Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 080 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
3 juni 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
... Ja, dessa bromsar är ju ett kapitel för sig roll ...

Ja det hade du rätt i HG... Jag bytte bromsslang och luftade utav bara fan fram, drog säkert en halvliter bromsvätska genom systemet och den var helt klar och bubbelfri på slutet. Provkörde lite, bilen drog såklart snett fortfarande roll

Kollade på hur bromsrören är dragna och visst är det så att vänster framdäck grenas av tidigare, och höger samt bakåt går i ett gemensamt rör en bit till innan de delas upp. Tänkte att om det är luft baköver så blir det sämre tryck i högerbromsen... Så jag luftade vänster bak. Fick trycka till oväntat hårt på pedalen innan det kom nåt där, men när det kom vätska  så kom den med ett pruttande och fräsande som om någon propp släppt nästan. Det märkliga är att efter det  så kändes pedalen helt annorlunda. Nu känner jag att jag HAR luft i systemet... Innan jag luftade var den stum, men nu känner jag att det finns luft... Konstigt. Frambromsarna tar dock jämt nu... Också konstigt. Tyvärr drog jag av luftningsnippeln bak så det var färdigluftat där för kvällen. Några tips  på hur man tar ut en något fastrostad avdragen luftningsnippel? Kan man slå in typ en insexnyckel eller något fyrkantigt och skruva ut den så? Är INTE sugen på att ta loss trumma och cylinder men det är kanske vad som krävs ändå... Blir ju aldrig klar med detta  mad

HG_
3 juni 2015 · 2 484 Inlägg

Det var ju roligt att det börjar gå åt rätt håll, men var ju synd att du bröt av nippeln.

Mmm... hmm Du kan ju prova med en sådan här skruvdragarsats:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ts-330185/

(Risk för att göra reklam)

Annars är det kanske att ta till en atlastång (svetstång.) om du har något slag av material att greppa i
annars så får du borra ur & gänga om på plats.
Finns säkert annat man kan använda sig av, men jag skulle nog ta det sistnämnda.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Wolf_89 Wolf_89
3 juni 2015 · 446 Inlägg

HG_ skrev:
Det var ju roligt att det börjar gå åt rätt håll, men var ju synd att du bröt av nippeln.

Mmm... hmm Du kan ju prova med en sådan här skruvdragarsats:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ts-330185/

(Risk för att göra reklam)

Annars är det kanske att ta till en atlastång (svetstång.) om du har något slag av material att greppa i
annars så får du borra ur & gänga om på plats.
Finns säkert annat man kan använda sig av, men jag skulle nog ta det sistnämnda.

Sån där ska jag nog handla. Drog sj av nippeln på en bromscylinder bak. Satt ditt nya bromscylindrar. Men har ändå kvar gamla. Och ska se om jag kan få till den. Bra att ha ifall något händer smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
vEight Baronen
3 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Kul att du sätter liv i en kapitän! Ska du byta band så ska du alltid göra det axelvis! Omöjligt att få det jämnt annars. Egna erfarenheter.. Och till en sådan motor ska du inte ha något annat än en ren mineralolja. Vanlig 15w40 mineral blir perfekt. Tro aldrig på en oljeförsäljare! Och ett tips till! En liten gasolbrännare från jula eller biltema kan vara skillnaden på en glädjens dag och en regnig piss dag när det gäller bromsar. Jag har en som räddat mängder med luftnipplar och rörnipplar. Oumbärlig rentutsagt smile Jag följer från och med nu, så kör hårt! wink

Elbilar kan dra åt helvete.
Higgen75
4 juni 2015 · 7 Inlägg

Köp inte "Grispittar",det som händer är att nippeln spänns ut och fastnar ännu värre och sen brukar dom gå av
och dom brukar vara omöjliga att få ut. Ta bort cylindern och försök med en liten torxbits istället,det och värme brukar fungera.
Det är nog betydligt fler som har svurit över avdragna grispittar än som verkligen har fått ut den avdragna bulten.

RobbanGBG
4 juni 2015 · 294 Inlägg

Vad roligt med sån respons! Det verkar som om avdragna luftningsnipplar engagerar smile Jag provade att banka in en liten torx i hålet inatt, men det räckte inte. Verkar som om jag kommer att få ta ut cylindern ändå... Ska se om jag kan hitta en lämplig mutter där jag kan svetsa genom hålet mot nippeln. Annars kanske jag borrar ur nippeln lite till och slår i en lite större torx. Får se hur jag skall göra... Biltema verkar ha en sats med borr och utdragare som skall bankas in: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024141/ nån som har provat den?

kgk
4 juni 2015 · 132 Inlägg

Det är precis sådana verktyg man ska använda. Om sedan
temas har tillräcklig kvalitet vet jag inte.
Men det krävs värme också, gassvets, godset där den
skadade detaljen sitter ska bli körsbärsröd och sedan låtas
svalna. Underlättar om bromscylindern är lös och tömd på
sitt innehåll.

RobbanGBG
4 juni 2015 · 294 Inlägg

Får se hur hårt den sitter den gick av så att säga i onödan. Hade egentligen luftat färdigt tyckte jag, men skulle bara köra "en gång till" för säkerhets skull. Men det var svårt att få den att täta riktigt så jag skulle byta ställning lite, men tro fan om inte ljuddämparen ramlar ner i huvet på mig. Huvet gick det bra med men det gick hål i dämparen... Blev kanske något förargad så jag drog till för att stänga nippeln, och den gick av...

Så nu måste jag göra nåt åt dämparen också. Kommer bilprovningen att nöja sig med ett ljuddämpar "bandage" eller måste jag svetsa dit nåt temporärt tills jag kan få tag på ett vettigt avgassystem. Och var får man tag på något sådant? Rostfritt vore fint smile

HG_
4 juni 2015 · 2 484 Inlägg

Simons avgassystem brukar fungera till det mesta.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Wolf_89 Wolf_89
4 juni 2015 · 446 Inlägg

Du värkar ha mkt otur när du skruvar tongue
Har sj använt typ avgasbandage på en annan bil. Som jag hade för några år sen. Och den gick igenom.
Så borde vell funka. Beroende på hur stort hålet är så klart smile

Kör med Simons på min Gröna 1602. Låter riktigt bra smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
kgk
4 juni 2015 · 132 Inlägg

RobbanGBG skrev:
så jag drog till för att stänga nippeln, och den gick av...

Aha, den var inte fastrostad längre, ja då behövs inte svetsen.
Då borde det gå lätt med "temas" verktyg.

Mitt förra inlägg får gälla som allmän info. Håller med om
varningen för gris- / svinpittar. De gängar snabbt in sig i
materialet och eftersom de är koniska får det en sprängande
verkan. Lätt att förstöra saker med dem, been there-done that.

RobbanGBG
5 juni 2015 · 294 Inlägg

Ja, jag är tacksam för alla svar. Anade att mineralolja skulle vara det rätta för min gamla motor. Skall se om jag kan få tag på oljefilter nånstans. Annars har säkert Opus, men det kanske finns något som passar på närmare håll. Typ Biltema om jag har tur smile

Har väl försonats med tanken på att jag kommer att måsta lossa även den sista orörda trumman (vänster bak, där jag drog av nippeln). Tar och köper den där skruvutdragar satsen på Biltema, 349 spänn kan det vara värt. Har läst en hel del positivt om en liknade sats från Rigid, men det verkar inte som om den säljs till privatpersoner. Samma sak med BAHCO 1418S. Jag har alltid hört bra om Bacho men på slutet verkar de tappat lite och så verkar den inte säljas till privatpersoner heller... Så jag chansar på Biltema.

Vad gäller avgassystemet och den bakre dämparen jag lyckades skalla hål i så tänker mäta upp det ikväll och se om jag kan sätta ihop nåt med rostfria universalprodukter från rakarör som finns här i Göteborg. De verkar ha rimliga priser. Behöver ju inte bli 100% exakt som orginal bara man kan ta sig förbi axlar och liknade och det går att fabricera fästen på nåt bra sätt.

RobbanGBG
6 juni 2015 · 294 Inlägg

RobbanGBG skrev:
...

Har väl försonats med tanken på att jag kommer att måsta lossa även den sista orörda trumman (vänster bak, där jag drog av nippeln). ...

Sagt och gjort. Mitt fredagsnöje i bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-a9f9bde54ae338d60f930fafbd039df8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-afdd88639c5835b8571e747961ee99ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-1c0d06e20cafdd4d27b2bce72935e1b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-511ee8c8c7b09674c3799f5ed0b49db3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-996f042807b019904883f19f498d77ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-5b6b86b93abb8434b3cffab2f9932228.jpg

HG_
6 juni 2015 · 2 484 Inlägg

Ser ut som du har lite läckage i cylindern. Eller är det en synvilla? big_smile

Senast redigerat av HG_ (6 juni 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
6 juni 2015 · 294 Inlägg

Ja, det såg väl inte så trevligt ut därinne... Får ta och restaurera lite tongue

Provade Biltemas verktyg, den lilla pinnen hade inte en chans. Borrade upp till nästa också, inte mycket material kvar av nippeln då. Men näst minsta pinnen rådde inte på den heller. Bankade in en torx men den snurrade också. Nu är jag väldigt nära gängorna utan att få ut resterna av nippeln. Segt. Får se om jag kan rensa bort det sista av nippeln med en 8x1.25 gängtapp eller om jag borrar och gängar för en snäppet större nippel...

Senast redigerat av RobbanGBG (6 juni 2015)

RobbanGBG
6 juni 2015 · 294 Inlägg

Är cylindern för ful inuti så kanske jag skiter i den där nippeln och köper nytt från Opus istället.

Beslutade mig för att köra budgetlösning på ljuddämparen. Fanns en dämpare på Biltema för 439 spänn som jag inte kunde motstå smile Får se hur den funkar.

HG_
6 juni 2015 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Ja, det såg väl inte så trevligt ut därinne... Får ta och restaurera lite tongue

Provade Biltemas verktyg, den lilla pinnen hade inte en chans. Borrade upp till nästa också, inte mycket material kvar av nippeln då. Men näst minsta pinnen rådde inte på den heller. Bankade in en torx men den snurrade också. Nu är jag väldigt nära gängorna utan att få ut resterna av nippeln. Segt. Får se om jag kan rensa bort det sista av nippeln med en 8x1.25 gängtapp eller om jag borrar och gängar för en snäppet större nippel...

Det går inte & gänga upp hålet med samma gänga som tidigare?
Men det går ju förstås att gänga upp till nästa dim.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
7 juni 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
Det går inte & gänga upp hålet med samma gänga som tidigare?
Men det går ju förstås att gänga upp till nästa dim.

Näe, det går ju inte att gänga på riktigt, med samma gäng i samma hål förstås. Men kanske kan man rensa ur det sista skräpet tänkte jag. Det är så otroligt lite kvar av nippeln nu. Begriper inte att den inte släppt... Annars borrar jag upp och gängar med M10x1 tror jag.


Ska hur som helst fixa bakbromsarna lite mer på riktigt till hösten. Blir till att nita bromsband igen, det var faktiskt roligt och ej så himla drygt som resten av bromsjobbet smile Får se hur klurigt det är att lossa bromssköldarna bak, och om det går att ordna blästring på något sätt också. Är det svårt att lossa backarna bak och hur drygt är det att lossa och få fast handbromswire'n igen?

Power-krille
7 juni 2015 · 672 Inlägg

hmm frågan är väl ändå om inte du är mest lämpad att svara på de sista frågorna, det är ju du som sitter
mitt i smeten tongue
för övrigt.. bra kämpat wink

"Väx inte upp! det är en fälla"
RobbanGBG
13 juni 2015 · 294 Inlägg

Hittar ta mig tusan ingen M10x1.0 gängtapp här i stan. Har dock fått tag på en via Tradera för en billig peng. Får se när den kommer hit, mn det verkar ju inte bli något bromsfix nu i helgen... Har abstinens, är det inte någon annan som har något spännande att rapportera i sina Kapitän projekt (HG_ ...  roll ).

Tänkte ju köpa ljuddämparbandage på Biltema för att tillfälligt plåstra min bakre ljuddämpare. Men insåg att för 100spänn till kunde jag köpa ny dämpare där. Det lär väl i alla fall hålla längre än bandaget... Min "orginal" dämpare var svart, skall det vara så? Vem vet hmm , tror jag tar och sprejar på lite svart Hot-paint på Biltema grejerna innan jag skruvar det dem. Kanske håller de en stund till då smile

Är det förresten någon som sitter på en bakre hjulcylinder med  27mm inre diameter?

Hmm, undrar hur grisigt kan det tänkas bli om man plockar ut bakre drivaxel ändå...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang