27 januari 2015
Trådstartare
Hej jag igen med ny symptom. Tanken är att inte göra denna tråd så lång som den förra.
Bil: Volvo 745 GL -87 B230f
Mil: 37***
Tankmätaren fungerar inte men min uppskattning är att jag har strax under halvtank. Den bakre pumpen som sitter i tanken har fungerat förut, bilen har gått som den ska förut när jag har haft mindre bensin i tanken. Bilen rycker inte mycket, även när bilen står på tomgång går den typ 96% rent.
Enligt observation från mig så kan jag säga att en tidigare ägare till bilen har bytt tankpumpen. Det låg en sådan pump löst i bakluckan när jag fick hem bilen, och att det ligger en tandpetare vid täcklocket (en sådan används när man monterar tillbaka armaturen i tanken!). Även strömkabeln är skarvad på ett ställe så troligtvis har någon har mätt strömen där!
Jag tog min multimeter och vred den på "V" 20, och mätte där det var skarvat. Ingen ström enligt mätaren, man hör heller inget surr utanför tanken. (Klart det är lite svårt att höra med hål avgassystemet och huvudpumpen arbeta för fullt) Har testat med två relän till pumparna och kollat säkringen flera gånger.