Ta min Mazda 323 från 1979 som exempel.
Köptes ny av min farfar Emanuel hos en handlare inne i stan, och han hade sedan i stort sett tre materiella ting som han skötte om som om de vore hans barn - traktorn, en gammal Ferguson Trettiofemma, hans lilla samling med verktyg, samt Mazdan.
Både traktorn som Mazdan tvättade han ofta, och var det inte han som tvättade så var det någon eller några av hans ättlingar som fick nöjet att göra Emanuel glad.
Nu hade väl dock min farfar lite egna idéer samtidigt om vad som var lämpligt eller inte för Mazdan. Som när han inte orkade med kopplingen på traktorn men ändå ville till skogs, varvid han helt enkelt satte sig i Mazdan och försvann bort mellan nejderna..men i det stora hela skötte han fortfarande om dom som om de vore hans barn.
Och det är förmodligen mycket tack vare denna skötsel som traktorn står kvar i traktorskjulet hemma på gården, och att Mazdan idag står i mitt eget garage, och att den lilla rosten som blivit, trots många år av misskötsel av ägarinnan som köpte loss bilen efter dödsboet, endast hade uppstått - bortsett från båda framskärmarna då vilket ju är en klassiker att rosta bort först - på ett fåtal ställen i och kring ena bakskärmen.
Edit: Tack vare senare inlägg så kan det också poängteras att Mazdan parkerades alltid under tak, på ett cementerat golv. Detta gjorde förmodligen också att i stort sett ingen rost hittade fram.
Senast redigerat av Mack (4 februari 2015)
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.