Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?
Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet... Visa mer
Igår la jag in mattan jag tvättat och färgat. Blev inte hundra procent direkt. Orginalmattan verkar vara vävd av en mix av naturliga och syntestiska fibrer. Syntetfibrerna tog ej emot färgen vilket väl hade varit OK om alla naturfibrer funnits kvar.... Nu ser det OK ut där naturfibrerna finns kvar, men nu är det väldigt tydliga urblekta där dessa är bortslitna... Ja ja nu gäller det bara att klura ut hur mattan skall klämmas fast mellan trösklar och under andra grejer. Någon som vet om den skall sitta under eller över "pappen" som sitter på torpedväggen?
Den får ta ett par turer genom motorn så får vi se hur den ser ut efteråt. Måste ju vara bättre än den gamla i alla fall.
Glykol Har också tänkt spola ur kylsystemet och få i ny glykol och destvatten. Är nog nära 40 år gammalt det som är där nu, glömde ju detta i fjol... Vet någon om det skall vara propylen eller etylenglykol i en gammal Opelmotor? Eller spelar det ingen roll om jag sköljer ur systemet först? I så fall satsar jag på icke longlife etylen.
Bromsar (igen..) Annars så har jag smugit runt i grannskapet för att försöka få bromsarna att slita in sig lite innan jag gör ytterligare justeringar. Nu tar de ganska så jämnt. Är ju svårt att mäta på egen hand. Min metod går ut på att nita rätt hårt på väg utan att hålla i ratten det funkar någorlunda nu, ibland rycker den lite till höger men ej så extremt som förr. Samt att bromsa på grusplan och se att bromsspåren blir likformiga, höger fram tar lite tidigare än vänster... Kanske får släppa lite på backarna lite där ändå... Funderar på om inte en besiktning faktiskt är det billigaste sättet att få bromskraften uppmätt korrekt
Koppling Under mina bromsprov så började det klicka när jag kopplade. Detaljer i länkaget verkar ha gett sig. Hittade ett clips samt en liten bricka på golvet... Någon som vet hur länkaget närmast pedalen skall se ut. Bör jag hitta mer än en bricka och ett clips i bilen för att få ihop detta? EDIT: Det klonkade när jag satte tillbaka brickan och clipset. Antagligen skall där vara någon slags bussning som försvunnit... Jag gjorde en temporär bussning av en liten bit ABS plaströr samt eltejp. Inte helt seriöst kanske men klonket försvann och kopplingen känns bra.
RobbanGBG skrev:
Igår la jag in mattan jag tvättat och färgat. Blev inte hundra procent direkt. Orginalmattan verkar vara vävd av en mix av naturliga och syntestiska fibrer. Syntetfibrerna tog ej emot färgen vilket väl hade varit OK om alla naturfibrer funnits kvar.... Nu ser det OK ut där naturfibrerna finns kvar, men nu är det väldigt tydliga urblekta där dessa är bortslitna... Ja ja nu gäller det bara att klura ut hur mattan skall klämmas fast mellan trösklar och under andra grejer. Någon som vet om den skall sitta under eller över "pappen" som sitter på torpedväggen?
Får gratulera till mc kortet, det är en grej jag åxå har funderar på att "fixa", men det blir en annan gång. Jag har för mig att mattan ligger under "pappen" på torped väggen, men det kan man nog göra lite som man vill, en tanke vore nog att mattan kanske ramlar ner om den ligger på utsidan "pappen".
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Tackar HG, håller på och fixar med min gamla Matchless som jag tänkt regbsikta så småningom. Då måste man ju ha kort också
Ja mattan under pappen låter klart rimligast, blir ett litet mäck att få tillbaks grejerna. Hade egentligen velat slipa och lacka golvet innan ja la in mattan igen men har ingen möjlighet till sånt skoj som bilen står nu...
Ett problem har dock tillstött. Min Gaspedal är helt kass och fäst mojängen som skall skruvas fast i golvet är borta!
Har någon vänlig själ en bild av hur fasthållningsmetallbiten skall se ut? Kan man fabricera en ny med lite plåt, fantasi och en svets?
Eller är det lika bra att köpa en ny pedal? 300 spänn verkar repropedaler kosta i Tyskland.. Inte så farligt om inte frakten är hutlös.
Tackar HG, håller på och fixar med min gamla Matchless som jag tänkt regbsikta så småningom. Då måste man ju ha kort också
Ja mattan under pappen låter klart rimligast, blir ett litet mäck att få tillbaks grejerna. Hade egentligen velat slipa och lacka golvet innan ja la in mattan igen men har ingen möjlighet till sånt skoj som bilen står nu...
Ett problem har dock tillstött. Min Gaspedal är helt kass och fäst mojängen som skall skruvas fast i golvet är borta!
Har någon vänlig själ en bild av hur fasthållningsmetallbiten skall se ut? Kan man fabricera en ny med lite plåt, fantasi och en svets?
Eller är det lika bra att köpa en ny pedal? 300 spänn verkar repropedaler kosta i Tyskland.. Inte så farligt om inte frakten är hutlös.
Pedalerna jag har är inte så bra, men det är ju egentligen "bara" ett gångjärn som är ihop svetsat med en plåt. Som dom har doppat i gummi. Så det går ju att göra en egen. Men det beror ju på hur nära originalet man vill komma. Annars låter ju det som den i Tyskland inte är så fasligt dyr ändå.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Du har ingen bild? Gör nog så att jag försöker fabricera något temporärt för att klara eventuell besiktning i veckan. Ja du läste rätt i veckan Så beställer jag från Tyskland under tiden.
Fördelen med allt detta letande är att jag hittat lite delar jag inte visste jag hade, t.ex. ny fönstervev då en av mina är trasig, samt en klocka som verkar funka vilket den som nu sitter monterad inte gör
Du har ingen bild? Gör nog så att jag försöker fabricera något temporärt för att klara eventuell besiktning i veckan. Ja du läste rätt i veckan Så beställer jag från Tyskland under tiden.
Fördelen med allt detta letande är att jag hittat lite delar jag inte visste jag hade, t.ex. ny fönstervev då en av mina är trasig, samt en klocka som verkar funka vilket den som nu sitter monterad inte gör
Ja, det gör gott att få fram delarna ibland & få dessa inventerade. Vevar har jag om du behöver & har några klockor åxå. Säg bara till om du behöver något så kan jag titta vad jag har. Ska se om jag kan ta någon bild men jag har nog förlagt dom i garaget någonstans. Har lite att göra i kväll, men ska se om jag kan ordna något annars får jag ta det imorgon.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Kapade bort lite uppenbart trasig slang från vattensprutet till vindrutan och satte ihop grejerna kan nog funka men hade inget vatten i så det återstår att se...
Satte ihop en liten mojäng för att få gaspedalen på plats. Svårt när man inte vet hur det skall se ut men det verkar funka. Lägger upp bild imorgon så får ni se min tolkning av pedalfasthållare
Om vattensprutet funkar så tror jag nästan att alla grejer jag känner till som stoppar besiktning är lösta. Ser ut så i post nummer ett på den här tråden i alla fall... Det känns som att bromsarna tar jämnt nu men jag har ju inte direkt någon mätutrustning. Dags att boka tid för besiktning snart?
Går den igenom besiktning får vi se vad nästa steg blir. Åka färja över till baltikum för lack hade ju inte varit fel
Kapade bort lite uppenbart trasig slang från vattensprutet till vindrutan och satte ihop grejerna kan nog funka men hade inget vatten i så det återstår att se...
Satte ihop en liten mojäng för att få gaspedalen på plats. Svårt när man inte vet hur det skall se ut men det verkar funka. Lägger upp bild imorgon så får ni se min tolkning av pedalfasthållare
Om vattensprutet funkar så tror jag nästan att alla grejer jag känner till som stoppar besiktning är lösta. Ser ut så i post nummer ett på den här tråden i alla fall... Det känns som att bromsarna tar jämnt nu men jag har ju inte direkt någon mätutrustning. Dags att boka tid för besiktning snart?
Går den igenom besiktning får vi se vad nästa steg blir. Åka färja över till baltikum för lack hade ju inte varit fel
Vindrutespolningen behöver inte fungera eller ens finnas på en bil av den årsmodellen. Är som med bälten.
Har du ordnat pedalen än? Har haft en del att göra så har glömt av att kolla efter pedalen & få en bild på den/dom. Men det är ju förstås inte försent än. Jag ska titta efter i garaget imorgon, ska jag se om jag kan ta en bild eller två.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Behövs ej, jag har snidad nåt eget och vill helst inte veta hur det egentligen borde se ut kommer bara att bli deprimerad skall se om jag kan lägga upp ett par bilder lite senare. Eländet funkar i alla fall för tillfället
Blev bra med bromsarna. Tyvärr så har jag inga styrleder, men finns kanske på e-bay. Annars så får du köpa ifrån Tyskland, visserligen så kostar dom en slant, men dom är nya. Jag tittade på Pedalerna jag har & dom såg inte så bra ut, den med gångjärnet hade rostat ihop & gått av i leden. Den andra fanns det inget gångjärn på. Tyvärr, men det du fixade till duger ju långt.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Ja ja, pedalen duger gott tills Opus får in eller så köper jag från Tyskland. Det löser sig. Tack för erbjudandet dock
När det glappar synbart i alla leder på det centrala styrstaget, är någon som vet vad som måste bytas? Har inte lust att ta isär framvagnen och titta hur det ser ut ikväll då jag lovat morsan en tur i Kapitänen imorgon... Säg nu att det bara är att köpa fyra billiga standardbussningar från Mekonomen för 5 kronor styck
Nej, men allvarligt talat, räcker det att köpa ett nytt centralt styrstag eller måste mer bytas...
Ja ja, pedalen duger gott tills Opus får in eller så köper jag från Tyskland. Det löser sig. Tack för erbjudandet dock
När det glappar synbart i alla leder på det centrala styrstaget, är någon som vet vad som måste bytas? Har inte lust att ta isär framvagnen och titta hur det ser ut ikväll då jag lovat morsan en tur i Kapitänen imorgon... Säg nu att det bara är att köpa fyra billiga standardbussningar från Mekonomen för 5 kronor styck
Nej, men allvarligt talat, räcker det att köpa ett nytt centralt styrstag eller måste mer bytas...
räcker med Staget. Skrev en kommentar på mitt projekttråd.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Aahhhrg! Det går ju inte att hitta ett bättre begagnat styrstag i hela Svea rike!! Var finns alla bilskrotar nuförtiden, är allt miljöanpassat och avslutat?
- Någon som har ett styrstag som inte används att hyra ut under en ombesiktning?
Aahhhrg! Det går ju inte att hitta ett bättre begagnat styrstag i hela Svea rike!! Var finns alla bilskrotar nuförtiden, är allt miljöanpassat och avslutat?
- Någon som har ett styrstag som inte används att hyra ut under en ombesiktning?
Har du kollat med dessa gubbar: http://www.hk-bildemontering.com/sv-SE Han som har hand om just veteran delarna är lite gnidig. det var där jag fick tag på mina mittstolpar. (2000:- + frakt. )
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Har du kollat med dessa gubbar: http://www.hk-bildemontering.com/sv-SE Han som har hand om just veteran delarna är lite gnidig. det var där jag fick tag på mina mittstolpar. (2000:- + frakt. )
Kollat där, de har inga. Inte heller Boffens eller opeldelar. Vad skall man egentligen betala för ett begagnat styrstag i vettigt skick?
Under min jakt på nytt parallellstag så fick jag tipset att pumpa in redigt med konsistensfett i alla leder och se om det blev stummare. Är detta en realistisk ide? Och hur verifierar man egentligen att man lyckats få lederna tillräckligt bra?