Ja, nu har jag börjat känna på det här med styrsnäckan. Det funkade som vanligt inte riktigt som jag tänkt

Jag började med att backa ur skruven med låsmutter på ovansidan av styrsnäckan eftersom man tydligen borde ta den sist.
Sen lossade jag den stora låsringen med en stor mejsel och slägga. Det gick i alla fall bra. Tyvärr verkade det dock inte det ha någon tydlig effekt på spelet i ratten att vrida på "locket". Dessutom kändes det som att det på något sätt bottnade när jag försökte dra in det 13mm i ytterkant... Vet någon hur såna här snäckor fungerar? I bästa fall så finns nån slags excenter effekt så att man kan vrida ut åt andra hållet...
Annars så har jag klurat lite på det elektriska. Mest på tändningen. Har hänt att bilen varit extremt svårstartad och jag har börjat misstänka att jag inte får tillräckligt bra gnista när startmotorn går. Mest för att när den inte ville starta sist så hade jag startgas med och den tände inte alls alls ändå trots att startmotorn spann på med bra fart...
För att råda bot på detta så tänkte jag koppla in en extra kabel mellan startreläet och tändspolen och då inte gå via ballastmotståndet. Lite som på en del gamla amerikanare. Jag hittade dock ingen lämplig plint på reläet utan den som finns "kortsluter" ju ner mot jord via reläets spole. Den funkar alltså inte bra för detta syfte.
För att råda bot på detta så har jag knåpat ihop en liten specialsladd:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-9eaa3b90dafdd6b1bfb632f4c634450b.jpg]()
"Kroken" skall anslutas på tändspolen och tanken är att schottkydioden skall förhindra att ström går tillbaka mot startreläet när tändningen är på och startmotorn inte drar. Har provat det lite temporärt och det verkar i alla fall fungera, får se om det förhindrar framtida extremt svårstartade episoder.