvh.

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 januari 2015
Linkaget? Nej länkaget heter det väl om vi ska va helt ärliga, hence "volt" & "likströmspänning" smile.

1: Byt olja i vlådan
2: Kolla länkaget. I fallet med E34 ser det ut så här

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

864 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Linkaget? Nej länkaget heter det väl om vi ska va helt ärliga, hence "volt" & "likströmspänning" smile.

1: Byt olja i vlådan
2: Kolla länkaget. I fallet med E34 ser det ut så här

Tackar Dawwe!

Ifall du kikar på nr.11 på den bilden, så tycktes den vara i 2 olika separata armar, båda lika stumma.

2 253 Inlägg
21 januari 2015
Kollade i mina Haynesbiblar, när jag skulle beskriva ev problem med länkaget......    Raaaap, ursäkta.

Nu ne, när jag drar mig till minnes.....  drar, var det rätt ord?... Raaap, Raaap

Nåväl. Om spaken är helt stum, låst i ett enda läge. Och det så att säga går att rucka växelarrangemanget in i lådan, så kan det vara liknade vanligt fel som på SAAB 99 o 900.

Ibland hände nämligen samma sak med dessa. Växelspaken låste i backläget. Alltid var det en matris av plast som guidade nederänden av växelspaken, så att den verkligen skulle hitta lägena och inte något mitt emellan.
Svagheten på matrisen var att styrväggen till backen var i klenaste laget. Och när den gav vika så låstes spaken fast eller också gick det inte att få in backen.
På de senare Saabarna som jag haft, så har jag fyllt utrymmet bakom styrväggen, just för backen med glasfiberspackel elle PP.

Kanske värd att jucka vidare med spaken o se var det egentligen är stopp.

864 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Kollade i mina Haynesbiblar, när jag skulle beskriva ev problem med länkaget......    Raaaap, ursäkta.

Nu ne, när jag drar mig till minnes.....  drar, var det rätt ord?... Raaap, Raaap

Nåväl. Om spaken är helt stum, låst i ett enda läge. Och det så att säga går att rucka växelarrangemanget in i lådan, så kan det vara liknade vanligt fel som på SAAB 99 o 900.

Ibland hände nämligen samma sak med dessa. Växelspaken låste i backläget. Alltid var det en matris av plast som guidade nederänden av växelspaken, så att den verkligen skulle hitta lägena och inte något mitt emellan.
Svagheten på matrisen var att styrväggen till backen var i klenaste laget. Och när den gav vika så låstes spaken fast eller också gick det inte att få in backen.
På de senare Saabarna som jag haft, så har jag fyllt utrymmet bakom styrväggen, just för backen med glasfiberspackel elle PP.

Kanske värd att jucka vidare med spaken o se var det egentligen är stopp.

som sagt, spaken ligger i friläge, som att röra runt i en mugg kan vara en rimlig förklaring.

Sök