1597
Sök

Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet... Visa mer

142 987 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2019
294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
HG_ skrev:
hmm jag funderar på om det kan vara gummi packningar i huvudbromscylindern som spökar.
Hade något liknande fel innan jag rev ner bilen.
Luftade som en tok, men hjälpte inte.

Löste det sig efter att du bytt packningarna ?

2 517 Inlägg
25 september 2015
Det löste sig efter det, för min del. Prova får du se. Kan ju inte bli sämre i alla fall.
Köpte hos Mårten på opusmotor.
Hade det felet att första "trampet" försvann ner i golvet medans andra & tredje fungerade
(Man pumpar upp tryck i systemet.)
men problemet kom tillbaka efter en stund när man inte bromsade på ett litet tag & så höll det på.
Luftade som du gör nu & problemet fanns kvar.
Det visade sig att gummipackningarna var trasiga/gammla & problemet försvann efter byte.
Om det inte är ett läckage någonstans i någon skarv, men det tror jag ju inte för då hade det försvunnit vätska i
samma veva.

Du har inte funderat på om det går att vända cylindrarna. ta den nedre & sätta upp till & vise versa?
Har inte tittat på det själv, men kan ju vara något att fundera på. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Hmmm. Jo , funderade lite på det, men antagligen har de satt cylindrarna på det sättet för att de vill ha bromsslangen någorlunda skyddad och en bit upp från stubbar stenar och annat som kan slita av den. Är ju lite drygt om det skulle hända iom att det är ett en krets system.

Intressant det där med packningarna. Som du säger, det kan ju inte bli sämre smile Får nog ta och se om Opus har hemma. Jag är duktigt trött på att lufta.

2 517 Inlägg
25 september 2015
lol Kan ju få kramp i benet av all pumpning. lol

2 517 Inlägg
25 september 2015
Ska du byta så se till så att dom kommer åt samma håll som dom gammla sitter. big_smile

294 Inlägg
26 september 2015
Trådstartare
Jodå, får ta och fota allt jag tar isär så jag får ihop det igen Är det klurigt eller rättframt att ta isär huvudcylindern? Räcker det att lossa röret och sen skruva loss cylindern?

2 517 Inlägg
26 september 2015
Det ska bara vara att lossa bromsröret & dra rätt ut. Sitter en tryckpinne till bromspedalen.
Men den sitter bara instucken i cylindern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-4f9f4fd3f2cb2011f90d35fa36deb966.jpg

Kommer ifrån mitt fotoalbum.
Ska du "dela" cylindern" (om jag kommer ihåg rätt.) så sitter det en låsring i hålet där tryckpinnen är instucken.
Blås med tryckluft i hålet där bromsröret ska gängas på.
Sen kommer kolven ut.

Jag hoppas jag kommer ihåg rätt. roll Tog inga bilder på när jag pillade isär den.
Ta bilder, massor av bilder. Så man kommer ihåg. roll
Senast redigerat av HG_ (26 september 2015)

Baronen
1 434 Inlägg
26 september 2015
Om jag får fråga en sak om frambromsarna igen bara. Sitter bromsslangen och luftnippeln på samma cylinder? Alltså bara en luftnippel per hjul?

Elbilar kan dra åt helvete.

294 Inlägg
26 september 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-15e57a29ebeb557a433fe6af8970046c.jpg

Bromsslangen går in på den övre cylindern, luftningen sitter på den nedre... Bara en luftnippel per hjul.
Senast redigerat av RobbanGBG (26 september 2015)

2 517 Inlägg
27 september 2015
big_smile Håller på att ladda upp bilder på framvagn & frambromsar & lite dylikt om du är intresserad.
Som inte varit med förut.
Visserligen så fick jag inte med vissa grejer men kanske kan dom vara till nytta.

2 517 Inlägg
8 oktober 2015
smile Hur har det gått med bromsarna?

294 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
Har pausat lite med dessa infernaliska bromsar... Caddyn är i alla fall ordnad nu 1.0, 1.0 bromsverkan bak och i övrigt blanka papper så det går ju att få till.

Packningarna till huvudcylindern har jag fått hem från Opus. Dessutom har jag lossat lite på alla bultar, muttrar och rör som kan måsta loss. Det enda som saknas är en gnutta motivation så har jag allt jag behöver för att riva eländet. Får bli nån natt i veckan smile

Annars så har jag dragit igång farsans gamla Matchless från 53. Första gången den gått igång sen nån gång på 60-talet. De gamla AC-597 skyltarna sen före ABC 123 nummerplåtarna sitter fortfarande på... Har bett Länsantikvariatet i Härnösand ta fram vad jag behöver för att rega den, blir intressant smile
Senast redigerat av RobbanGBG (12 oktober 2015)

Baronen
1 434 Inlägg
12 oktober 2015
Kul! Nån bild? smile

Elbilar kan dra åt helvete.

2 517 Inlägg
12 oktober 2015
big_smile Motivationen kommer, positiva tankar nu. Tänk va roligt om bromsarna fungerar efter detta. tongue
Du vet inte fören du rivit ner grejerna. wink

Någon liten projekt tråd på Matchlessen? tongue Kan ju vara roligt & se, även om det inte blir en hel renovering.

7 Inlägg
13 oktober 2015
Såg bilden på frambromsen och tänkte att om du monterar loss den nedre cylindern och lyfter den högre än den andra så borde det gå lättare att få ur luften? Givetvis får man konstruera en grej så att man inte skjuter ut kolvarna för mycket.

294 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
Higgen75 skrev:
Såg bilden på frambromsen och tänkte att om du monterar loss den nedre cylindern och lyfter den högre än den andra så borde det gå lättare att få ur luften? Givetvis får man konstruera en grej så att man inte skjuter ut kolvarna för mycket.

Ja det vore ju en enklare än min ide att vända bilen upp och ner smile

Men nu är i alla fall huvudcylindern lossad. Nästa steg är att plocka ut vad det nu är som finns därinne och byta packningarna.  Har lossat den lilla låsringen längst bak, får se hur svårt det är att få ut inkråmet smile  Sen är det bara att hoppas att det går bra att lufta efter det.
Senast redigerat av RobbanGBG (15 oktober 2015)

294 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
Jaha, Kapitängudarna var nådiga mot mig ikväll. Isärplockningen gick smidigt. Det visade sig att backventilen längst fram var deformerad och inte tätade. Jag kunde blåsa luft "baklänges" genom den. Provade med den nya ventilen, då var tät. Mycket möjligt att det är detta som ligger bakom mina problem. Hoppas det. Var sugen på att sätta ihop allt på en gång. Men det är ju fredag imorgon. Kanske lika bra att ägna själva cylinderhuset lite kärlek under helgen. Jag tänker mig några timmar i fosforsyra och sen ett dopp i zinkfosfatgrytan. Det vore bra tror jag. Hur brukar ni proffs behandla era huvudcylindrar?

294 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
Tog några bilder under demonteringen, men nu är det dags att sova.

2 517 Inlägg
16 oktober 2015
Inget proffs på ämnet, men när jag hade nere cylindern så kollade jag
Om det fanns repor eller dylikt.

2 517 Inlägg
17 oktober 2015
En kort fråga: har du lite tid till övers å kolla hur framskärmen sitter fast i underkant på tröskeln?
& hur har det gått med cylindern? smile
Senast redigerat av HG_ (17 oktober 2015)

Sök