Mazda 3 MPS Köpråd

Meggman
18 februari 2015 · 35 Inlägg

Hej!

Var på en bilfirma idag och såg en MPS blev sjukt intresserad.
Det var en 09 som gått 6600mil, dom ville ha 124 000kr!
Vilket är lite över min budget 80-100kr.

Är det värt att lägga ut lite extra?
Driftsäkra bilar som inte går sönder?
Service?
Är det ett rimligt pris?

Mer allmänt vad tycker ni om dessa bilar?

/Mvh Mattias

Squidspeed #GoodToBeBad
18 februari 2015 · 856 Inlägg

Tjena! Kul att du är sugen på en 3MPS, det är roliga bilar! smile Jag hade en 2007:a som efter drygt 8500mil fick en vevstake som tittade ut från blocket vid en omkörning. Dessa motorer är inte smidda och tål därför inte högt vridmoment vid låga varv, vilket var det som skedde med min (trimmade) MPS.

-ÄR bilen original? Dessa har en underdimensionerad turbo (K04, samma som i vissa Golf GTI:er) som ofta börjar läcka olja vilket vanligen resulterar i rökfyllda avgaser, framförallt om de fått hela avgassystemet utbytt mot 3" eftermarknads som jag gjorde, och till slut också komplett turbohaveri.

-SKA du trimma? Kör bilen original medans du sparar pengar till smidda delar i motorn och ett större turboaggregat. Passa på att dumpa original TMIC:en (To Mounted InterCooler) mot en frontmonterad och i övrigt rekommenderade övriga delar så är du ganska failsafe (Bensinpump, tändstift, mapp och motorfästen)! smile

-Servicebok. Dessa har en digital servicebok, så om det inte är en Mazdaåterförsäljare får du ringa till en Mazdaverkstad och fråga efter utskrifter från denna. Kolla så att rostskyddsinspektionerna är gjorda - är de inte det tar inte Mazda som tillverkare något ansvar alls.

-Utseende. Du vill troligen byta ut bakspoilern och dimbakljuset mot UK/US-spec:ade diton - vingen är en riktig vinge på US-specen kontra EU-modellen som är klistrad mot bagageluckan, och dimbakljusen på ej-EU-modellerna är i klarglas vilket gör att du får symmetri i belysningen bak.. smile

-Känsla. Bilen känns välbyggd som original och har allt man behöver vid såväl en kortare som längre resa. Jag snittade på 0.7L/mil på en långresa med farthållaren inkopplad 75% av tiden, och det får la ses okej för en bil på 260hk. Stereon är okej och den känns inte för stötig. 4 vuxna åker gott i den med packning.

Kort och gott: Om bilen är original och servad som den ska - kör hårt! De ÄR värda pengarna i kör- och ägandeglädje! Men om den är "JRM-mappad" och "stancad" - låt bli! smile

...Och är det den vita Mazda 3 MPS:en som heter ONG-någonting; titta vidare för den är rejält jinxad! smile

mvh Ola

Meggman
19 februari 2015 · 35 Inlägg

Tack för bra svar!

Ne den är gubbkörd och inte trimmad, funderar inte på i första hand att trimma då jag haft dåliga erfarenheter av sånt big_smile

Vill ha en bil som är lite mer än det vanliga motomässigt, men ändå är driftsäker!

Squidspeed #GoodToBeBad
19 februari 2015 · 856 Inlägg

De har ett skönt vrid original, helt klart. Jag minns inte exakt vad jag betalade i försäkring för min, men det handlade väl om runt 4000kr/helår helförsäkrat. Driftskostnaderna är inte jättehöga trots effekten.

Det jag kunde uppleva som någorlunda negativt är en viss plastighet i inredningen. Stolarna känns dock välbyggda och solida, och erbjuder tillräckligt med stöd när det svänger utan att bli krångliga att ta sig i och ur.

Meggman
19 februari 2015 · 35 Inlägg

Okej.

Vad brukar vara vanliga fel? Har hört lite om bakre motorfäste osv
Håller t.ex turbon eller kommer den gå sönder?

Squidspeed #GoodToBeBad
19 februari 2015 · 856 Inlägg

-Bakre motorfästets gummi trasas sönder vilket gör att motorn gungar mer än den borde vid acceleration. Märks först på att det är svårt att få i växlarna, framförallt 1:an och backen, och till slut när gummit är helt borta är det metall mot metall och DET hör du när du kör.. smile Köp nytt dito eller ett eftermarknads som håller bättre (CPe och JBR gör bra prylar).

-Turbon. Turbon är som sagt något underminerad för effekten och får ofta jobba hårt. Detta plus att oljekylningen inte är den bästa får till följd att du får vit/blå rökutveckling vid tomgångskörning eller långsam stadskörning, då olja samlas i kompressorhuset. Brukar vara ett givet tecken efter byte till större avgassystem och downpipe pga minskat mottryck på avgassidan men kan också ske innan.

-"Torque-steer". Fenomenet som uppkommer vid framhjulsdrift och mycket effekt. Mazda valde nån elektronisk diffspärr som funkar sådär... Detta är inte bilen att imponerad på tjejen med, med fullgas och en hand på ratten.. wink

Jag tycker även att du ska kika in på det svenska MPS-forumet! Där finns många svar på dina frågor, och de kan också ge dig mer direkta svar. Jag har inte så mycket erfarenhet av dessa som rena originalbilar, och även de trimmade ditona är trots allt ett par år sedan jag hade så minnet sviker.. wink

Nu pinpointar jag ju bara problem med bilen, men du ska trots allt inte glömma att 3MPS:n är rätt mycket pang för pengarna, framförallt om man jämför med konkurrenterna.. smile Det är mycket körglädje man får!

www.mazdaspeed.se

Lycka till! smile

mvh Ola

Senast redigerat av Squidspeed (19 februari 2015)

Meggman
19 februari 2015 · 35 Inlägg

Tack så mycket!

Jo vad jag har läst brukar det inte vara så mycket problem med bilarna, blir dock oftast att man lägger mer kraft på felen som kan uppstå smile

Det verkar vara sjukt mycket bil för pengarna, lutar mot ett köp men ska fundera lite mer och kolla alternativen!

Åter igen tack för hjälpen!

superglide Säljare
19 februari 2015 · 42 Inlägg

Hej har en bekant som har en Mazda 3 Mps 2008 som han har haft sen den var ny och den har gått ca 12000 mil nu !
Det enda felet på bilen han har haft var att det var nån givare som gav upp så den gav för mycket laddtryck!
Så dom bytte hans motor ( underdelen) på garantin .då det sprack nån kolv typ ,
Och sen har det ej varit mer en service på den !
Och jag kan lova dom går så inni H...........!
Och min bekant är 60+ och väldigt gasglad kan jag lova !
Ärligt är det frågan om jag tar han med min Camaro faktiskt!
Så en sjukt bra bil men att föredra en fullservad med lite mil så man kan ta det på försäkringen om det händer nått!
Sen kan kan det vara på sin rätt att kolla upp kittskarvarna i dörrarna mmm ( dom blev bättre 2007- ) men rost är ju inte trevligt ! Även balkar under brukar bli hårt utsatta för rost !
Med vänlig hälsning, mikael

Meggman
19 februari 2015 · 35 Inlägg

Jo det verkar vara en rolig bil, dock sitter du Mikael på en av mina drömbilar cool

Men man måste ju börja någonstans big_smile

superglide Säljare
19 februari 2015 · 42 Inlägg

Hoppas du hittar vad du söker men som alltid lite ägare med mkt historik är att föredra på en bil med lite Hkr!
Och lite mil så att som sagt nån form av fallskärm om det skulle hända nått ! Försäkring tex..
Själv skulle jag aldrig köpt en Mazda ( kanske börjat med Mustang 2005- naturligtvis med V8 ) en sån bör du hitta idag i bra skick För 120-140000kr i bra skick med cleant car fax ! Och lite mil 3-6000 mil.
Med vänlig hälsning, Mikael

Richtenb
20 februari 2015 · 1 365 Inlägg

Jag hade en MPS som firmabil ett tag.

Det jag störde mig på var bullret i Kupén och att den verkligen skulle ha behövt en diff till framhjulen. Den rycker och drar ganska kraftigt i ratten.

Driftsäkerheten gick det inte att klaga på, jag körde full gas eller full broms och jag tror knappt någon bytte olja på den där stackars bilen men den gick felfritt.

Men det låter som ett klipp sett till priset.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
SpeedRebirth
20 februari 2015 · 66 Inlägg

Denna bil kanske kan vara något annars:
http://www.blocket.se/dalarna/Mazda_3_m … 11&w=3

Jag har själv hjälpt till att installera en del av delarna på den och den är mappad av en av världens bästa på mps plattformen. Den glider omkring med 355whp (395 i motorn), inte 387/430 som de står i annonsen. Men turbon är inte i närheten av maxad så det går att få mer. Den har nästan allt som behövs för att nå 400whp så det är otroligt mycket för pengarna!

Sen är det även så att en BRA mappning gör att motorn går både säkrare och bättre än orginal. Men då ska det inte va nått skit från sverige (EcuTek ect) för de kan inte våra bilar.
Han som har mappat mig har mappat fler än 500 mps'er så de i usa vet vad de håller på med!

Byta olja ofta är viktigt. Max 1000mil per oljebyte.

Att lägga ut lite extra på ett exemplar som är i bättre skick är absolut värt de.

Den här såg inte helt fel ut heller: http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_3 … 11&w=3

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang