Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 094 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
13 juni 2015 · 294 Inlägg

Ut med det gamla:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b09db3df5a100d6c9343bded1fe01787.jpg

vEight Baronen
13 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Förr var avgassystem lackade och inte galvade som dom flesta är nu. Kompisen fick tag på ett NOS avgassystem till cortina gt på en firma här i närheten, svart lackerat smile Att rycka ur drivaxeln är inte så farligt. Då kan du ju passa på att byta olja i bakaxeln när du ändå håller på smile

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
13 juni 2015 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Hittar ta mig tusan ingen M10x1.0 gängtapp här i stan. Har dock fått tag på en via Tradera för en billig peng. Får se när den kommer hit, mn det verkar ju inte bli något bromsfix nu i helgen... Har abstinens, är det inte någon annan som har något spännande att rapportera i sina Kapitän projekt (HG_ ...  roll ).

Tänkte ju köpa ljuddämparbandage på Biltema för att tillfälligt plåstra min bakre ljuddämpare. Men insåg att för 100spänn till kunde jag köpa ny dämpare där. Det lär väl i alla fall hålla längre än bandaget... Min "orginal" dämpare var svart, skall det vara så? Vem vet hmm , tror jag tar och sprejar på lite svart Hot-paint på Biltema grejerna innan jag skruvar det dem. Kanske håller de en stund till då smile

Är det förresten någon som sitter på en bakre hjulcylinder med  27mm inre diameter?

Hmm, undrar hur grisigt kan det tänkas bli om man plockar ut bakre drivaxel ändå...

hmm Tyvärr så har jag inte något att "rapportera" ang. projektet än men det börjar närma sig.
Ja, jo förresten så kom jag över ett par gula varselljus som jag tror ska passa på bilen. tongue
(Bilder kommer fram över.)
Ang. bakaxeln så blir det inte så grisigt om du passar på att byta olja i den samtidigt. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
15 juni 2015 · 294 Inlägg

Jaha, får ta och fundera på det här med bakaxeln. Oljan borde jag ju byta hur som helst... Min manual säger hypoidolija SAE 90. Är det fortfarande det som gäller och var får man tag på sån? Funkar det med sån här från Biltema http://www.biltema.se/sv/bilvard/olja-o … 000022982/

vEight Baronen
15 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Finns det någon gulmetall i bakaxeln? Typ mässing/brons? GL-4 och uppåt kan fräta på sånt material. OKQ8 har en olja av GL-1 typ har jag för mig. Den är nog mer rätt för din axel. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
RobbanGBG
16 juni 2015 · 294 Inlägg

Åhå, tack för svar. Får väl ta och svänga förbi närmsta mack då smile Hittar bara en plugg på kardan, måste man sugpumpa transmissionsoljan eller finns det en plugg till nånstans under lagret av underedsmassa för att fylla månntro?

vEight Baronen
16 juni 2015 · 1 434 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Åhå, tack för svar. Får väl ta och svänga förbi närmsta mack då smile Hittar bara en plugg på kardan, måste man sugpumpa transmissionsoljan eller finns det en plugg till nånstans under lagret av underedsmassa för att fylla månntro?

Sitter det inte en plugg på vardera sidan om locket? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
RobbanGBG
16 juni 2015 · 294 Inlägg

vEight skrev:

RobbanGBG skrev:
Åhå, tack för svar. Får väl ta och svänga förbi närmsta mack då smile Hittar bara en plugg på kardan, måste man sugpumpa transmissionsoljan eller finns det en plugg till nånstans under lagret av underedsmassa för att fylla månntro?

Sitter det inte en plugg på vardera sidan om locket? smile

Ehh, kanske... Det sitter en stor plugg på locket i alla fall. Sen satt det nån slags grejer på var sin sida också men de såg inte riktigt avskruvbara ut... Nåt var stämplat på en av dem också. Jag ska borsta av klumpen med stålborste ikväll och ta en bild på hur det ser ut. Förhoppningsvis säger den mer än tusen ord smile

RobbanGBG
7 juli 2015 · 294 Inlägg

Jaha, efter en liten paus i projektet har jag nu i alla fall borstat av klumpen, jag tyckte mig se att det fanns några till bulliga former på den , men det var gara olja, underredsmassa och annan gegga.... Det finns fan inga fler pluggar eller lock som ser lovande ut annat än den stora 1/3 upp på klumpen. Kan det vara en nivåplugg där jag då måste sugpumpa ut den gamla oljan och sen fylla upp till kanten? Hoppas få något vettigt gjort nu i veckan...

kgk
7 juli 2015 · 132 Inlägg

Prova att skruva ur den lägst placerade av skruvarna som
håller kåpan / locket. Vanlig konstruktion att den dränerar
bakaxeln.
Den stora pluggen är mycket riktigt för påfyllning, när det
börjar rinna ut är det rätt nivå.

RobbanGBG
7 juli 2015 · 294 Inlägg

Aha! Tackar för den informationen, skall provas inatt smile

kgk
7 juli 2015 · 132 Inlägg

´schäkta, glömde ju, står det hypoid i manualen, se då
till att det står hypoid på flaskan! Uttryckligen!
Materialen från 60-talet behöver ej moderna oljor.

RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

kgk skrev:
Prova att skruva ur den lägst placerade av skruvarna som
håller kåpan / locket. Vanlig konstruktion att den dränerar
bakaxeln.
Den stora pluggen är mycket riktigt för påfyllning, när det
börjar rinna ut är det rätt nivå.

Tack! Du har så rätt. Skruvade ut nedersta bulten och oljan rann snällt ut. Vilken enkel och smart konstruktion de fått till smile

Lite oroväckande var dock att både pluggen och bulten kändes lite "krispiga" nära jag gängade ut dem... nästan som om det satt metallspån i gängorna. Skall se om jag orkar plocka ut drivaxlarna för att snygga till bromssköld och annat. Eller om jag bara skvimpar i fräsch olja. Så får jag plocka locket på kardan till hösten och rengöra mer seriöst i samband med att jag fixar bromssköldarna... hmm

RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

En helt onödig uppdatering men kanske en hjälp för andra stackare som sitter och googlar på till exempel:

Hur byter man bakaxelolja differentialolja kardanolja i en Opel Kapitän från 1960?

- Jo som kgk så vänligt meddelade ovan så skruvar man helt enkelt ut den nedersta skruven som håller fast locket/kåpan på kardan klumpen, då rinner oljan ut.

vEight Baronen
8 juli 2015 · 1 434 Inlägg

När du sen fyller på olja så ska du låta oljenivån stabilisera sig en stund innan du sätter tillbaka nivåpluggen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
..... För att få bort bromsskölden som sitter bakom bromsklossarna så blir du tvungen att ta bort drivaxeln.
Du behöver först plocka ner bromsklossarna, skruva loss drivaxeln.
Skruven sitter i hålen som du ser på axeln på bilden, har för mig att det är 4 st.
(Kan blanda ihop den med caprins axel.)
Dra ur hela axeln. Sen sitter skölden lös & bara dra av den från axeln...

Nu när jag ändå tömt kardan på olja tänkte jag prova detta roll

De fyra muttrarna var lätta att ta bort. Så ni sitter bromsskölden löst, men hur hjälper det mig att få ur drivaxeln? den sitter ju fotfarande fast i kardan... Är det nåt sånt här trick nu igen, typ lossa bara nedersta skruven på kardan så losnar drivaxeln också lol Fast hmmm nu när jag tänker på det så sitter det ju iofs några mystiska mojänger där axlarna går in i kardan... Insexnyckel kanske...?

HG_
8 juli 2015 · 2 484 Inlägg

hmm Jag har för mig att det "bara" är att dra ut axlarna efter man släppt skruvarna. roll
Ska kolla detta imorgon.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
8 juli 2015 · 294 Inlägg

Ja det vore smidigt. Hoppas verkligen inte jag måste loss med kardan locket och pilla ut nåt clips som håller fast axeln, har ingen ny packning... Jag ska fråga google smile

HG_
8 juli 2015 · 2 484 Inlägg

Passa på att skicka frågan till opusmotor åxå, han borde ha ett svar annars.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
9 juli 2015 · 294 Inlägg

Har nu även hört från annat hall att det borde bara var att dra ut axeln när man lossat de fyra muttrarna. Men den verkar sitta rätt hart såg. Såg nån red-neck tjoffa loss sin axel genom att använda bromstrumman som glidhammare på hjulbultarna, men jag är lite rädd om gängorna på mina. Kan en sån här funka för att rycka ur axeln?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016770/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang