2582
Sök

Camber på volvo 140

Non stop driving
402 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
Tänkte se om man kunde få till en bra camber på framhjulen så man får lite innåt på översidan av däcken. Är det negativ camber?
Men det justeras ju av mellan lägg som man lägger mellan framvagn och översta länkarm. Man kan ju justera både fram och bak fästerna.
Men är det någon som kanske har något bra recept på antal mm att lägga emellan. Så man får bra fäste. Tycker just nu att den understyr konstigt nog.
Så vill gärna ha lite hjälp!

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
Någon som har förslag?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 februari 2015
Du får inga bra vägegenskaper med hög negativ cambervinkel. Kolla du igenom framvagnen efter glappa leder och trötta bussningar och lämna bilen på hjulinställning så kommer den gå som på räls sen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
Ja det kan du ha rätt i och tänkte göra det men varför är det aå många som kör med det då. Negativ camber inom motorsport? Fram hjulen står väl nästan alltid lite snett innåt?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 februari 2015
Link_696 skrev:
Ja det kan du ha rätt i och tänkte göra det men varför är det aå många som kör med det då. Negativ camber inom motorsport? Fram hjulen står väl nästan alltid lite snett innåt?

Jo att köra snörbött på bana kan det va bra. Men vid vanlig körning på gatan tjänar inget till

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
Snörbött? Inte hört innan.
jo men lite måste det väl ändå göra? Man tar väl kurvor bättre iaf. Vad jag har förstått. Inte bättre väghållningen men bättre kurvtagning?

5 089 Inlägg
20 februari 2015
Har du gjort en hjulinställning på bilen idag? Kanske bara är det som behövs.
Sen är ju bilen några hundra år gammal också. Har nog inte världens bästa väghållning från fabrik.
Vill du få bättre väghållning rekomenderar jag dig att skaffa riktiga fjädrar och stötdämpare. Sen byta alla bussnigar. Sen kan man labborera med hur vinkarna ska vara till just din bil med ditt körsätt.

Du har två ställen på övre länkarmen där du lägger imellan shims. Du ändrar camber och caster på dessa, så det är inte bra att labborera själv utan mätverktyg.

\Lindgren

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 februari 2015
Link_696 skrev:
jo men lite måste det väl ändå göra? Man tar väl kurvor bättre iaf. Vad jag har förstått. Inte bättre väghållningen men bättre kurvtagning?

Snörbött är gasen i botten på svenska hehe. Jo lite negativ camber ska det va. Fast inte så mycket så du ser det med ögonen. Väghållning och kurvtagning är samma sak

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
FLindgren skrev:
Har du gjort en hjulinställning på bilen idag? Kanske bara är det som behövs.
Sen är ju bilen några hundra år gammal också. Har nog inte världens bästa väghållning från fabrik.
Vill du få bättre väghållning rekomenderar jag dig att skaffa riktiga fjädrar och stötdämpare. Sen byta alla bussnigar. Sen kan man labborera med hur vinkarna ska vara till just din bil med ditt körsätt.

Du har två ställen på övre länkarmen där du lägger imellan shims. Du ändrar camber och caster på dessa, så det är inte bra att labborera själv utan mätverktyg.

Det är då ingen hjulinställning gjord på den bilen. Vilka kan göra hjulinställning på en sån gammal bil då?
Är kapade orginalfjädrar fram men hyfsat styv tycker jag. Vill ha den låg så jag vet inte vilka hårde fjädrar man ska titta öå vill ha 60/40 sänkning på den eller ja så den lutar lite framåt vilket jag har nu.
Ja bussningarna är okej det är inga galpp i dom men polytanbussningar hade ju varit kul. Men så jävla dyrt.
Finns på ebay isf.

Ja det vet jag att man kan shimsa där camber vet jag ju men caster är väl lite svårare.
Vill bara att bilen ska styra som den ska och lite vassare.

Hade en 140 för 10 år sen den var det då inga problem med vad jag kan komma ihåg. Den sänkte jag bara genom att kapa fjädrarna fram till hälften det var allt.

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Link_696 skrev:

Snörbött är gasen i botten på svenska hehe. Jo lite negativ camber ska det va. Fast inte så mycket så du ser det med ögonen. Väghållning och kurvtagning är samma sak

Pedal to the metal då. smile ja tänkte väl det lite negativ ska det väl vara. Sen är det rätt snyggt när framhjulen lutar inåt lite med.

5 089 Inlägg
20 februari 2015
Kapar du fjädrarna ändrar sig cambern automatiskt. Ändrar sig cambern så ändrar sig även toe automatiskt.
Så jag skulle tippa på att du gör en hjulinställning så kommer du känna en stor skillnad smile

\Lindgren

296 Inlägg
20 februari 2015
Höjden ändrar din cambervinkel då du har dubbla länkarmar, precis som Flindgren säger.

I övrigt har jag ingen aning om det går att ställa något med schims i framvagnen på dessa?
Det jag vet är att länkarmarna går att korta och förlänga för att ändra camber,
så som de gör på lowriders.

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
Har jag inte tänkt på. Undra vilka som kan göra en hjul inställning på den då? Man måste väl ha med sig shims och sånt isf.
Ja är rätt sugen på att göra det på framhjulen.
En annan fråga samtidigt då. Köpte en ny beg. Styrsnäcka från skroten den var inte billig. Men bättre än den jag har. Saken är den att i mitt läget alltså hjulen rakt fram glappar den inget med svänger man åt vänster eller höger så börjar den glappa i sid led. Ska den göra det? Den gamla gör oxå så.

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
3milius skrev:
Höjden ändrar din cambervinkel då du har dubbla länkarmar, precis som Flindgren säger.

I övrigt har jag ingen aning om det går att ställa något med schims i framvagnen på dessa?
Det jag vet är att länkarmarna går att korta och förlänga för att ändra camber,
så som de gör på lowriders.

Okej men vad ska man då ha shimsen till? Måste väl vara det dom är till för? Iaf. Vad jag sett i instruktionböcker. Sen vill jag inte låta helt korkad här heller. Jag är ändå utbildad bilmekaniker och jobbat som det och byggt bilar. Men då var det inte domma framvagnarna som jag höll på med.

296 Inlägg
20 februari 2015
Schimsen kanske är av excentrisk typ, alltså att man vrider dem för att skjuta in och ut länkarmen i fästet,
jag vet inte, har haft en 142 men aldrig skruvat i framvagnen på det viset,
det får nog nån annan med mer kunskap om just den bilen berätta om.

Kan däremot tänka mig att det inte ändrar mycket på cambern.
Vill du ha 8 grader negativ camber krävs det nog lite mer drastiska metoder.
Placera om fästet går säkert, kapa av övre länkarmen och korta den är ett alternativ men naturligtvis en hel del jobb.

Non stop driving
402 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
Ja det funkar säkert oxå. Ne vet ifan va man ska göra är ju redan rätt bra camber på den. Får väl bli en hjulinställning. Har oxå upptäckt att använda själva styrstagen från olika årsmodeller inte funkar 73 kom en annan styrarm. Kommer inte ihåg om den som var vinklad eller tvärt om. Men iaf.
Finns en modell som är rakare och en som är vinklad neråt. Så ska börja med att byta tillbaka till gamla . Sen sätta samma måtted shims vid övrelänk armarna på båda sidor. Det borde ju gör något iaf.

Med det där med att den glappar snäckan när man svänger förstår jag mig inte på. Men helt stum och fin i rakt läge hade varit braed den demofilm på det där så hade det varit enklare att förklara

5 111 Inlägg
15 mars 2015
3milius skrev:
Schimsen kanske är av excentrisk typ, alltså att man vrider dem för att skjuta in och ut länkarmen i fästet,
jag vet inte, har haft en 142 men aldrig skruvat i framvagnen på det viset,
det får nog nån annan med mer kunskap om just den bilen berätta om.

Du har ju en "axel" som går genom bussningarna i övre bärarmen, och den axeln sitter ju bultad i framvagnsbalken.
Med att lägga shims mellan axeln och balken så får du mer negativ camber då det kommer flytta övre bärarmen inåt lika mycket som du shimsar.

Sök