Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 132 400 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
20 maj 2015 · 294 Inlägg

Aha, tackar! Det låter som nåt jag kan klara av smile ska testa.

RobbanGBG
21 maj 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Fick tipset att dra fast muttern hårt & sedan lossa ett kvarts varv så ska det bli bra.
Pga värmen så expanderar lagret & är det hårt åtdraget så nyper det.
Detta har fungerat för min del. wink

below_ skrev:
Du ska dra åt muttern o snurra hjulet samtidigt o när det nyper så ska du banka på trumman med plast/gummi klubba så brukar de gå att snurra lite till, upprepa processen tills det inte går o snurra nå mera sen ska du släppa en kvarts varv, då ska man kunna snurra på trumman åxå. hoppas du fattar .

Det funkade mer eller mindre precis som ni skrev. Jag snurrade och drog åt. Till slut så nöp trumman åt. Men när jag bankade lite diskret på trumman, så kunde man snurra den igen. Oväntat men sant. Sen fortsatte jag att dra, men fick den inte att nypa åt trots att jag drog med det långa skaftet, skulle gissa nånstans mellan 200-300 Newtonmeter. Det gnekade betänkligt i gängorna trots att de var redigt infettade så mer vågade jag inte, men med det sista draget så blev det i alla fall avsevärt svårare att snurra trumman. Därifrån lossade jag lite mindre än ett kvarts varv och då snurrar trumman relativt lätt igen. Tror det blir bra. Tack för hjälpen! smile

RobbanGBG
22 maj 2015 · 294 Inlägg

Tog en liten tur i lönndom nu inatt... roll Säkert 500meter till närmsta mack för att tanka lite och fylla luft. Som tur var höll sig Harry Haffa borta... Provade självklart bromsarna innan jag buskörde på allmän väg, de tog fortfarande lite ojämt fram hmm Tycker jag luftat nog nu men kanske krävs lite till.

Upptäckte även att ljusbilden var upp och ner på vänster framljus. Vad jag vet har jag aldrig fyllemekat lamporna men på något sätt hade skiten hamnat helt fel... Hade varit lite pinsamt att försöka besikta den så... Men nu är det tillfixat i alla fall.

Ofta när man mekar så är ju allting jävligare än man kunnat ana, skit som rostat ihop. Muttrar som blir helt runda, bultar som går av och alla andra jävulstyg som kan drabba en. Men igår natt skulle jag byta ut några bussningar på den långa bulten som går ner från krängningshämmaren. Och för en gångs skull går allt jättebra smile Helt otroligt jag har visserligen varit på muttrarna ett par gånger tidigare i veckan med rostlösare, men det gick nästan oförskämt lätt. Borstade av den sunkiga gamla rostskyddsmassan och muttrarna såg fina ut. Bilen stog på bockar så det var bara att lyfta lite i den här ledade mojängen, länkarmen eller vad det nu heter, med domkraften och skruva isär. Hur lätt som helst och inget gick sönder eller så. Hoppas det är samma sak på andra sidan nu bara... Tog ett par bilder efter nöjesmekningen, kan ni gissa vilken sida som där lite rost borstats bort och bussningar bytts på?

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-647d82d5ce90fecfac01062c62be69ec.jpg

HG_
23 maj 2015 · 2 470 Inlägg

big_smile Ser tok bra ut.
Tänkte på bromsarna som tar ojämnt, har du justerat ut bakarna ordentligt?
Eftersom bromsarna tar ojämnt så kanske det inte beror på luftningen. (Om nu all luft är borta.)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
23 maj 2015 · 294 Inlägg

Jo, tyvärr har jag det... Jag snurrar däcket och justerar ut backarna till däcket stannar, sen backar jag av lite tills däcket snurrar igen. Då brukar man höra att backarna snuddar tumman då och då när man snurrar däcket. Så de är nog så långt ute som de kan vara sad

Hoppas verkligen att det inte kommit nåt kullagerfett på trumma eller backar när jag satte ihop det hela, jag tycker jag var ytterst försiktig när jag gjorde det... Hade fryspåsar tejpade över backarna från det att jag nitat de nya banden och medan jag monterade och stökade, ända tills det var dags att trycka dit trumman...

Power-krille
23 maj 2015 · 672 Inlägg

tyvärr har jag inget att tillföra när det gäller trumbromsar, det enda jag vet att när de tar ojämnt så ger de sig inte i första taget hmm  kanske går att slita in dom (i lönndom) tongue
däremot kan jag ju bara hålla med om att badda på  rostlösare i tid och otid några dagar innan ingreppet, det brukar göra susen!

"Väx inte upp! det är en fälla"
RobbanGBG
23 maj 2015 · 294 Inlägg

Tack för de uppmuntrande orden Power-krille smile Läser med spänning igenom din Duett-tråd. Än så länge ser det ut som mekande i min stil, något bonnigt och opretentiöst fast på ett väldigt bra sätt såklart. Har själv haft min kapitän stående på fyra hugg-kubbar ett bra tag för att inte pajja bladfjädring och däck totalt. Så jag smålog lite när jag såg hur du pallat upp Duetten wink Själv är jag dock total amatör så det är ruskigt nice att se hur rutinerade mekare som du och HG pular med era projekt cool

Funderade själv på det här med att den nyfixade bromsen tar sämre... Antar att radien på backar och trumma inte riktigt passar, antagligen så tar det väl bara längst ut eller i mitten på beläggen då jag inte lät någon svarva trumman eller slipa banden till samma kurvatur. Kanske ska ta och justera ut backarna som satan och smyga runt lite nattetid och se om de kan slipas ihop lite...

below_ slappt&fint
24 maj 2015 · 376 Inlägg

_Du har dubbla hjulcylindrar fram va ? Det är ett helvete o justera in

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
HG_
24 maj 2015 · 2 470 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Tack för de uppmuntrande orden Power-krille smile Läser med spänning igenom din Duett-tråd. Än så länge ser det ut som mekande i min stil, något bonnigt och opretentiöst fast på ett väldigt bra sätt såklart. Har själv haft min kapitän stående på fyra hugg-kubbar ett bra tag för att inte pajja bladfjädring och däck totalt. Så jag smålog lite när jag såg hur du pallat upp Duetten wink Själv är jag dock total amatör så det är ruskigt nice att se hur rutinerade mekare som du och HG pular med era projekt cool

Funderade själv på det här med att den nyfixade bromsen tar sämre... Antar att radien på backar och trumma inte riktigt passar, antagligen så tar det väl bara längst ut eller i mitten på beläggen då jag inte lät någon svarva trumman eller slipa banden till samma kurvatur. Kanske ska ta och justera ut backarna som satan och smyga runt lite nattetid och se om de kan slipas ihop lite...

big_smile Det kan ju fungera att "slipa" in bromsarna, jag har aldrig försökt med det, men om du gör det så tycker jag att du kan komma med en relativt bra rapport på hur det gick, så vi andra kan ta del av detta big_smile
Men jag tror inte du behöver dra så infernaliskt hårt, det räcker nog att du drar så dom ligger emot lite först
& sedan drar en runda på gatan & sedan drar åt en gång till osv osv..... tills du får till backarna kanske. roll

Senast redigerat av HG_ (24 maj 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
24 maj 2015 · 294 Inlägg

@HG: Jupp, det var väl ungefär så jag tänkte. Vill ju inte elda upp mina nya band det första jag gör smile

@Below: ja minsann, två cylindrar per frambroms. En på varje bromsback. Det borde dock inte vara nåra problem med detta tycker jag...

below_ slappt&fint
24 maj 2015 · 376 Inlägg

nää det tycker man inte men det gör det ! mopar har likadant å på dom äldre bilarna, min morbror berättade förut om kapitänerna, man fick aldrig till dom bromsarna, en kompis till han slog ihop kopparröret o svetsa den nedersta stum för det jävlades så mycket !

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
RobbanGBG
24 maj 2015 · 294 Inlägg

Jaha, där ser man. Alltid är det nåt smile Nu när du säger det så kan man ju fundera på hur luften skall ta sig ur den nedre cylindern, nippeln sitter längst ner och luft är ju lättare än bromsvätska... Men tack för tipset om mopar, det finns ju lite mer skrivet om dem än om Kapitäner, kanske kan googla fram nåt tips om inställning/luftning av dubbla cylindrar...

RobbanGBG
28 maj 2015 · 294 Inlägg

Nä nu är jag less på de här trilskande bromsarna sad Var ute igår igen och smög runt med bilen, bromsarna tar inte jämt. Visst kan det vara så att all luft inte är ute ur systemet, men det finns ingen direkt skumgummikänsla i pedalen utan bromsaran börjar "ta" ganska så distinkt.

Jag har förresten googlat på den här sortens bromssystem, "twin leading shoe brakes" verkar vara den vanligaste benämningen på Utrikiska för den som själv vill fortbilda sig inom trumbromsarnas magiska värld. Och visst verkar även andra bilmärken lida av att vara lite extra trilska att lufta med det här upplägget.

Ofta kommenterar dock proffsen på diverse landrover och mopar forum att en vanlig orsak är att man inte slipat de nya bromsbeläggen till att matcha trummans kurvatur, vilket jag naturligtvis inte gjort...

Så jag ser tre möjliga lösningar på detta:

1) Backarna är vad jag kan se helt symmetriska och bromsbande likadana på både främre och bakre back, så jag kunde byta plats på det främre belägget från vänster frambroms och det bakre belägget på höger frambroms. Då skulle jag ha symmetrisk bromsverkan på höger och vänster sida av bilen. Det främrebromsbelägget på båda frambromsarna skulle då ta lite sämre än det bakre lite som på en duo broms där det främre belägget brukar vara kortare. Det främre belägget stryrs dessutom av den övre cylindern som sitter närmast huvudcylindern och som torde börja ta först, så mjukisbromsning i början och redig broms när man trampar till. Kunde funka...

2) Lossa de ny-renoverade backarna och se hur anlägningsytan ser ut. Jag ruggade ytan med 40 papper så om det bara tagit på kanterna eller i mitten när jag varit ute och nattbromsat så borde man se det och kunna slipa tills anläggningen mot trumman ser bättre ut. Sen sätta ihop och hoppas på jämnare bromsverkan.

3) Byta belägg även på höger sida och få jämndålig bromsverkan på båda sidor smile

Kunde ju även vara super seriös och göra både 2 & 3. Alltså byta belägg på vänster sida och slipa in båda sidor mot trumman... Fast det vore ju även det jobbigaste neutral

RobbanGBG
29 maj 2015 · 294 Inlägg

Gick ner till garaget vid 23 i går kväll med planen att köra nåt av alternativ 1, 2 eller 3. Kom upp ur garaget 03:15 på morgonen och hade utfört det dittils okända alternativ 4...

Jag började med att plocka loss trumman på passagerarsidan, där är ju allt ny-repat så det gick lätt och smidigt. "Tyvärr" såg anlägningsytan väldigt jämn och fin ut det har tagit ganska jämnt över mer eller mindre hela banden. Lite överraskande. Nåja, jag slipade av de punkter där det tagit lite mer, ruggade ytan och sprejade brejkleen, eller vad det nu heter, för att göra rent.

Just då tyckte jag det verkade helt obegripligt att bromsen på förarsidan skulle gå på så mycket hårdare än den på passagerarsidan som var nyrepad och i gott skick. hmm Så, jag kände mig tvungen att plocka loss trumman även på förarsidan trots att den bromsen tog så himla "bra". Döm om min förvåning när det ser ut som skit därinne. Främre bromscylinder är 100% fastrostad och det bandet verkar aldrig ens tagit i trumman. Dessutom har någon lyckats sätta fjädrarna som skall hålla backarna på fel sida, så ena backen är typ helt lös medan den andra (som fungerar) hänger och slänger på ett dåligt sätt... Så, det var den sidan  som tog "för bra".

Det enda jag kan tänka mig är att med bom stopp i övre cylindern så tvingas den nedre ut extra mycket och nyper då åt snabbare. Jätteroligt att upptäcka mitt i natten. Även den cylinder som inte var fastrostad såg ut som skräp i cylinderloppet, rost så det stog härliga till. På sikt måste jag göra något åt det såklart men nu ska jag fan besiktiga bilen snart.mad

Anledningen till att cylindrarna fram rostat så himla illa verkar vara att gummitätningarna dels är helt sladdriga och av sopig kvalitet så att de inte kunnat täta ens under de bästa förhållanden, och dels att någon tomte antagligen satt fjädrarna som skall hålla backarna i position på fel sida backen. Det var i alla fall definitivt så på förarsidan, och om jag inte missminner mig så trillade backarna loss när jag öppnade passagerarsidan så det var nog samma där utan att jag noterade det. Får ta och kolla mina bilder från demonteringen.

Som sagt det var något eftermidnatt när jag insåg detta. Gött att stå där mitt i natten med båda sidor demonterade och fundera på vad man skall ta sig till. Jag beslutatde mig för att gå loss på den fastrostade cylindern i alla fall. Rostlösare, fil, sandpapper, ingen nåd mot rosten. Tid tog det och trots detta fick jag verkligen bromsa hårt som satan för att få loss den till slut. Tyvärr är jag lat och dum och tror ibland att det går fortare att ta genvägar än att göra något seriöst... Rätt sätt (enligt mig i alla fall) att lossa en sån här stenhårt fastrostad cylinder som fastnat längst in är att ta bort den rost man kommer åt i loppet och sen sätta dit backarna och på med trumman och sen bara bromsa hårt som satan. Tyvärr är jag ju lat och dum då tror man att det bästa är att sätta in en hysa i den cylinder som är lös och sen hålla fast den med polygrip och tving. Det går att göra så men det är fan inte bra. Sköt ut den nedre kolven ett antal gånger innan jag fick mitt rappliga tång/tving skräp att hålla emot tillräckligt bra... Nåväl till slut kom även den övre kolven loss. Så nu har jag avrostat och "honat" loppen på både övre och nedre cylinder. Som tur var hade jag beställt extra repsatser från Opus (två tummar upp för Opus motor här). Något förskräckt inser jag dock att de inte passar. Efter att ha försåkt vålda in dem ett tag så inser jag att någon styrt in nån slags tunn plåt "mantel" ytterst i cylindern, jag drog ut dessa och sen passade de nya gummi grunkorna perfekt.

Vid tretiden på morgonen var så allt ihopmonterat igen. Nu är det bara att lufta och se om det tar jämnt när båda kolvarna rör sig på båda sidorna. Någon gån ikväll/natt kommer antingen ett glatt eller argt inlägg från mig om resultatet. Jag hoppas på ett glatt big_smile

Senast redigerat av RobbanGBG (29 maj 2015)

RobbanGBG
29 maj 2015 · 294 Inlägg

Ingen luftning eller bromsning att rapportera än. Har dock varit på biltema och köpt lite mer bromsvätska. Den gamla tog slut...

Finns även ett par andra grejer jag borde ta itu med utöver det som behövs för besiktning. Typ byta alla gamla vätskor i bilen...

Vad ska man ha för olja i motorn? Jag har en orginalmotor i. Enligt farsan råkade han ut för en motorbrand nån gång på sextiotalet och fick då en ny utbytesmotor som skall ha gått ca 600 mil och sen stått undanställd i en lada mer eller mindre 50år sen dess. Vad stoppar man i en sån är det nåt speciellt man måste tänka på. Tror jag har en del olika oljor ståend helsyntet, halvsyntet, nån som skulle vara bra för dieselbilar typ MyrinaX osv...  Vet inte om jag har någon ren mineralolja dock.

Måste man stoppa nåt visst i växellådan också?

RobbanGBG
30 maj 2015 · 294 Inlägg

Luftning var inga problem på förar sidan, men nu tar bromsjäkeln där ännu bättre. Det är ingen hejd på hur bra den nyper åt. Bilen drar fan ännu mer snett än innan. Jag blir tokig mad

Jag börjar få slut på ideer. Kan bromsslangen vara igensatt? Den ser asgammal ut på passagerarsidan men nyare ut på förarsidan. Kan det vara så att om det finns luft längre bak i systemet så tar passagerarsidan sämre än förarsidan? Jag menar huvudcylindern sitter ju på den sidan och jag vet inte riktigt var bromsrören delar sig. Finns det nåt annat? Nån som har någon ide?

För övrigt så har jag insett att det är mycket lättare att komma åt att justera bromsarna när däcket är avtaget.

Power-krille
30 maj 2015 · 672 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Luftning var inga problem på förar sidan, men nu tar bromsjäkeln där ännu bättre. Det är ingen hejd på hur bra den nyper åt. Bilen drar fan ännu mer snett än innan. Jag blir tokig mad

Jag börjar få slut på ideer. Kan bromsslangen vara igensatt? Den ser asgammal ut på passagerarsidan men nyare ut på förarsidan. Kan det vara så att om det finns luft längre bak i systemet så tar passagerarsidan sämre än förarsidan? Jag menar huvudcylindern sitter ju på den sidan och jag vet inte riktigt var bromsrören delar sig. Finns det nåt annat? Nån som har någon ide?

För övrigt så har jag insett att det är mycket lättare att komma åt att justera bromsarna när däcket är avtaget.

bromsslang, där kanske du har nåt! ta av trumman och nån trampar på pedalen och du kollar cylindrarna om dom rör sig lätt ut, ev håller emot kolvarna med ett verktyg!
tvärtom har jag varit med om på en escort men där var det kolven som  inte gick tbx för att slangen var som en backventil

"Väx inte upp! det är en fälla"
Wolf_89 Wolf_89
30 maj 2015 · 446 Inlägg

Hade jag varit du så hade jag bytt slangarna. Som Power-krille skrev så kan dom bli som en backventil. Har sj haft problem med gamla slangar. Gick bra att lufta. Men när jag stängde ventilen så gick det ändå inte att trycka tillbaka kolven. Om dom inte kostar allt för mkt så byt. Bilprovningen kan klaga på dom fall dom ser allt för dåliga ut. Pga risk att tappa bromsarna under färd.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
RobbanGBG
31 maj 2015 · 294 Inlägg

Jo, som tur är så har jag faktist ett par nya slangar hemma smile Får ta och byta, men inte ikväll. Ska också ta och lufta bak igen och se om det hjälper.

RobbanGBG
1 juni 2015 · 294 Inlägg

Var lite dum igår. Skulle gå ner och byta slang men inseratt jag slängt alla mekar kläder i tvåttmaskinen... Blev inget gjort. Dock så var jag ute hos morsan och firade henne på morsdag. Då passade jag på att våtslipa klarlacken jag la på mitt andra projekt för några veckor sen. Det var fösta gången jag provade, men det gick ganska bra. Är en gammal Caddy jag skall sälja på blocket, hoppas få typ 6-7 papp för den. Tanken är att prova grejer på den som jag sen skall göra på Kapitänen. Skulle jag råka sabba nåt på Caddyn är det ingen större katastrof. Får se hur jag gör med lacken dock. Jag önskar jag hade en lackbox...

Det verkar inte längre finnas några bonna-lackare i det här landet... Och att lägga en 50 tusen kronors lack på en gammal Kapitän är ju pengar man aldrig mer ser röken av. Fick en kanske helt stollig ide, kan man köra över bilen till baltikum eller Polen och få den lackad där? Polska snickare verkar ju vara rätt duktiga så jag kan tänka mig att det fortfarande finns bra och billiga hantverkare i östeuropa. Har någon testat något sånt? Hmm, de kanske även kunde få slipa underredsmassa och epoxilacka underredet.. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang