Volvo 740 -88 demontering av bromsok fram

tiquz Melchert
10 februari 2015 · 182 Inlägg

Tja!
Tänkte göra pärlan klar för besiktning honom att byta bromsok fram och bak på vänster sida men stötte på ett problem när jag såg fram oket.
Jag har bytt ok bak tidigare på en annan 740 med en slang då det är inga problem, men fram oket har 2 slangar till korvarna separat så min fråga är då.. Hur gör jag?

Jag har läst lite med att man kan dra lös slangarna ifrån rören inne vid innersidan av hjulhuset eftersom att dem ska sitta ihop med nå nipplar.
Är det bara att värma lite försiktigt, knacka lite och sen dra eller hur gör man på bästa sätt?

Tack på förhand!

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Jag läser... men förstår inte ditt problem?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JonasK -.-
10 februari 2015 · 383 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag läser... men förstår inte ditt problem?

x2

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Catoxxo
10 februari 2015 · 324 Inlägg

Du behöver få loss en slang från bromsröret. Då kan du snurra på oket på den fasta slangen, och gänga in den andra slangen i oket och sedan dra åt slangen mot röret igen.

Värma, knacka och hoppas på det bästa är det du kan göra, ja. Det finns speciella bromsrörsnycklar som gör att du inte slinter lika lätt.

nixon89 klabbarpan
11 februari 2015 · 3 041 Inlägg

Du lossar broms rören från oket bara. Du har den gamla versionen av oken. Tar vätskan via dubbla rör.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
tiquz Melchert
11 februari 2015 · 182 Inlägg

Men hur sitter dem ihop mellan rör och slang vid insidan av hjulhuset? Sitter det en löp mutter där eller så att inte slangen vrids av vid montering eller är de nån form av nippel så att det "bara" är att dra av den?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Catoxxo
11 februari 2015 · 324 Inlägg

tiquz skrev:
Men hur sitter dem ihop mellan rör och slang vid insidan av hjulhuset? Sitter det en löp mutter där eller så att inte slangen vrids av vid montering eller är de nån form av nippel så att det "bara" är att dra av den?

Bromsrör sitter anslutna mot bromsslangarna i hjulhuset. Nippel på bromsröret som är gängad in i hylsan som är pressad på slangen. Gå ut och kolla på bilen så fattar du nog.

tiquz Melchert
11 februari 2015 · 182 Inlägg

Jag gav upp, kapa av skiten och ska köpa nytt o dra.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
jaka54
11 februari 2015 · 5 734 Inlägg

Hej!
Konstigt att du har två bromsslangar anslutna till dina bromsok, men det kanske Volvo hade på tidiga modeller av 740.
Men det spelar ingen roll vad du har,en eller två slangar,  du skruvar bara fast bromsslangarna på oket och ansluter sedan slangarna till mutterfästet på bromsrören...hur enkelt som helst!

Catoxxo
11 februari 2015 · 324 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Konstigt att du har två bromsslangar anslutna till dina bromsok, men det kanske Volvo hade på tidiga modeller av 740.
Men det spelar ingen roll vad du har,en eller två slangar,  du skruvar bara fast bromsslangarna på oket och ansluter sedan slangarna till mutterfästet på bromsrören...hur enkelt som helst!

Modellerna med dubbla kolvar har även dubbla slangar. Tror det gäller alla 740 utan ABS?
har grejerna suttit några årtionden så brukar slangarna kunna sitta rätt bra på nipplarna till bromsrören, och därav vara svåra att få loss. smile

tiquz Melchert
12 februari 2015 · 182 Inlägg

Catoxxo skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Konstigt att du har två bromsslangar anslutna till dina bromsok, men det kanske Volvo hade på tidiga modeller av 740.
Men det spelar ingen roll vad du har,en eller två slangar,  du skruvar bara fast bromsslangarna på oket och ansluter sedan slangarna till mutterfästet på bromsrören...hur enkelt som helst!

Modellerna med dubbla kolvar har även dubbla slangar. Tror det gäller alla 740 utan ABS?
har grejerna suttit några årtionden så brukar slangarna kunna sitta rätt bra på nipplarna till bromsrören, och därav vara svåra att få loss. smile

Stämmer bra det smile
Är det orginal grejer så har dem suttit och rostat i 24 år kan vara rätt så saftigt då ^^

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang