3055
Sök

Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet... Visa mer

143 016 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2019
294 Inlägg
17 oktober 2015
Trådstartare
Har meckat en del med huvudcylindern idag smile ska ladda upp några bilder för de intresserade. Sen tänkte jag gå ner och skruva fast den. Kan titta på framskärmen då. Önskas några specifika bilder? smile

2 517 Inlägg
17 oktober 2015
big_smile Inga speciella bilder, behöver bara ha reda på om skärmen bara är skruvad direkt i balken som sitter under
golvet eller om det sitter någon slag av plåt infästning eller något sådant.
Men visst en bild eller två hade ju hjälpt. big_smile Tackar på förhand.
Hoppas det löser sig efter montering nu då. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

294 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
Tog några bilder men inga blev riktigt bra...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1672adfcf0201d3897d351dc26a23e50.jpg

Varför är det så mycket rost på min bil sad
Senast redigerat av RobbanGBG (18 oktober 2015)

294 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
Imorgon får jag ta och titta efter om det går att se hur det sitter ihop, bilden sa ju  tyvärr inte mer än 1000 ord... För övrigt så funkar pedalen fint nu. smile Var ute och provade bromsarna lite nu på kvällen. Äntligen! Naturligtvis tar dock frambromsarna ojämt igen. Vänster tar bättre än höger hur jag än justerar.

Men, Caddyn har jag lärt mig att så kan det vara. En dålig broms kan ta bättre än en bra. Jag får helt enkelt ta och repa vänster fram seriöst den med.

2 517 Inlägg
18 oktober 2015
RobbanGBG skrev:
Tog några bilder men inga blev riktigt bra...

http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1672adfcf0201d3897d351dc26a23e50.jpg

Varför är det så mycket rost på min bil sad

RobbanGBG skrev:
Imorgon får jag ta och titta efter om det går att se hur det sitter ihop, bilden sa ju  tyvärr inte mer än 1000 ord... För övrigt så funkar pedalen fint nu. smile Var ute och provade bromsarna lite nu på kvällen. Äntligen! Naturligtvis tar dock frambromsarna ojämt igen. Vänster tar bättre än höger hur jag än justerar.

Men, Caddyn har jag lärt mig att så kan det vara. En dålig broms kan ta bättre än en bra. Jag får helt enkelt ta och repa vänster fram seriöst den med.

Undersidan ser inte riktigt ut så på min men det ordnar sig. Tackar för bilden. smile
Den ytrosten är nog inte mycket att oroa sig för. big_smile Du får ta det när du helrenoverar bilen. big_smile
Har du gått igenom alla bromscylindrarna så alla går lika lätt & du har justerat ut backarna
så dom nästan ligger på trumman?

Är det innerskärmar på din? Finns det till bilen? Jag har ingen på min. hmm Detta måste man ju kolla upp. big_smile
Senast redigerat av HG_ (18 oktober 2015)

Wolf_89
446 Inlägg
18 oktober 2015
Om man ska renovera bromsarna är det då inte alltid rekommenderat att göra båda sidorna samtidigt?
För att minska risken av att den kommer att dra snett när du bromsar?

Men du löser nog bromsproblemet till sist smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

294 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
Har du aldrig sett barnprogrammet Lata Lucy? smile  Lat och "smart" som man är så tänkte jag såklart bara repa de bromsar som inte tog bra. Men jo, jag har kommit till den insikten jag också. Till slut. Det finns en anledning till att alla säger att man skall repa båda sidor samtidigt...

Fixar jag sista hjulet idag så har det sannerligen varit en sommar i bromsarnas tecken. Då har jag repat alla bromsar på Caddyn, Volvon och  även Kapitänen i sommar. Börjar bli lite less på detta... Men nu när jag då testat 6 hjul med trummor och sex med skivor så får jag nog säga att skivorna var lättare att ha att göra med.

294 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
HG_ skrev:
...
Undersidan ser inte riktigt ut så på min men det ordnar sig. Tackar för bilden. smile
Den ytrosten är nog inte mycket att oroa sig för. big_smile Du får ta det när du helrenoverar bilen. big_smile
Har du gått igenom alla bromscylindrarna så alla går lika lätt & du har justerat ut backarna

Är det innerskärmar på din? Finns det till bilen? Jag har ingen på min. hmm Detta måste man ju kolla upp. big_smile

Apropå renovering så plockade jag loss framskärmarna på Caddyn i somras för att svetsa lite. Det var rena skräcken hur mycket karosseri kitt VW använder för att få delarna att passa så jag tänkte att jag aldrig skulle våga lossa något från Kapitän. Men nu när du har fotat hur man skall ta isär karossen så blir man ju lite sugen på att lossa en del detaljer.  Skulle vilja prova ett sånt där strip-all bad på framskärmarna och en del andra detaljer...

Innerskärmar fram... Nej jag tror inte det hmm Får väl titta efter när jag plockar loss frambromseriet smile

Wolf_89
446 Inlägg
18 oktober 2015
RobbanGBG skrev:
Har du aldrig sett barnprogrammet Lata Lucy? smile  Lat och "smart" som man är så tänkte jag såklart bara repa de bromsar som inte tog bra. Men jo, jag har kommit till den insikten jag också. Till slut. Det finns en anledning till att alla säger att man skall repa båda sidor samtidigt...

Fixar jag sista hjulet idag så har det sannerligen varit en sommar i bromsarnas tecken. Då har jag repat alla bromsar på Caddyn, Volvon och  även Kapitänen i sommar. Börjar bli lite less på detta... Men nu när jag då testat 6 hjul med trummor och sex med skivor så får jag nog säga att skivorna var lättare att ha att göra med.

Vid det här laget så vet du ju hur man fixar bromsar :p

Men skivor är vell att föredra. Trummor går bra. Så länge det inte är någon konstig modell som du har på Opeln smile
Men skivor har ibland sina problem. Fram på mina bmw 02or så är det 3 luft nipplar per bromsok. Fanns mkt där inne som orsakade så inte alla fyra kolvar ville åka ut.

Men ger man upp direkt så kommer man ju ingen stans smile Och syns att du inte har gett dej än smile
Så kämpa på.

Och är inge fel på att vara lat smile
Men latheten kommer oftast ikapp en och sparkar en hårt i baken till sist smile
Hänt mej ett par gånger. Ändrar jag på mej? Nope. För lat big_smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

2 517 Inlägg
18 oktober 2015
RobbanGBG skrev:
HG_ skrev:
...

Apropå renovering så plockade jag loss framskärmarna på Caddyn i somras för att svetsa lite. Det var rena skräcken hur mycket karosseri kitt VW använder för att få delarna att passa så jag tänkte att jag aldrig skulle våga lossa något från Kapitän. Men nu när du har fotat hur man skall ta isär karossen så blir man ju lite sugen på att lossa en del detaljer.  Skulle vilja prova ett sånt där strip-all bad på framskärmarna och en del andra detaljer...

Innerskärmar fram... Nej jag tror inte det hmm Får väl titta efter när jag plockar loss frambromseriet smile

Skärmar ja....... roll Jag plockade på ett par "nya" skärmar idag &
jag fick använda både vilja, våld & gummiklubba för att få dit vänster skärmen. big_smile
Man svor några gånger får jag säga. lol
Jag antar att den har nog stått på fel sätt vid arkivering antar jag.

294 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-96bb199d75ec6fa9b0b482f675eee4be.jpg

Pryttlar till vänster frambroms frambroms uppsnyggade.

294 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Sablar. Har lyckats dra av en av de bultar som håller fast huvudbromscylindern. Vet någon hur man får loss "bulten" från plattan inne i kupen?

2 517 Inlägg
29 oktober 2015
hmm Men gu va jobbigt, Har för mig att dom är fastsvetsade i karossen, eller har jag fel? Ska gå ut & kolla. Vänta lite så ska jag kolla. smile

2 517 Inlägg
29 oktober 2015
Ingen lätt grej å fixa om du ska ordna till om du ska ha som original. Då är du nog tvungen att riva ner halva instrumentpanelen tyvärr. hmm
Bulten sitter i förstärkningsbalken på insidan torpedväggen som bromspedalen hänger i & som går vidare upp vid rattstången som är i sin tur skruvad bredvid rattstången in bakom under hastighetsmätaren ungefär där
rattstången är bultad.
Men å andra sidan .... du kan ju borra ur den gammla bulten & sätt i en annan vanlig 6 kant bult i stället.
Visserligen inte original men fungerar.
Håller på att lägga upp ett par bilder på fotoalbumet: lite av varje intresse sidan.
Vet inte riktigt om dom säger så mycket men. Var lite svårt att få en vettig kamera vinkel.

294 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
Aha, tackar! Ser den ut att sitta svetsad eller har jag så tur att den är pressad? Blir till att ta bort den och sätta in nån lämplig bult alltså. Om jag känner mig manad så kanske jag svetsar en fyrkantsbricka under bultskallen som kan gå mot balken så att bulten inte snurrar...

2 517 Inlägg
29 oktober 2015
big_smile Den kan vara pressad åxå. Tänkte inte på det. roll Men mer troligt.
Jag kan kolla med opusmotor om du vill. ska skicka ett mail till honom i morgon.

294 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
Du hade rätt i början, den var svetsad. Lyckligtvis löste en handslägga och envishet problemet.

Min matta är blekt, ful och sliten. Hur fixar man sånt på bästa sätt månntro...?

2 517 Inlägg
3 november 2015
Köpa ny matta? Slitna mattor går nog inte att laga med bra slutresultat.
Köp korthårig heltäckningsmatta om du vill ha en billig matta & byt ut hela golvet.
Annars så får du kolla med någon bilsadelmakare i närheten.
Hittade några sidor.

http://www.uswebbutik.se/inredningar-kl … -nylon/446

http://agenturaffaren.nya-ebutik.se/inr … dyl/mattor

http://www.sscustom.com/mats.asp

Detta var några men kolla på goooooooooooooooooooooooogle så finner du svar. big_smile

2 517 Inlägg
7 november 2015
smile Hur går det med bilen? Fått någon ordning på bromsarna?

294 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
Jovars, tackar som frågar smile Har knåpat ihop framhjulet igen. Tycker mig tyvärr höra ett klickande ljud då jag snurrar det... Hoppas det inte är något lager som pajjat nu när jag haft isär allt hmm

Har dock tagit ett par försiktiga rundor med bilen och provat bromsarna. Nu nyper inte vänster fram åt direkt i alla fall,  höger fram bättre istället smile Får ta och justera lite till. Höger är nog lite tightare ställd eftersom vänster tog så in i bomben förut...

Sök