Varför är vissa bilar sönderrostade och vissa fina efter många år?

Teknikale
1 februari 2015 · 64 Inlägg

Bilar med liknande ålder, modell mm.

Är huvudnyckeln ägarens biltvättsvanor?

zzr94092
1 februari 2015 · 4 378 Inlägg

är nog mer tillverkarens konstruktioner och behandling av plåten

Evildan
1 februari 2015 ·

Kombinationen av skötsel och konstruktion/materialval.

Vissa bilar som exempelvis en Skoda Pick-up eller en W/S210 kunde en ägare tvätta och sköta om hur noga som helst men rosten bet sig ändå fast medans andra bilmodeller som AUDI A8 wink kan misskötas men ändock hålla rostangrepp borta.

En gammal Corolla E82 kan med skötsel hållas rostfri då det inte är ett konstruktionsfel som får dom att rosta utan just att den var en slit och släng produkt.

Mack Forum- och sitemoderator
1 februari 2015 · 26 111 Inlägg

Ta min Mazda 323 från 1979 som exempel.

Köptes ny av min farfar Emanuel hos en handlare inne i stan, och han hade sedan i stort sett tre materiella ting som han skötte om som om de vore hans barn - traktorn, en gammal Ferguson Trettiofemma, hans lilla samling med verktyg, samt Mazdan.
Både traktorn som Mazdan tvättade han ofta, och var det inte han som tvättade så var det någon eller några av hans ättlingar som fick nöjet att göra Emanuel glad.

Nu hade väl dock min farfar lite egna idéer samtidigt om vad som var lämpligt eller inte för Mazdan. Som när han inte orkade med kopplingen på traktorn men ändå ville till skogs, varvid han helt enkelt satte sig i Mazdan och försvann bort mellan nejderna..men i det stora hela skötte han fortfarande om dom som om de vore hans barn.

Och det är förmodligen mycket tack vare denna skötsel som traktorn står kvar i traktorskjulet hemma på gården, och att Mazdan idag står i mitt eget garage, och att den lilla rosten som blivit, trots många år av misskötsel av ägarinnan som köpte loss bilen efter dödsboet, endast hade uppstått - bortsett från båda framskärmarna då vilket ju är en klassiker att rosta bort först - på ett fåtal ställen i och kring ena bakskärmen.

Edit: Tack vare senare inlägg så kan det också poängteras att Mazdan parkerades alltid under tak, på ett cementerat golv. Detta gjorde förmodligen också att i stort sett ingen rost hittade fram.

Senast redigerat av Mack (4 februari 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
spillolja
3 februari 2015 · 4 014 Inlägg

Dom allra flesta gör ingen rostskyddsbehandling av bilen när den är 3-6 år gammal
sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Jimmpa_
4 februari 2015 · 19 Inlägg

Håller med föregående inlägg. men vill lägga till lite:
Dels tvätt/skötsel vanor. Spola/tvätta av salt grus smuts mm =håller längre /låt skiten sitta kvar i ett år=fina gro-grunder för rost
Dels var den parkeras. Parkera på en gräsmatta och låt den stå där = rost (fukten tränger upp ur marken) parkera på asfalt (fukten tränger ej igenom på samma sett = håller längre. Parkera i varmgarage= håller ännu längre
Dels hur den används: Vinterbil/Sommarbil eller året runt.
Dels var den körs: Norrland/Gotland Saltas det inte = håller längre //Stockholm/Skåne saltas det mer =rostar fortare. Även var den parkeras. nära havet (saltvatten) = rostar gärna  (kolla på mopederna som står parkerade längs stränderna i t.ex Grekland. nästa semester;) de blir väldigt fort rostangripna)

Sen har ju självklart rostskyddsbehandling/lackkonservering betydelse med det hör ju oxå till skötsel

Sammanfattningsvis så spelar alla dessa förutsättningar in. så om vi tar en ja låt oss säga: Toyota Corolla -98 (minns jag rätt så är dessa ej galvade, och har även en lite ur rost-synpunkt dum konstruktion kring tex bakre hjulhusen med 2st plåtar ihoppunktade. där kapilär-drar det i vatten och rosten kommer oftast som ett brev på posten)

Låt oss nu låtsas att en rullat i Norrland och har en ägare som alltid parkerar i varmgarage, där fukten den utsätts för torkar upp och ägaren tvättar den varje söndag.

Och så tar vi en exakt likadan som vi då låtsas att den rullat i Tex Stockholm. Där det saltas. Den blir tvättat max en gång varannan månad. och parkeras ofta på en gräsplätt på ett landställe.

Jag skulle då med allra största sannolikhet gissa att den Corollan som gått i Stockholm får sina hjulhus upprostade ett par år tidigare jämfört med den som gått i Norrland.

Senast redigerat av _Jimmpa_ (4 februari 2015)

*Det omöjliga tar bara lite längre tid* ;)
Audi A3 1.8T Quattro "S3-Snik" (2001)
Tampongpunkarn
4 februari 2015 · 786 Inlägg

Mycket beror väl nog på var man bor, Mycket salt och regn, Var Bilen står. Hur Dem gjorde bilen.

och även hur man kör, får man sten skott, vill ju alltid rosten krypa sig in under lacken.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang